Jeg har to gange indenfor de sidste fem år haft kyllinger til slagte-formål. Første år var det industri-plymmer. Deres ben opgav ævred - de sad tilsidst på jorden og kunne ikke rejse sig. Det gør jeg aldrig igen. (Men de smagte ganske fortrinligt)
Anden gang fik jeg rugeæg fra lys stor sussex. Det var en helt anden historie. God og sund tilvækst og nogle dejlige grydestegte søndagsmiddage. Uhmmm! Det bliver dem, jeg skal have igen, hvis jeg lige får overskud til et lav-dit-eget kød-projekt.
Vedr. hybridhøns iøvrigt ville jeg ikke betænke mig spor ved at have nogle æglæggerhøns (og har haft det) til at supplere æggeproduktionen. Man kan ihvertfald glæde sig over, at netop de individer, man har i sin egen baghave får et ordentligt og værdigt hønseliv. (Denne diskussion popper op med jævne mellemrum, og der vil blive ved med at være forskellige holdninger )
Jeg håber dine slagtekyllinger ikke får benproblemer før de skal slagtes. Ellers ville jeg (hvis det var mig) slagte dem før tiden - de smager stadig godt!
Iøvrigt har jeg læst et indlæg herinde en gang (kan ikke huske fra hvem) som beskrev, hvordan hun havde plymkyllinger (fra industrien) til at løbe rundt i haven, og som ALDRIG fik benproblemer. Måske passede hun også på med forderet - jeg kan ikke helt huske det. Men hendes resultat var superslagtekyllinger uden betænkeligheder. Så måske KAN det faktisk lade sig gøre.
Tak fordi vi får lov at følge med i dit projekt, og fordi du vil dele både glæder og bekymringer med os.
PS: Som Henriette skriver, er det kommercielle gået alt for vidt mht madproduktion i industrien - det tror jeg at alle er enige om. Men er man måske også gået for vidt indenfor racehønseavl, når man har fremavlet høns, der ikke kan reproducere sig selv, men skal have deres afkom ruget ud i en maskine designet til formålet?
Jeg mener, at der er etisk stof til eftertanke flere steder