Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Utøjsbehandling hos skrukker!  (Læst 3229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Utøjsbehandling hos skrukker!
« Dato: 15 Maj , 2010, 11:55 »
Jeg har 5 skrukker, der ligger spredt ud over hele matriklen ;) Jeg har nu set, at under den ene skruk har der været nogle røde bitte små dyr på æggene (blodmider?), under en anden skruk (i et andet hus) har jeg set et lille gråt dyr (lus?) <R.

På skrukkerne er der ikke umiddelbart noget at se, men jeg vil gerne behandle, for at være helt sikker på at skrukkerne ikke skulle blive vanvittige af kløe.

Jeg har skiftet redemateriale og puttet lavendler i redekassen (mener at have læst at duften skulle holde utøj væk).

Jeg er ikke vild med at bruge gift til behandlingen, og div. olier osv. til at smøre på hønen, er jeg bange for vil lukke porrene på æggene.

Ellers vil jeg skifte redemateriale ofte, og satse på at hønerne/kyllingerne holder ud, til jeg kan/vil benytte chok-spray el. lign /1.

Er der nogle der har nogle "ugiftige" forslag til behandling, og måske nogle bud på, hvad for dyr der er på spil? <+

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Utøjsbehandling hos skrukker!
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2010, 12:20 »
Blodmider er livsfarlige for kyllingerne, de tapper dem simpelthen for energi. Jeg fandt blodmider i mit hus for et par år siden, da jeg havde ret nye kyllinger. Jeg gjorde huset rent og tømte alle reder osv, derefter kalkede jeg og gav en omgang staldchock, alle de voksne fik også, men ikke kyllingerne. Jeg fik has på miderne på den måde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2010, 12:37 »
Vil det sige, at jeg kan behandle de voksne, uden fare for at fostrene tager skade :-\? Er det blodmider iflg. beskrivelsen ????

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2010, 12:55 »
Blodmider er bittesmå sortrøde prikker, de gemmer sig i sprækker o.l. om dagen, og går især på dyrene om natten. Da jeg fik sprøjtet langs hjørner og samlinger i mit hus, skal jeg lige love for, at de kom myldrene ud! Men de døde selvfølgelig allesammen. Derimod klarede alle kyllingerne og hønsene sig.
Jeg havde en tråd om emnet den gang, du kan se den her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2185.0
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2010, 15:17 »
Jeg har vist malet en vis mand <B på væggene, inden jeg vidste, hvad jeg taler om. Efter MVs beskrivelse af blodmider, syntes jeg ikke det lød helt som disse. Derfor har jeg søgt efter billeder af disse, og de kan helt udelukkes. Derimod har jeg fundet ud af at det er røde jordmider, som skulle være harmløse. De er i familie med edderkopper. Stadig klamme, men dog acceptable. Formodentlig bliver de spist af hønsene ::)
Men tusind tak for svar. Det ville være trist, at man skulle være nødt til at behandle med gift i større eller mindre doser, når der er fostre involveret /d

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2010, 15:20 »
Puha det var godt.
Jeg spåede dig ikke for lyse udsigter. Blodmider er noget L...  at få inde døre...efter hvad jeg har hørt og læst.