Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spåner eller halm?  (Læst 16852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Delodia

• Gæst
Spåner eller halm?
« Dato: 22 Maj , 2010, 15:47 »
Hvilken strøgelse benytter I, i hønsehuset?

P.t. bruger jeg halm, og hønsene hygger sig gevaldigt i det, men jeg overvejer lidt at gå over til spåner da jeg kun har 2 kompostbunker og ellers må køre på genbrugspladsen med min mødding. Hvad er jeres erfaringer, og hvad foretrækker hønsene, i øvrigt?

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Spåner eller halm?
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2010, 15:54 »
Spåner.... suger meget mere, minimerer lugten og er nemmere at muge ud med.

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2010, 16:04 »
Jeg foretrækker spåner (af samme grund som Lene). Hønsene foretrækker at være ude ;D

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2010, 16:15 »
Jeg bruger alm. Strandsand om i sommerhalvåret. Det er så dejlig nemt hver dag lige at rive møget sammen. Så er der fint, rent og lugtfrit. Da jeg ikke kan holde sandet tilstrækkelig tørt om vinteren er jeg nødt til at bruger spåner som er mit foretrukne alternativ.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2010, 16:44 »
Spåner .. samme argumenter som Lene og så flyver det ikke rundt på samme måde som halmen gør. Når jeg enkelte gange giver hønsene lidt halm for underholdningens skyld, synes jeg, at der er halm i heeeele haven  ::)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2010, 16:50 »
altid spåner, og det kan brændes hvis ikke det kan være i bedene  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2010, 17:06 »
Også spåner her.
Bliver dog kørt på genbrugsstationen, da jeg ikke selv kan bruge affaldet.
Har prøvet med Easy strø, men det sviner rigtig meget, med små vindpust, og under skoene.
Sand, tjaeee, nu er det jo ikke alt, der er lort fra en høne, der kommer også urin sammen med lorten, og dette lugter altså. Hvis bare det var så vel, ja så kunne man sagtens rive lortene sammen.

Men der er ingen tvivl om, at Easy strø suger endnu mere end spåner.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2010, 20:21 »
vi er også på spåner, men det fører lige til et tillægsspørgsmål herfra, det håber jeg er ok. Hvor tykt et lag? Og skifter I det hele ud hver gang? Og hvor ofte? (ups, det var 3). Jeg synes ikke det er let "lige at rive" det værste ud, men jeg synes også det løber op at skifte hønsebunden 2 gange om ugen (8 kvm.), så jeg tænker, at der måske er et trick eller en tommelfingerregel.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #8 Dato: 22 Maj , 2010, 20:36 »
Mine går også på ca. 8 m2 og der bliver smidt en balle spåner om foråret ovenpå et tyndt strøet lag stalosan, det bliver båret ud om efteråret, således koster det to baller spåner af 75 kr = 150 kr. om året og det er da billigt
Undervejs tager jeg med den samme smaltandede greb der bliver brugt hos hestene  det værste lort, ..og da det er et godt lag, så er der ingen der fryser om fødderne om vinteren.

Jeg kunne ikke drømme  om at muge det hele ud mere end de to gange om året.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Delodia

• Gæst
« Svar #9 Dato: 22 Maj , 2010, 22:45 »
Tak for svarene.

Jeg har også lige et par tillægsspørgsmål. Æder hønsene ikke spånerne? (Jeg er ny indenfor hønsehold, så jeg aner det ikke, derfor har jeg anvendt halm).
Har nogen evt. prøvet med hampestrøgelse? Jeg ved at nogen hestefolk foretrækker det, netop fordi det ikke skader når hestene får ædt det, og både sugeevnen samt, komposteringen skulle være bedre. Er der nogen der har erfaringer med det?

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2010, 22:52 »
Jeg bruger alm. Strandsand om i sommerhalvåret. Det er så dejlig nemt hver dag lige at rive møget sammen. Så er der fint, rent og lugtfrit. Da jeg ikke kan holde sandet tilstrækkelig tørt om vinteren er jeg nødt til at bruger spåner som er mit foretrukne alternativ.

bruger samme fremgangsmåde,og synes det er dejligt nemt
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2010, 23:02 »
Der hersker ingen tvivl om at spåner suger mere end halm, og er nemt at muge ud i.

Sand er nemt fordi det kan muges med en rive, men så skal det være tørt, så der ikke er konstant fugt i stald eller hus.
Mine høns spiser ikke spåner tror jeg, og hvis de gør, så skader det åbenbart ikke.
Venlig Hilsen INA

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2010, 23:06 »
Vi (= mig, hønsene og ikke mindst komposten) er meget glade for Easy Strø  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #13 Dato: 22 Maj , 2010, 23:08 »
Sand! /o Og endelig også på møgbrættet under siddepindene, hvor langt det meste møg ender :) Det fungerer perfekt her :)

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Maj , 2010, 23:11 »
- med hensyn til tissetåren i sandet er den lille så nem lige at rive op som møget, for der er sandet jo lidt fugtigt. Snupti og så er det væk. ( har iøvrigt hugget et sæt rive og lille skovl i min datters sandkasse og det egner sig fortrinligt i mine relativt små hønsehuse. )  :D
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle