I går kom jeg hjem fra Gavnø med seks ca 14 dage gamle kyllinger, samme slags og alder som dem min dygtige skruk, Sofia, går med. Der blev rigget til med lampe, afskærmning osv osv til de små, og så gik den første nat.
Tidligt i morges lidt før 6 var jeg lige ovre for at se, hvordan de små havde klaret natten. De havde det fint. Jeg fik den vanvittige idé, at jeg ville se, om jeg kunne sætte dem sammen med deres jævnaldrende og skrukken. Den første kylling blev sat ind, Sofia kikkede lidt og så ud til at tænke, at nå, der var lige en mere af mine, kyllingen pilede hen til de andre kyllinger, så langt så godt, en mere kylling, så to mere og endelig de sidste to...det så da OK ud. Jeg blev siddende en tid og holdt øje med dem og efter nogen tid, var det "varmetid", så de "gamle" kyllinger smuttede hjemmevant under dundynen, de seks nye klumpede sammen, og derfor tog jeg dem en efter en og satte dem foran Sofia, som venligt løftede op i skørterne og hjalp den ind i varmen. Det var da en god start.
Jeg gik ind igen, men var da ud og kikkede til dem løbende, ca. 8.15 lukkede jeg dem ud, Sofia og de gamle drønede ud i gården, men de seks nye, stod alene tilbage i huset, selvom Sofia kaldte; så måtte jeg jo ind i huset og lempe dem ud, det gik da, og de spiste og drak sammen med de andre. Så blev det varmetid igen, og igen kunne de nye ikke lige finde ud af det, så måtte jeg jo ind i hønsegården og vise dem til rette, man kunne næste se at Sofia tænkte, at det var da voldsomt som de unger voksede

Sofia har været dygtig til at komme til de nye kyllinger, når det var varmetid, når de nu ikke kom til hende, og de gamle kyllinger følger jo bare trop

Hele dagen har jeg holdt nøje øje med dem, og fra at være ret meget "dem" og "os" først på dagen, er det blevet mere og mere "os". De nye er endnu ikke helt gode til at følge Sofias anvisninger, men de har fundet ud af hvilken lyd, der betyder mad, og de snupper mad fra Sofias næb. På et tidspunkt slog Søren græs, og larmen gjorde, at Sofia fortrak ind i hønsehuset, de nye kunne ikke helt finde ud af at komme med, og hun var ude og hente kyllinger mange gange, og det lykkedes hende at få alle ind på nær to, de fik så lige lidt hjælp af mig. Her til aften er alle gået ind i huset, og nu putter alle under Sofia.
Jeg har ikke turdet lade dem komme ud af hønsegården i dag, for de nye skal altså lige lære at følge Sofia, men der er jo endnu to dage tilbage af weekenden, hvor jeg kan holde nøje øje med, hvordan det går og evt. skride ind. Hvis alt går fint, vil jeg lade dem blive, og ellers er der ingen skade sket, de kan stadig få deres varmelampe, hvis nødvendigt.
Jeg ved ikke om jeg vil anbefale, at gøre som jeg har gjort, men jeg kender Sofia som en fremragende skruk, desuden var de nye kyllinger på samme alder og med samme udseende, som dem hun havde. Jeg ved ikke, om det kunne gå, hvis de var en anden farve? Det er måske heller ikke alle skrukker, der er så venlige og tålmodige.
Jeg krydser fingre for at dagen i morgen bliver en god fortsættelse af dagen i dag, og jeg tjekker selvfølgelig i hønsehuset i løbet af aftenen indtil det bliver mørkt.
De har i hvert fald lært, at der er dejligt varmt under Sofia, og at visse lyde og skrabe-bevægelser fra Sofia betyder mad - ikke dårligt på en enkelt dag for sådan nogle små kyllingehjerner