Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jer, som tørruger....  (Læst 6590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Jer, som tørruger....
« Dato: 20 Maj , 2010, 10:29 »
Nu har jeg jo fået denne hersens vidunderlige rugemaskine (http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1200), og jeg har læst mig til at de fleste herinde tørruger indtil 18. dagen.

Jeg er dog i tvivl om, om jeg mon er FOR tør ;D Luftfugtigheden er nemlig på ca. 18%. Æggene kom i i går, hvor maskinen havde kørt ca. 2 døgn, og hvor luftfugtigheden (inden æggene kom i) lå på ca. 10%.

Burde den være højere end de 18%, eller lyder det helt fornuftigt?

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Jer, som tørruger....
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2010, 10:30 »
Jeg synes, det er lidt lavt.
Ruger ved omkring 25%, men ville gerne ligge på de 30.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2010, 10:43 »
Hvor er det godt at maskinen er kommet op at køre  /o

18% er lige til den lave side, prøv at komme lidt vand i det ene kammer. Det kan godt blive lidt problematisk at holde luftfugtigheden stabil (det er sikkert derfor tørrugningen er blevet et hit).

Du kan jo altid tjekke om luftblæren har en fornuftig udvikling når du lyser, hvis den er for lille er luftfugtigheden for høj. Der er fine billeder herinde af luftblærens udvikling.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2010, 11:05 »
Super, tak! /o Jeg kommer noget vand på den med det samme :)

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Maj , 2010, 11:11 »
Er du sikker på hygrometeret er justeret rigtig? når man køber dem passer de ad pommeren til.
Og hold lige øje med temperatur ca 14 henne i rugningen, min har den ide at springe ca 1 grad op i temp.
Når der så skrues lidt kører den stabilt igen.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2010, 11:14 »
Start med at ruge på 40% indtil 18. dagen, derefter mellem 60 og 70 % de sidste 3 dage, når du er nået til 18. dagen må du ikke vende æggene mere, de skal bare over i klækkebakken.

God vind med din udrugning.

Jeg har her til morgen fået kyllinger af Hvid/Sorthalet Chabo og Guldhalset Krainköppen!, i næste uge skulle der gerne være Brahma kyllinger i maskinen.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2010, 11:20 »
Er du sikker på hygrometeret er justeret rigtig? når man køber dem passer de ad pommeren til.
Og hold lige øje med temperatur ca 14 henne i rugningen, min har den ide at springe ca 1 grad op i temp.
Når der så skrues lidt kører den stabilt igen.

Øh, jeg har bare lagt det i...hvordan justerer man sådan et? ???

Start med at ruge på 40% indtil 18. dagen, derefter mellem 60 og 70 % de sidste 3 dage, når du er nået til 18. dagen må du ikke vende æggene mere, de skal bare over i klækkebakken.

God vind med din udrugning.

Jeg har her til morgen fået kyllinger af Hvid/Sorthalet Chabo og Guldhalset Krainköppen!, i næste uge skulle der gerne være Brahma kyllinger i maskinen.

Tak! /o Skønt med kyllingerne :) Har du prøvet at ruge på sådan en maskine som denne, med 40% fugtighed?

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Maj , 2010, 11:33 »
http://www.es-c.dk/tu/undervis/0112html/MASKINSN.1c.HTML.

Hvis det er et hår-hygrometer er der en anvisning i linket ovenover.
Held og lykke med rugningen.
Jeg venter spændt til det bliver torsdag igen.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2010, 12:52 »
Jeg ruger uden hygrometer...fik det at vide af ham jeg har lånt maskinen af, det er noget han har lavet selv. JEg synes det er meget tørt der inde, men luftblæren er fin, så jeg bare fortsætter med det til dag 18. /o

Tror kyllingerne tåler mere end man tror, havde også temp svigning de første 2 dage fra 36 til 42 inden den stabilseret sig på 38,8

Og nu på dag 10 er de godt mørke indeni, synes det er træls at vente , det går sååå langsomt :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2010, 13:13 »
Tak! /o Skønt med kyllingerne :) Har du prøvet at ruge på sådan en maskine som denne, med 40% fugtighed?
Lige den maskine har jeg ikke prøvet, jeg har en trærugemaskine fra america.

