Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mærkelige hovedbevægelser  (Læst 6246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
Mærkelige hovedbevægelser
« Dato: 21 Maj , 2010, 20:00 »
Så for Søren nu tror jeg min ene silke er syg. Jeg har hele tiden troet, at hun var halvskruk. Den anden silke er nemlig skruk og på sammen tidspunkt blev den anden stille og lå for det meste af tiden ovenpå den skrukke silke i redekassen. De sidste 2 uger har hun siddet på gulvet foran den skrukke.
Jeg har arrangeret at jeg får nogle daggamle kyllinger til hende når den andens æg klækker, for jeg troede virkelig hun var skruk.

Men men nu laver hun mærkelige roterende hovedbevægelser og virker usikker på benene. Jeg kan huske for nogle måneder siden en anden her på forum havde, vist nok også en silke, med samme symptomer. Hvad blev udgangen på den sag? blev de andre smittet? Jeg er rigtig bange hvis min frk. Skruk også bliver syg.

Jeg har netop idag modtaget mit 3. hønsehus. Skal jeg isolerer den syge der eller er det bedre at lade skrukken flytte ind i helt rene omgivelser? :-\
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mærkelige hovedbevægelser
« Svar #1 Dato: 21 Maj , 2010, 22:44 »
I grunden kan den jo godt være skruk, og syg på samme tid, på den anden side kan den jo også glemme sig selv mens den gør som den anden og ligger og venter.
Nu er det blevet varmt så måske man skal tænke på om de får nok at drikke, der er jo skrukker der går til fordi de glemmer at spise og drikke nok.

Prøv at se om den vil drikke, dyb evt næbet i vandet og se om den tager hovedet op og synker....

jeg har ikke andre bud,, men sommetider er det de elementære ting man glemmer....

god bedring til hønen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Maj , 2010, 23:19 »
Tak for dit svar, ina.

Jeg har sat vand og mad ind til dem. Det står 30 cm fra dem. Jeg så dem tidligere idag henne ved mad og vand. Jeg så ikke rigtigt efter hvor meget de tog for sig, for jeg skyndte mig at snuppe skrukkens æg for at lyse dem. Da jeg kom tilbage havde de indtaget de sædvanlige pladser, den ene på rede den anden lige udenfor reden. De rører faktisk hinanden så tæt ligger de.

Var det Erik pilegården eller var det Børge der tidligere har beskrevet noget med en høne som drejede hovedet mærkeligt. Jeg har ledt og ledt efter den tråd. Kan nogen huske det eller hvem det var?
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 21 Maj , 2010, 23:32 »
så har du jo gjort hvad du kunne Tina, og man kan da heller ikke udelukke at den er syg, der er så mange forskelliige hønse syndromer at holde styr på, så mon ikke der kommer nogle mere kvalificerede bud
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 Maj , 2010, 23:47 »
Hilsen
Peter

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 21 Maj , 2010, 23:50 »
Tina, det som jeg snakkede om for nogen tid siden, var hønselammelse, og det synes jeg ikke, det tyder på med den beskrivelse, selv om den kan være forskellig.
Jeg har jo for snart lang tid siden haft nogle tilfælde, og det går kun en vej, værre og værre.
Det er iøvrigt en virus, der forårsager hønselammelse, en virusart af herpesfamilien..

Jeg hælder nok også mest til at det er mangel på vand/mad...
Ellers skal det jo være feber? (Ved ikke lige hvad det skulle være forårsaget af)

Jeg synes ikke, der er indikationer nok endnu til at sige, at det måske er Mareks sygdom, kan jo være det kommer, hvis det bliver værre
« Senest Redigeret: 21 Maj , 2010, 23:56 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2010, 00:29 »
Men, Børge, syntes du jeg bør isolere den? Jeg har jo kun de 2 silker så det vil betyde at de skal være helt alene hver for sig.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #7 Dato: 22 Maj , 2010, 00:31 »
Børge=

Hvordan tager man temperaturen på en høne???

Jeg havde en silke der lå skruk... jeg havde ikke lagt mærke til noget men en da da jeg gik og ordnede hønsegården, faldt hun ud af reden og hovedet drejede rundt og vingerne stak ud til siden... Jeg tog hende selvfølgelig op og hun blev ved med at putte hovedet ind under maven og der kom hvidt fråde ud af munden på hende??? hun fik hovedafbryderen med det samme...

Lyder det som hønselammelse? hun er den eneste der har haft det ud af hele flokken...
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2010, 22:58 »
uhuuuuu <W <W vi har netop sagt farvel til min søde søde syge silke. Hun var så syg. I går var jeg ellers positiv, fordi hun gik ud i hønsegården. Hun har fri adgang til haven, men valgte at blive siddende i hønsegården. Jeg bar hende ind om aftenen. Tror ikke at hun har taget hverken vand eller føde til sig.
Her til aften lå hun fortsat, hvor jeg havde lagt hende i går aftes. Jeg bar hende ud og mens vi stod med hende og vurderede frem og tilbage åbnede hun ikke øjnene. Gav hende lidt vand i en sprøjte, men der åbnede hun heller i øjnene.
Så farvel. <-

Det kommer jeg aldrig til at vende mig til....

Krydser fingre for at hun ikke har smittet min skruk. Hun er jo helt alene nu. Forhåbentlig kommer der noget ud af de nu kun 4 æg jeg har lyst muligt befrugtet så hun ikke bliver helt ensom.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2010, 23:30 »
Tina. Det var jo en trist udgang. Men det er bestemt ikke sikkert hun har smittet skrukken.
Jeg havde jo et tilfælde med en syg Silke (som Peter Agger linkede til tidligere) og der har ikke været noget efterfølgende med nogen af de andre silker, eller andre høns, som hun levede sammen med.
Så lad os håbe at det var et enkeltstående tilfælde også hos dig.

Men det er jo altid trist at miste et af sine dyr. Så du får lige en  *t
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #10 Dato: 23 Maj , 2010, 23:59 »
Uh, det lyder godt nok sørgeligt! :( Håber ikke hun smittede nogen :(

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 24 Maj , 2010, 08:53 »
*t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #12 Dato: 24 Maj , 2010, 12:02 »
Børge=

Hvordan tager man temperaturen på en høne???

Jeg havde en silke der lå skruk... jeg havde ikke lagt mærke til noget men en da da jeg gik og ordnede hønsegården, faldt hun ud af reden og hovedet drejede rundt og vingerne stak ud til siden... Jeg tog hende selvfølgelig op og hun blev ved med at putte hovedet ind under maven og der kom hvidt fråde ud af munden på hende??? hun fik hovedafbryderen med det samme...

Lyder det som hønselammelse? hun er den eneste der har haft det ud af hele flokken...

Lærke, jeg har aldrig prøvet at tage temperaturen på en høne, så det ved jeg ikke lige, hvordan man gør.
Jeg kan ikke sige noget om, om det er hønselammelse, for mig lyder det ikke som sådan.
Mareks (Hønselammelse) gør oftest, at hønen ikke kan styre sine bevægelser, det være sig hoved eller ben, oftest ser man det først, fordi den halter eller falder, når den bliver ivrig.
Til sidst ligger den bare samme sted, og sparker rundt med benene i et forsøg på at komme op.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.