Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: er det et problem???  (Læst 6729 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Diana

• Passiv bruger
er det et problem???
« Dato: 15 Maj , 2010, 23:55 »
hej lige et nybegynder spørgsmål... er det et problem at mine dværg silker ikke vil gå ind i regnvejr, de bliver ude i regnen og skifter mellem det under net og det der er overdækket,??? syntes at have hørt at de ikke må blive våde... de vil heller ikke ind om natten det har de ikke ville de sidste par dage, de var heller ikke vant til at være ude så kan det være derfor???(tænkte om de måske er bange for at de ikke kommer det igen, hvis de først går ind??? de første par dage var vi ude og fange dem, men de vil hellere sove ude under den overdækket sandkasse... har sat 5 arucanaer høns ind til dem idag og de gik fint ind og ud og er også inde og sove nu men silkerne er ikke fulgt med. er det et problem??? nu har vi ladet dem sove ude i et par dage og har tænkt os at vente et par dage mere for at se om ikke de bliver gode venner med arucanaerne og så følger efter dem, er det forkert ??? er så nervøs for at gøre det forkert og at de så bliver syge og dør... 2 af silkerne går ind og ligger æg i reden men går ud til kokken og sover...
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: er det et problem???
« Svar #1 Dato: 16 Maj , 2010, 00:48 »
Jeg ville bære dem ind hver aften til de havde forstået budskabet, når jeg har fået nye høns vil de heller ikke gå ind om aften men hvis man bare er lidt stædig plejer det at lykkes, her hos mig er det forbudt at sove ude pga. ræven.

Jeg har aldrig hørt at silker ikke må blive våde, men jeg er altså heller ikke silke ekspert det er der andre end mig der er bedre til at svare på men jeg har lidt silker og de får selv lov at bestemme om de vil være ude eller inde i regnvejr, men kigger med her om der er noget om vand jeg skal have fortalt mine silker.

Håber du kunne bruge lidt af det.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2010, 07:41 »
Jeg ville også hjælpe dem ind hver aften.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2010, 12:31 »
Mine høns forstod heller ikke at gå ind selv, da jeg fik dem, men vi hjalp dem ind, hver aften.
De første par dage efter de skiftede til mit nye hønsehus, hjalp vi dem også ind om aftenen.

Her er det også forbudt at sove udenfor om natten.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2010, 13:39 »
Silker er skønne - men sgutte specielt kloge! Alle mine har jeg også måtte hjælpe ind det første (lange) stykke tid - og også op på pind, de mente nemlig at de skulle sove i redekassen.
Der er dog ingen grund til at skulle "fange dem". Hvis du går ned til gården, når det er blevet lidt mørkt, så sidder de pænt stille og du kan lige så stille tage dem en efter en og sætte dem ind på pinden. Efter et (langt ::)) stykke tid, finder de selv ud af det.

Mht. regnvejr, så går mine også ude i regnvejr - helt frivilligt! De går dog uden om vandpytterne i haven, men det der kommer fra oven er de græsk-katolske med. De har ...7-9-13, bank under bordet og spyt i nakken ...aldrig været syge. Så det tror jeg altså ikke du skal bekymre dig om. Jeg tror, de ser mere sarte ud end de egentlig er. Mine tumlede også rundt i sneen i vinter, når jeg kom ud om morgenen, mens wyandotterne og lille Mille pænt ventede i huset til jeg havde skovlet gården fri  :)
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2010, 14:04 »
Mht. silker skulle være mere "sart" end andre høns, har jeg også hørt/læst, at de skulle have meget fjerpleje og specielt underlag osv ???. Jeg tror kun det gælder, hvis man bruger dem til udstilling. Mine bliver behandlet som de andre høns, og bestemmer selv om de vil være ude eller inde i regnvejr. Den eneste forskel er, at deres "frisure" klasker sammen, når de er våde ;D. Men de er ligeså hurtigt tørre som "alm" høns.

De skal nok få lært at gå ind om aftenen. Bliv du bare ved at samle dem op, og bær ind, når solen er gået ned. Det er ikke kun silker der er langsomme til at fatte det ;) Andre racer kan også finde det svært.