Delodia

• Gæst
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2010, 13:23 »
Hygrometeret i den pågældende maskine er utilregnelig, det er termometeret for den sags skyld også, så det kan kun anbefales at skaffe en mere pålidelig termometer/hygrometer.

Jeg har også lige anskaffet mig denne herlige maskine, og pt. er der liv i alle 26 æg, som gerne skulle klække i næste uge:-)  Luftfugtigheden har jeg sat et sted ml. 40-50%.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 Maj , 2010, 13:49 »
Jeg er igang med 3. hold æg i maskinen, og det er præcis 1 mdr siden jeg fik den ;)

NEJ, det har ikke taget overhånd! (si'r jeg til mig selv igen og igen)  ;D

Min viser også ca 18-20 %, og jeg HAR nulstillet den et par gange, hvis du hælder bare lidt vand i stiger den til 40%. Så tør rugning og tør rugning?! Jeg har indtil nu ventet med at hælde vand på til efter den første uge...
Hvis ikke du har købt et ekstra termometer, så kan jeg kun anbefale at gøre det, den der sidder i min viser konsekvent 37,6 (meget smart) dog rimelig utroværdig når låget har været af...

Jeg har klækket 6 æg ud af 6 mulige uden problemer i første forsøg, så jeg er ok tilfreds!

... Til dem der undre sig over de 3 hold æg allerede, så er det fordi mine "søøøøøde" høns har valgt at sympati skrukke, skal da liige love for at der blev forår i DK! Så æggene får 1 uge i maskine indtil jeg har lyst de ubefrugtet fra, og så kommer de under skruk.
Der skal åbenbart ikke være æg i reden for at de lægger sig skruk  :o

Held og lykke med det Christina...
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 20 Maj , 2010, 15:15 »
Tak for jeres svar! /o Jeg hældte lidt vand i den, og fugtigheden steg til lidt over 25% Jeg tænker det er fint så... Og hygrometeret må vel også virke, når den hurtigt stiger? Det er sådan et lille rundt et, som jeg fik med fra Louise! *h Så altså ikke et indbygget :)

Maskinen står i et lille rum midt i huset, som vi før brugte til opbevaring af konserves og div. madvarer. Der er ingen vinduer i rummet, så måske det er derfor der er så tørt derinde?

Mht. temperaturen, så passer termometeret faktisk godt, for jeg har haft et digitalt termometer derind, som bibber færdigt ved 37,8 grader. Dog havde jeg en dag ladet det ligge derinde, og da jeg for sjovt lige tændte det, stod det på 38,1...? Mon jeg skal stole på det efter det har ligget derinde længe, eller når det kommer i udefra og måler? Jeg har også et helt 3. (stege)termometer, som siger 38 grader ligeud, men den kan kun måle hele tal...?

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 20 Maj , 2010, 20:53 »
Så blev det som mange af os sikkert tænkte..hende Christina får snart en rugemaskine..men hvad med manden Christina, har du fået ham smidt ud..eller hvad skete der lige der.. *e

ps. tillykke med maskinen..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #14 Dato: 20 Maj , 2010, 22:11 »
Christina, jeg tror nu at thermometret er ganske udemærket.
Det der sidder i mit er i hvertfald et kviksølvthermometer, og den viser nøjagtig, passer lige på stregen midt i, med 37,8 grader.
Ved ikke, om der kan være forskel på maskinerne, men jeg kan bare tænde min, lægge æg i, og så næste morgen, så står den på 37,8.
Fugtigheden spekulerer jeg ikke på, ruger bare til dag 18, og fylder så vand i begge kar, det plejer at virke, så jeg spekulerer ikke længere så meget på, hvad procenten er.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.