Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Må man sælge hønse æg.!!!  (Læst 12330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mille.

• Passiv bruger
Må man sælge hønse æg.!!!
« Dato: 18 Maj , 2010, 10:59 »
Hey alle sammen :)

Er der nogen der ved hvad loven siger om at sælge hønseæg hjemme fra sig selv, til andre end famillie og venner, altså med et lille æg til salg skildt opppe...ved godt der er mange der gør det, ville bare gerne vide hvad loven helt bestemt siger, ??? så jeg ved det, for der er altid en der får lidt ondt i rumpen over sådan noget. :(
Ved ikke om det er det rigtige sted her inde under "Høns" at høre til dette, men viste ikke helt hvor såden et ægge spørgsmål høre til henne ??? :-\

Mange søde hilsner Mille.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Må man sælge hønse æg.!!!
« Svar #1 Dato: 18 Maj , 2010, 11:04 »
prøv at søge 'stalddørs salg' i søgemaskinen - så kommer der en masse op..
Helt lovligt er det kun hvis du er godkendt af 'højere magter'  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #2 Dato: 18 Maj , 2010, 11:09 »
Hey alle sammen :)

Er der nogen der ved hvad loven siger om at sælge hønseæg hjemme fra sig selv, til andre end famillie og venner, altså med et lille æg til salg skildt opppe...ved godt der er mange der gør det, ville bare gerne vide hvad loven helt bestemt siger, ??? så jeg ved det, for der er altid en der får lidt ondt i rumpen over sådan noget. :(
Ved ikke om det er det rigtige sted her inde under "Høns" at høre til dette, men viste ikke helt hvor såden et ægge spørgsmål høre til henne ??? :-\

Mange søde hilsner Mille.

Hej Mille

Er du sød ikke at skrive med fed skrift, det sender et forkert signal. Alle herinde i forum er stille og rolige mnnesker der forstår din besked uden den fede skrift.

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2010, 12:02 »
Hvis man ikke spørger, får man ikke nej. Lav skiltet bitte-lille, du vil snart få faste kunder og kan pille skiltet ned. (medmindre du har storlandbrug  ;D)   Man kan også prøve børnehaven, arbejdet eller lign. Når folk har smagt friske æg, bliver de faste kunder. Det er lige før de kommer og trykker hønsene på maven... /o
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2010, 12:30 »
Nu bliver der spurgt ind til hvad loven siger, og den er ret klar. Æg fra "hobbyhøns" er til eget brug, og definitionen af "eget brug" er meget stram, så der må IKKE sælges/foræres æg til nogen, hverken kunder i et "stalddørssalg", venner, kolleger eller familie - medmindre de er en del af husstanden.

Lidt firkantet sagt må æggene ikke forlade matriklen, medmindre man opfylder en række krav til registrering og kontrol. Som Randi skriver, så prøv at søge her på forum, problemstillingen har været oppe tidligere (og vil komme op igen! ;D).

Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2010, 13:10 »
Dine høns skal være købt på et godkendt rugeri, for at du kan blive godkendt til at sælge dem.

Alternativt kan du lade registrere med et hobbyhønsehold, så må du forære dem væk, men ikke sælge.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2010, 13:13 »
Alternativt kan du lade registrere med et hobbyhønsehold, så må du forære dem væk, men ikke sælge.

Sorry, men det er desværre ikke helt korrekt.

Fødevareforstyrrelsen skriver det meget entydigt her:

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Infoboks/Spoergsmaal_og_svar/Maa_jeg_foraere_aeg_fra_mine_hoens_vaek.htm

Hvis informationen i linket er forkert, må du meget gerne opdatere mig, for jeg kan langt bedre lide din version!

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Maj , 2010, 13:17 »
Jamen, Christian, der ER altså også forvirring omkring dette. Fordi jeg netop talte med en fra vores lokale fødevare...region (tror jeg det hedder), som jeg fortalte at jeg gerne lovligt ville sælge mine æg.

Hun fortalte så at det kunne jeg ikke, når de ikke var købt på et rugeri, MEN at jeg istedet kunne registrere dem som hobbyhøns, så jeg kunne få dem salmonellatestet og lovligt forære dem væk, men at jeg stadig ikke måtte sælge dem, når de ikke var fra et godkendt rugeri.

Og altså...det er så det jeg gør nu 8)

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Maj , 2010, 14:09 »
Cool,sender du æg ind?

Kan du fortælle lidt om hvor bøvlet/let det er, om hvor meget det koster at følge reglerne for at forære væk?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 18 Maj , 2010, 15:48 »
Hun fortalte så at det kunne jeg ikke, når de ikke var købt på et rugeri, MEN at jeg istedet kunne registrere dem som hobbyhøns, så jeg kunne få dem salmonellatestet og lovligt forære dem væk, men at jeg stadig ikke måtte sælge dem, når de ikke var fra et godkendt rugeri.

Og altså...det er så det jeg gør nu 8)

I like /o...
Jeg skal også forære æg væk så snart kyllerne bliver æglæggende. Har en hel arbejdsplads som higer efter nylagte æg - der er allerede venteliste ;). Det var ellers planlagt at sætte et skilt op ved vejen med æg til salg, men efter jeg læste lovgivningen på området var jeg ved at dåne... Det bøvl gider jeg ikke rode med lige nu.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #10 Dato: 18 Maj , 2010, 17:20 »
Jeg har ikke et entydigt svar på spørgsmålet, men forsøger at nå frem til det!

Meld jer på evt. min tråd (skriv et "kobler mig lige på den her tråd"-agtigt svar) via linket her og få besked når jeg er nået frem til et resultat: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7954.msg78292#msg78292

Det jeg gør er at jeg forsøger at blive godkendt til stalddørssalg af æg, med min blandede og til dels selv-udrugede besætning (hvilket ifølge lovgivningen burde være eneste hindring for godkendelse og/eller salmonellakontrol). Jeg har fra første kontakt til Fødevarestyrelsen gjort opmærksom på forholdene omkring mit fjerkræhold og at jeg er i tvivl om hvorvidt reglerne tillader stalddørssalg for mig. Jeg har dog stadig ikke modtaget yderligere besked fra Fødevarestyrelsen udover at de har modtaget min ansøgning og behandler den...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #11 Dato: 18 Maj , 2010, 17:50 »
Ja, jeg fatter simpelthen ikke hvordan Christina har fået hendes hobbyhønsehold igennem systemet..

Normalt et det sådan at det er ligemeget om man forærer eller sælger, det er omsætning og så skal de være fra et registreret rugeri. Spændende om Morten kan lave samme "nummer"..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

thorleif

• Gæst
« Svar #12 Dato: 18 Maj , 2010, 19:09 »
Salomonella ser ud til at vaere den store engstelse hos myndighederne. Saa, maaske nogen skulde begynde at opdraete "Black Rocks", en Amerikansk "opfindelse", en foerstegangskrydsning (hybrid) imellom Rhode Island Red (far) og Plymouth Rock. Dette er en utolig sund og frisk hybrid, specieldt avlet for fridtgaaing, og den modstaar de fleste sygdomme, og der har ALDRIG vaeret funnet Salomonella eller E-Coli i Black Rocks. Hvis nogen begyndte et ordentlig opdraet af disse fugle i Danmark, maa nok Foedevarestyrelsen (eller hvad det nu hed) skrive om sine regler?
Google Black Rock Chickens selv, den Britiske hoved-oppdraetter haver en ypperlig website!

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2010, 21:27 »
Helt ærligt altså. Der er NOGLE love i dette land man roligt kan skide på
(undskyld udtrykket) Spændt på om Lars Erik også kommenterer dette.

Ikke forstået!

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Maj , 2010, 21:35 »
Cool,sender du æg ind?

Kan du fortælle lidt om hvor bøvlet/let det er, om hvor meget det koster at følge reglerne for at forære væk?

Ja, jeg sender æg ind...ca. 3 gange om året, mener jeg det er.

Jamen, efter jeg havde snakket med hende i telefonen, sendte hun nogle papirer, som jeg så udfyldte, og derefter sender de mig automatisk nogle stregkoder, som jeg skal sende ind sammen med æggene. Derefter kommer der så et brev efter nogle uger, med resultatet af salmonellaprøverne :)

Se evt. denne tråd: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=5234.msg60332#msg60332 (Har lige linket direkte til min besvarelse.)