Offline Caja

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Maj , 2010, 14:32 »
Jeg er enig.
Vores ellers kloge røde amerikanere måtte også bæres ind den første uge inden de forstod hvad de skulle  :D

Delodia

• Gæst
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2010, 14:52 »
Mine havde også problemer med at ville ind for natten, men efter 3-4 aftener hvor jeg var inde i hønsegården og lempe dem ind, har de nu lært det.

De gik i øvrigt også ude hele dagen igår på trods af at det silede ned, dog valgte de at gå tidligt i seng, og kors hvor så de ynkelige ud sådan som "pelsen" var klasket sammen. Idag kom de tørre ud, og nu opholder de sig endnu engang ude i regnvejret ...sarte? Det tror jeg ikke! Kloge? Det kan diskuteres  ::)

Offline Diana

• Passiv bruger
er det et problem??? det lykkedes...
« Svar #8 Dato: 16 Maj , 2010, 23:35 »
*p *y yahoo... det lykkedes.. alle mine små hønser sover inden døres idag/nat... spærrede af for den overdækkede sandkasse og redekasserne ved 20 tiden så der kunne de ikke gå ind og sove i nat.. har lige været ude og lukke for lemmen, der  var kun 3 arucanaer inde på pinden men de andre sad lige ude på ``pavilionen´´ ude for hullet og var lige til at løfte ind uden at skulle fange dem først... og så løftede jeg dem bare ind og de hoppede lige op på pinden, så jeg kunne gå ud og lukke lemmen... toltal yes føelse jeg sidder med lige nu...  <M med lidt held vil det virke de næste par dage også, så til sidst de bare er derinde og jeg kun skal lukke for lemmen...  *k *k *k

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 16 Maj , 2010, 23:44 »
Jeg tror heller ikke, at Silkehøns er mere besværlige i regnvejr end andre høns, kun hvis deres opholdssted er fugtigt, dette har de mere svært ved at klare end feks. landhøns eller blomsterhøns.

Og specielt når vi kommer til efterår/vinter/tidlig forår, med regn og kulde. Sålænge der bare er varmt og tørt, der hvor de skal sove, så er det fint.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Diana

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 Maj , 2010, 23:52 »
hmm... de ville jo gerne sove ude under den overdækket sandkasse under hønsehuset, men er så lykkelig, for havde spærret den af kl 20 så de sad bare og var lige til at løfte ind i tørvejr og varme... (se billede det første hul fra venstre er hundehus, det andet er sandkassen)...

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 16 Maj , 2010, 23:55 »
Diana.

Tror grunden til at dine høns ikke automatisk søger ind i hønsehuset kan skyldes at du har noget 'overdækket' udendørs. Umiddelbart finder dine høns måske beskyttelse nok i dette overdækkede.

Jeg har både store høns og silkehøns og har aldrig haft problemer med at få dem ind om aftenen. De går helt af sig selv ind når det bliver mørkt.

Mine silker ligner iøvrigt l... når det er regnvejr. De synes ikke at have noget problem med at være udendørs, selvom det er vådt fra oven. De synes så heller ikke at tage skade af en smule vand. De kommer ind i hønsehuset og tørrer som de øvrige høns.
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #12 Dato: 16 Maj , 2010, 23:57 »
Ja, det er nu rarest, når man ved at de sidder tørt og lunt under tag, og der ikke er noget der kan tage dem.

Jeg har selv en automatisk klap, som går ned, når lyset forsvinder.
Hvis jeg har haft problemer med, at de ikke vil gå ind til tiden, har jeg en pære hængende, som giver lidt lys, og når det så begynder at blive mørkt, og der er lys indenfor, smutter de lige ind på pinden..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 17 Maj , 2010, 06:58 »
Smart hønsehus med egen vagthund  /o
Og jeg tror da også dine små nok skal få lært at "rigtige" høns sover på pind (NOM (no offence meant)).
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 Maj , 2010, 08:25 »
Hverken regn, slud , sne eller mudder har været i problem for mine silker. De ligner ofte noget katten kar fortrudt den åd ... men det eneste de ikk tåler er ræven.

Når jeg skal vænne høns til nyt sovested bliver de lukket inde i en uge....og fatter de det stadig ikke så prøver vi igen. Mit liv er simpelthen for kort til at gå haven rundt og lede i alle kroge og plukke høns ned fra høje steder og putte dem.
Med venlig hilsen Søs