Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Haster!!  (Læst 5959 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

• Gæst
Haster!!
« Dato: 17 Maj , 2010, 20:11 »
Jeg var ude for at købe en ny pose med kyllingestartfoder samme sted som jeg købte sidst. Hende der ejer stedet var ret ubehøvlet og sagde jeg bare kunne finde det på hyllen ude i laden. Det eneste der stod fjærkre på, var fjærkre vokse, så det tog jeg og det er bare IKKE det samme som sidst :( Pillerne er meget større og endel hårdere, og det virker ikke som mine kyllinger klarer at spise det....
Vil de kunne finde ud af at spise det eller skal jeg finde noget andet i morgen? Hvad er forskellen på startfoder og voksefoder?
Mine kyllinger er 3 uger....
Er lidt bekymret... :-\

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Haster!!
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2010, 20:20 »
Voksefoder er det, der afløser startfoder, mine plejer at gå direkte fra startfoder til det, som de voksne får, jeg vil da gætte på, at dine kyllinger godt kan spise voksefoderet nu, du kan måske knuse pillerne lidt. Man starter som regel på voksefoder (hvis man da ikke springer det over), når kyllingerne er 6-8 uger. Voksefoder indeholder næsten de samme ting som et startfoder. Der er bare en større procentdel  korn i.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

smilla25

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2010, 20:27 »
Tusind tak for svar, Marianne! :) Så det gør ikke nogetat de spiser det og de får alt det de har brug for?
Jeg prøver at knuse det lidt mere og ser om de spiser det op...

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 17 Maj , 2010, 20:27 »
HVis du har en blænder så kom det deri og knus det lidt... mit første hold kyllinger fik også voksefoder, og det helt fra starten af.... jeg vidste nemlig ikke bedre og tænkte bare at "Vokse...ja gu skal de vokse, den tager jeg" så ikke sækken ved siden af der hed start ;)
Og så kan du koge et æg til dem af og til og mos det... de elsker det og det er kanon godt. revet æble er også et godt suplement, og havregryn/valset havre og måske lidt kanariefoder....
Så slå du bare koldt vand i blodet.... de skal nok klare den, men find en anden leverandør.... livet er for kort til sure kællinger!
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

smilla25

• Gæst
« Svar #4 Dato: 17 Maj , 2010, 20:33 »
Tusind tak for svar, nu er jeg lidt mere rolig ;) Har prøvet at koge et æg til dem og hakke det i små bidder, men de ville ikke rigtig have det...
Tænkte at prøve at lave hønseguf til dem og se om de vil have noget af det :) Agurk synes de indimellem er spændende, men ikke noget helt vildt....
Måske nogle lidt kræsne kylle <A

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2010, 06:02 »
Jeg blender hele hårdkogte æg med skal sammen med havregryn til en tør smuldret masse - de er fuldstændig vilde med det. Det må ikke virke klistret.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #6 Dato: 19 Maj , 2010, 18:01 »
Mine fik startfoder i en uge, så fik de æglæggningspiller, for jeg troede jeg fik besked på de skulde ha voksenfoder, men fant jo udaf at det skulde være voksefoder.... men de har klart sig så fint så...men tror det er vigtig at de får start foder i starten da de ellers kan få forstoppelse. ;)

Men har og erfart at de kyllinger jeg har som nu er 5 uger gamle, de er bange for at spise alt nyt de får, eneste jeg har fået dem til at spise udover kyllingefoder er valset korn og hønseguf, æble, gullerod og grønt spiser de ikke. /d
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline kim96v4

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Juni , 2010, 18:34 »
Vi knuste også vores foder. Vi brugte en stor krukke og en sten, det gik hurtigt og nemt :0)

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2010, 18:51 »
Den store forskel, er normalt hvor meget protein det er i.
Det er mere i startfodret end i voksefodret.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)