Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jubii -så ankom de første små porcelænsfarvede sabelpoot'er i vores nye hønsehus  (Læst 15146 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Jeg måtte lige dele min glæde med ligestillede  over at vores første små høns netop er ankommet . Jeg har glædet mig som et lille barn til endelig at skulle have høns igen efter mange år uden, og nu blev min kære mand endelig færdig med projekt hønsehus - som han har knoklet med de sidste mange uger. Så i søndags og i tirsdags fik jeg hentet de første små fodbefjerede dværge (sabelpoot), jeg har stadig et par stykker i nogle andre farver som jeg også er på udkig efter (mangler bla. den citron-sorte som vi tidligere har haft og evt. også gul-hvid), men nu er vi da i det mindste startet op.

Vi skal bare have dem som hobby/hygge-høns og derfor ville vi gerne have nogle forskellige flotte farver at kigge på, selvom man måske ikke normalt ville "sætte" disse farver sammen. Der er flere billeder af hønsene og deres "hjem" i mit galleri. Deres redekasse-lejlighedsblok ser nok lidt voldsom ud, men det er fordi vi oprindeligt også ville have lidt brahmaer da det er de to racer vi tidligere har haft, men lige pt. har vi nok valgt at sætte det lidt på stand-by da vi ikke helt kunne finde det vi søgte og samtidig er blevet så glad for de "små" at vi måske holder os til dem fremover.

Det er gået super fint med at sætte flokkene sammen, og den lille hane (som vi har døbt Bertram) har været en helt fantastisk gentleman, han er så god og fornuftig at have gående. De bliver holdt inde lige nu (men har jo også rigelig plads) og så regner vi med inden så længe at begynde at lukke dem ud i én midlertidig indhegning, senere er det meningen de skal gå frit omkring på hestefolde etc. i dagtimerner. Vi har allerede spist de første små dværg-æg og nu er vi spændte på om vi eventuelt også kan være heldige at få et enkelt lille hold kyllinger senere på sommeren.

De eneste problemer jeg er rendt lidt i, er at de ikke er gode til at spise deres tilskudsfoder, idag endte jeg med at bløde det op sammen med havregryn, hvidløg, purløg osv. De er nogle slemme banditter til kun at spise kornet og jeg tænkte på om der var nogle former for tilskudsfoder (feks vispumin) i koncentreret pulverform, som er 100% dækkende til at blande i noget "guf" feks én gang om dagen, og så er det ok at de mest spiser korn resten af dagen (samt alt det de finder ude og madrester) ?? Jeg vil bare gerne være sikker på at de er fuld dækket ind med vitaminer etc. - håber at der er nogen som evt. kan anbefale et godt produkt eller fortælle hvad man ellers kan gøre mht tilskud.

Nå det blev en længere smøre, men sådan er det jo når man gerne vil dele ens begejstring med andre.

Mange glade hilsner fra Majbritt

« Senest Redigeret: 20 Maj , 2010, 16:13 Fra Majbritt Ørnstedt »
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline mzi

• Passiv bruger
Smukke høns og et dejligt hønsehus med god plads  /o

Jeg kan godt forstå, at I er glade  :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Hvor er det bare flot !! /o
smukke smukke høns og hane...

Det er lige før jeg spørger hvor sofaen skal stå ? <A
Du bliver mindst nød til at ha en stol derude, for der kan man da kun ha lyst til at opholde sig hele tiden.

<I Tillykke med huset og hønsene <I

GKV

• Gæst
Hvor er de bare smukke og sikken en dejlig lys stue de har, en fryd for øjet.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Lad da være med at vise billeder af de små sommerfugle høns, jeg bliver mere og mere tændt på at få sådan nogle fine små nogen ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Ja de er godt nok kønne, tillykke med dem  /o

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Hønsene er skønne, men det der hønsehus er altså superlækkert! Man vil jo ikke få spor dårlig samvittighed når hønsene ikke kunne/ville ud, som i den her lange vinter vi har haft.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ingrid

• Passiv bruger
Øjj, nogle meget smukke høns /o

Deres lækre residens må jeg hellere lade være med at vise mine høns. Så går de vist i strejke ;D ;D
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
Tillykke med de fine forhold og de dejlige høns. Det er en dejlig race at omgås må man sige, selv er jeg helt solg over dem.

