Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger sammen i ulig alder  (Læst 4140 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
kyllinger sammen i ulig alder
« Dato: 18 Maj , 2010, 11:39 »
Jeg har 6 kyllinger der nu er 5 uger. så forventer jeg et hold om 14 dage, kan disse når de er varmefrie gå sammen med de der er 7 uger ældre uden at der bliver problemer? ???
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: kyllinger sammen i ulig alder
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2010, 15:18 »
Jeg tror 7 uger er for stor en aldersforskel. Jeg havde 2 "store" kyllinger som jeg satte sammen med 10 nye kyllinger. Det kom til at koste mig en kylling... De havde nappet hul i huden på den og hevet den væk fra varmelampen. Da den så efterfølgende fik dårlig mave var det slut med den. Men jeg har lige for tiden en masse kyllinger gående hvor der kun er 2-3 ugers forskel, og det går fint. Jeg har også nogle kyllinger på kun 1½ uge, og de går for sig selv, indtil de bliver lidt større og bedre befjerede. Så skal de (forhåbentlig) ud til de andre. Jeg har med andre ord lidt pladsproblemer... (45 kyllinger)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2010, 15:25 »
Da kan du leje plads hos mig, jeg har en lade på 1350 kvm  ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2010, 15:41 »
Tak for tilbuddet, men der er lige lovligt langt fra Fyn til Mors, og det går godt. Jeg har bare aldrig haft så mange kyllinger før. Heldigvis har de plads nok endnu, og senere kan jeg jo begynde at sortere i dem. Der bliver både til videre avl, salg og slagtning. ;)
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #4 Dato: 13 Juni , 2010, 18:40 »
jeg lavede lige en søgning og fandt denne tråd til svar på et højaktuelt spørgsmål for mig. Vores kyllinger er fra 3. maj, men nu hvor vi kan se, at kun de 4 er hønniker (hedder det det?), ønsker vi at supplere. Kan kyllingerne først sættes sammen, når de er varmefri?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 Juni , 2010, 20:36 »
Det kommer an på hvad de skal sættes sammen med. ;)
Hvis de skal ud til de voksne høns, så skal de være ret store, da de får nogle hak af hønerne. De skal jo lige kende deres plads. Et par måneder mindst er min erfaring. Ikke at de ikke kan klare sig alene før, men jeg synes det er synd for dem. Hvis de skal sættes sammen med andre kyllinger, kommer det an på alder. I min stadigt voksende kyllingebestand har jeg sat de nye fra rugemaskinen ud i gården når de har været en månedstid. Der går de ældre kyllinger, og der er varmelampe i huset om natten. De små skal lige bæres ind en uge eller 2 før de fatter det, men når det bliver mørkt, så ligger de i en bunke så de lige kan snuppes. Ellers er det den vilde jagt med et fiskenet... For tiden har jeg ret stor aldersspredning (mindst et par måneder mellem ældste og yngste) i kyllingegården, men hvis de først kommer ud til de andre når de er blevet så vakse at de kan klare sig ser det ikke ud til at være noget problem.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 14 Juni , 2010, 12:23 »
Det kommer også an på pladsen :) mine 4 ugers kyllinger blev lukket sammen med de voksne og nogle 8 ugers kyllinger, det er sådan set gået fint men det er strengt nødvendigt at der er et sted de små kan være i fred for de store og de voksne. Mine har et græsningsbur hvor der står vand og mad for de store vil helst jage dem væk. Nu efteer 14 dage er det dog ved at gå fremad, dejligt :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 Juni , 2010, 20:59 »
Min erfaring er at hvis der er store kyllinger så jagter de de små kyllinger og det er ikke til at holde til at se på.
Men jeg har gode erfaringer med at sammensætte kyllinger der er små, f.eks. 3-4 ugers kyllinger med mindre kyllinger. Det er som om at deres egoisme først kommer rigtig til udtryg når de er mere end 4-5 uger.
Jeg satte f.eks. 2 halv store kyllinger ind til en hønseflok på 5. Næste morgen havde den ene kylling fået hakket hul i skallen.... det var uhyggeligt !!
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2010, 09:20 »
jeg har nu sammenført mine kyllinger, og det har gået superfint...den store hane sussex passer enda på dem, og de får sig et lille hak dersom de forsøger at gå ud af flokken dersom jeg er der...så tror dette er ganske individbetinget ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2010, 10:57 »
Mine ældste kyllinger er også ret hårde overfor de små kyllinger, men heldigvis har de små jo deres MOR, som uden betænkning jager de store væk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk