Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forkælet kylling  (Læst 1674 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mineunger

• Passiv bruger
Forkælet kylling
« Dato: 11 Maj , 2010, 22:10 »
Jeg har 3 dværghøner og en hane. Den ene høne blev skruk midt februar og lagde sig på 5 æg. Der kom 2 kyllinger, men desværre dødede den ene efter ca 14 dage.  :-[ Den ene kylling har rigtig hygget sig med mor, og her kommer mit spørgsmål. Hvor længe skal hun være så forkælet?  ::) Hun er ca. 11 uger gammel nu og er næsten lige så stor som mor, men de sover sammen i reden hver nat. Jeg har prøvet at fjerne reden nogle dage, men efter 3 dage fik de den igen for jeg håbede jo på æg. Vupti er de to hyggetanter tilbage igen. Gør jeg noget forkert?
Har 5 kyllinger under varmelampe på ca 3 uger. Hvornår kan de undvære lampen og komme ind til de andre?
Tak på forhånd.
Stina "ny i hønsenettet"
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Forkælet kylling
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2010, 23:33 »
Jeg ville lade hende passe sig selv, som hun vil, det er der sikkert ikke noget problem i.
Dine kyllinger skal normalt være omkring 5 uger, før du kan være sikker på, de er varmefrie.
Det kan variere lidt efter årstid, og hvor varmt der er der hvor hønsene sover.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lyysa

• Passiv bruger
Sv: Forkælet kylling
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2010, 10:59 »
Hej.
Jeg ved heller ikke lige hvad man gør, men jeg havde en lignende oplevelse.
Sidste år rugede en af mine høner nogle kyllinger ud. Det blev klart at hun havde en favorit iblandt dem, en lidt kvabset hanekylling uden de store evner for lederskab.
Men da det var "mors" favorit gik de altid sammen.
De sov sammen og de spiste sammen og de lagde sig i sandbadet sammen. ::)
Da jeg slagtede ham midt i vinters var det fordi det var tydeligt at han ikke levede op til kravene og desuden var et skvat der ikke kunne sætte sig i respekt hverken hos de andre høns eller den gamle hane. /d
Hønen gik så og sørgede i et par uger derefter men kom sig så og begyndte at lægge æg igen midt i vinter. Nu har hun kyllinger efter hun lagde sig skruk.
Og nu har hun det tydeligt bedre. Men igen lægger hun jo så ikke æg. Sådan er der så meget. :D
0.1 Goldenretriewer blanding
1.1 uden lige kælne katte