Det er virkelig et dejlig flot hønsehus i har lavet.
Syntes din mand skal have et lille tak her fra for de fine forhold. Gi lige ham en lille  *b for det...
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Hvor er de søde!!! Og sikke et lækkert hønsehus!! :o *p

Lad da være med at vise billeder af de små sommerfugle høns, jeg bliver mere og mere tændt på at få sådan nogle fine små nogen ;D

Fuldstændig enig!!!! :D Har været helt pjattet ved tanken om små høns, siden jeg så "Nielsen"s skønne seramaer på Gavnø!!!! *p

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Tusind tak alle sammen for de søde ord - det var super skønt at kunne dele sin glæde med ligestillede, alle vores venner er fra hesteverdenen og jeg tror flere af dem har lidt svært ved helt at forstå vores store begejstring for de nye små familie-medlemmerne, selvom de jo selvfølgelig syntes det er dejligt at høre vores glæde.

Jamen vi er også bare så glade for de søde små nye beboere og syntes de er så smukke, samt ikke mindst er vi meget tilfredse med hønsehuset - nu ser det altså måske lidt større ud på billederne end i virkeligheden, især når der indtil videre kun er 1 hane + 5 høns, men det er ca. 12 m2. Rummet var helt ødelagt efter de sidste 12-13 år bare at have været brugt til alle mulige ting, så min mand Lars har været i fuld sving med at ligge nyt betongulv, rep.fuger, pudse vægge op, kalke, sætte nyt glas i vinduer etc. Jeg er så utrolig heldig at have en mand som er ligeså glad for dyr som jeg selv er, vi har altid delt en fælles interesse i hesteavl og ikke mindst elsker vi vores hunde og misser overalt på jorden (så det er ikke så svært at overtale ham til at forny dyrebestanden). Samtidig er han én type som når der skal laves et stykke arbejde, så skal det gøres ordenligt (og han er håndværker), så det er jo også én kæmpe fordel for mig. Én anden dejlig ting er at han har lavet indgangen/døren om, så hønsehuset er blevet én del af mit foderrum til hestene - fordi han syntes det kunne være hyggeligt at man kunne se og snakke med dem når man gik og "arbejdede" i den ende af stalden.

Til Lyysa - du kan også lige tro at jeg har rost hans arbejde mange gange og sagt tak for det fine nye hønsehjem.

Christina - jeg er altså godt nok også blevet lidt lun på de super søde serama efter at have set alle de skønne billeder folk har sat på fra Gavnø, hold fast de er charmerende. Har allerede sagt til Lars at udover den flok på ca. 1 hane og 10 høns af sabelpoot'erne vi gerne vil have, så er der sagtens plads til én lille serama hane og 2 høns - de kan ikke fylde meget ovre i rummet. Så måske ham Nielsen pludselig får en opringning  ;), men der er vist ved at være kæmpe lang venteliste - jeg må se til næste år om én af hønsene evt. kunne bruges som rugemor for nogle serama kyllinger.

Mange Hilsner fra Majbritt (som lige har været ovre og hente to æg mere)
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sikke et dejligt hønsehus og yndige høns  <I
Tillykke med det hele.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
@Majbritt: Jeg har spurgt, og jeg kan først få rugeæg næste år! :o Men det passer nu fint ind i mine planer :)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Hvor er de fine !! og sikke dog en skøn hønsestald... - tænker straks tanker for min egen stald derhjemme... Men så skønt som dette kan det vist aldrig blive - hold da op!!
Mvh Marianne

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Super flot ..både høns og stald ....rent drømmecenarie for mit vedkommende
Med venlig hilsen Søs