Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Morder-skruk... Hjælp..!  (Læst 3080 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Micher

• Bruger
Morder-skruk... Hjælp..!
« Dato: 18 Maj , 2010, 20:05 »
Har en skruk orpington dame (fra juli sidste år) hun lå på 10 æg i starten, har så i løbet af de 3 uger på reden mast 3 æg..
Det er noget jeg kan leve med (da de ikke var særlig langt i udvikling)

Men nu har hun slået 2 kyllinger ihjel. de er sat til at klække idag-imorgen og har nu 2 gange i dag fundet en død brahma kylling - fuldt udviklet og klar til at forlade ægget. Men den kære mor har vidst selv hakket hul på ægget og tilsynladende hakket de små til døde....

HVORFOR.... :'( :'( :'( :'( :'( ???

Jeg får helt ondt indeni når jeg ser det..
Hvad skal jeg gøre...?
Mvh

Michael

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Morder-skruk... Hjælp..!
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2010, 20:15 »
Har du plads i maskinen til resten? Ellers ved jeg ikke rigtigt hvad du kan gøre. Men det lyder da markabert at hun dræber egne kyllinger. og så så langt henne.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2010, 20:17 »
Har også overvejet det... men den er pt i brug til mit første kuld ællinger, som den kære andemor ikke gad passe mere.. nabopigens æg var mere spændende.. De klækker dog her idag og de næste 2 dage (håber min ret tyndslidte tålmodighed) så de kan vel godt komme i sammen..
Mvh

Michael

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2010, 20:21 »
Hvis de alle klækker de næste dage så kan du vist godt smide dem i... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2010, 20:23 »
Og så lige mine kære blå brahmaer... :'( :'(

Havde det da så bare været hendes egne gule... (ikke fordi at de i mindre grad fortjener at leve, blot fordi at de vil ende deres dage som steg alligevel..
Mvh

Michael

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2010, 20:48 »
Så skynd dig at proppe dem i maskinen.... og send madammen ud til mig ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2010, 21:39 »
Har selv haft en dværgorpington der hakkede sine kyllinger ihjel, i samme øjeblik de kom ud af ægget /1. Sådanne høns er tilsyneladende kun interesseret i æggene. Måske tror de kyllingen har ædt ægget, og derfor forsvarer resten <A. Nej, jeg aner ikke hvad der foregår i et hønsehoved (vist ikke alverden)
Jeg tog de 2 sidste æg ind under en varmelampe, og holdt dem så fugtige jeg kunne, med spray og fugtig klæde. Et døgn efter klækkede de, og der kom 2 sunde kyllinger. Fremgangsmåden er nok kun holdbar i en snæver vending, hvis der er kort tid til klækning.
Jeg synes ikke hønen må skrukke en anden gang /d.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2010, 22:26 »
Er du sikker på at det er skrukken som har hakket dem? Du kan evt. prøve at se hvordan hun reagerer, hvis hun får en levende kylling. Hvor du selvfølgelig står klar til at gribe ind med det samme... Men altså...det kan vel godt være en af de andre? Eller måske et eller andet dyr...rotter f.eks.? :(

Jeg fandt nemlig en dag en død kylling, dagen før alle æg klækkede...og jeg tror desværre det var en rotte eller en af de andre høns, som har hakket den ihjel :(