Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken race passer til os?  (Læst 4183 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Skildpadde

• Passiv bruger
hvilken race passer til os?
« Dato: 19 Maj , 2010, 22:42 »
Så er gemalen endelig blevet overtalt til at vi må få høns, så nu er spørgsmålet hvilken race? Og her håber jeg nogle af jer med lidt(eller meget) erfaring kan hjælpe lidt. Jeg forestiller mig 4 høns og måske en hane.
Jeg har nogle ønsker i prioriteret rækkefølge.

- Gode æglæggere
- Venlige, og hvis jeg skal have en hane skal den kunne "tåle" børn
- hårdføre, gider ikke dyr der skranter ved det mindste
- Gerne en ordentlig størrelse æg
- Må gerne være i stand til at reproducere sig selv hvis ønsket opstår
- Skal ikke være alt for sjælden/svær at få fat i(jylland)

Larm og flyvelyst ved jeg ikke om betyder noget, jeg bor lige i kanten af skoven, så hvis der er nogle der lever deres liv i træerne skal det nok ikke være dem, men ellers kan de bare snakke løs/gale.

På forhånd tak for hjælpen

Nette

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: hvilken race passer til os?
« Svar #1 Dato: 19 Maj , 2010, 22:55 »
Velkommen på forum!
I skal da have orpington!  ;D De er så flinke og rare som dagen er lang og mange stammer skrukker (det kan man spørge om der hvor man får dem), de er kønne, ok æglæggere og så skulle de være en god steg (jeg har endnu til gode at slagte af mine egne). Min hane er meget tam og han lader sig helst håndfodre (og gerne af vores søn på snart 3).

Vi foreslår sikkert allesammen vores favoritrace, så jeg vil foreslå at I læser racebeskrivelserne i leksikon og kigger billeder i galleriet.

I øvrigt synes jeg det er en rigtig god idé at få en hane hvis I har mulighed for det. Både fordi det er hyggeligt, men også fordi de er så gode til at holde sammen på flokken.

Held og lykke med jeres jagt!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Maj , 2010, 23:11 »
Hej Skildpadde.
Velkommen her -lige nøjagtig sådan en tråd som du åbner her plejer at give et væld af herlige input  ;)
Hvad med at tage en hurtig gennemgang i "leksikon" under racebeskrivelse - det er meget informativt.

Og nede på byens bibliotek , kan de hjælpe dig med mange gode timers fjerkrælæsning.

Lige en anden bemærkning omkring hønsenes "lokaler" - du skriver skov (dejligt) men så tænker jeg mikkel ræv og sorg. Mine render frit i perioder frit og er ellers hegnet nogenlunde mikkel ræv sikkert inde , og vi er indstillet på at føde lidt på ham ind i mellem - det er bare lige sorgfuldt hver gang han har takket ja.

4 høns ? Tjae - det tror jeg ikke du har ret længe.   ;D   For knap et år siden skulle vi også "bare" lige have så vi fik lidt æg til husbehov..... Nu har vi 20 lige fra een uge gamle kyller til Helle hellevad på x antal år. 35 æg i den hjemmelavede køleskabsrugemaskine og gæs bestilt til sidst i maj .... jo jo bare lige 4 høns  <H <H <H <H

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Maj , 2010, 23:11 »
Ja orpington er da dejlige,,men jeg vil nok alligevel anbefale Brahma, de skrukker gerne,,er ikke flyvske og kan holdes inde ved relativt lav hegn,,meget rolige høns og gode til børn. De fås i mange dejlige farver, jeg har Brahma høns og hane i forskellige farver, således kyllingerne bliver en blandet farvemix..de er rigtig flotte..de har mange fjer ned ad benene, så de kræver et tørt underlag, så er de pænest..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 19 Maj , 2010, 23:24 »
@ Nette

Jeg har dig mistænkt for at have kigget i 'Leksikon' under Orpington, da du lavede din prioriterede ønskeliste. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 20 Maj , 2010, 06:16 »
Jeg kan da tænke på mange racer, der lever op til dine kriterier, men som andre skriver, er der gode beskrivelser i leksikon; biblioteket har også en del gode bøger.
Held og lykke, en ting er sikkert: man fortryder aldrig beslutningen om at holde høns *p

Noget helt andet, hvordan gik det med de gæs, som du skrev om i februar?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Skildpadde

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Maj , 2010, 17:27 »
Hej Marianne

Gæssene må vige til fordel for høns. Jeg syntes der er for meget arbejde ved dem til de fornøjelser de kommer med..... Jeg har ikke rigtig haft held med de hvide gæs, så jeg ved ikke om de er større skravl end de andre, det har jeg ikke kunne få svar på. jeg manglede en hun til min brogede gase og købte sådan en samt en hvid gås. Den hvide gås var sløv allerede ved ankomst, døde fjorten dage efter, og smittede så sin hvide "forlovede", som siden påske har rendt rundt med grimme øjne. Dårlig handel.... Er behandlet men ender vist med at blive hovedløs. De brogede lægger både æg og parrer sig, men ikke så stabilt endnu. Så når jeg nu kunne vælge mellem høns eller gæs, så bliver det helt klart høns hvor man får noget ud af det(æg).
Hvor mange æg lægger en orpington? For æglægningen er helt klart hovedformålet!

VH Nette

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #7 Dato: 20 Maj , 2010, 18:22 »
4 høns  *f *f *f

Det skulle jeg også bare have (for under 2 år siden). Nu er jeg i gang med at bygge hønsegård nummer 4 og 5  *g

Held og lykke, Nette - og pas nu på, det griber om sig  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2010, 18:33 »
Jeg vil anbefale Sussex :)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2010, 21:20 »
Nu plejer jeg jo (næsten som den eneste...  :() at anbefale raceudgaven af Plymouth Rock - de kan alt det du eftersøger - lægger mange æg, gode til slagt og skrukker fint og så er de vanvittig smukke, rolige og store...

MEN - i stedet for at anbefale en bestemt race viljeg anbefale en bog du er nødt til at læse inden du går i gang: Jørgen Liljensøe "Den store hønsebog" - lån den evt. på det lokale bibliotek hvis du ikke vil købe den.

Den gennemgår fint alt hvad du behøver at vide for at starte hønsehold op - og så har den en hel del rigtig gode racebeskrivelser - læs den!   /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Maj , 2010, 18:02 »
he he, jeg læser og husker tilbage til sidste sommer ... da havde vi
samme overvejelser....og 1 hane og 3 høner...det var det vi skulle have....slut....punktum...
MEEEEEN, ... en uge efter så måtte vi da lige ha´ et par stykker til....og, sååå måtte vi da lige ha´ et par stykker til....
Nå, ja, og så måtte vi da lige ha´ et par tossede silker ...altså bare for at gøre samlingen helt perfekt....
......og, vi bor også op til skoven, så, du kan jo kigge i galleriet..der er billeder af hele processen fra tanke til handling...
god fornøjelse.....det er hyggeligt...og, griber lidt om sig...nu har vi kylllinger udruget under egen wyandothøne.....og, de to tossede silker ligger også på æg....tsk, tsk....godt jeg har 3 økser...!
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals