Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rævesikring i bunden af hønsegården  (Læst 21697 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Rævesikring i bunden af hønsegården
« Dato: 10 Maj , 2010, 10:00 »
Hvad er bedst at sikre hønsegården med? Vi har talt om at undlade at grave nettet ned i jorden, men i stedet lægge enten:

http://www.lavprisvvs.dk/shop/armeringsnet-166-x-213431p.html
- armeringsnet (rionet) i hele gården og dække med sand, men er maskerne for store? De er 15 x 15 cm.

eller:
http://www.nordicagro.com/traadvarer-49/volierenet-82/volierenet-lux-x-1x25m-578.html
- volierenet med maskestr. ca. 12,5 mm x 12,5 mm. Strippe nettet sammen til et stort net, og dække med sand.

Rundt om volieren bliver der lagt fliser 15 x 50 cm, så de 50 cm kommer til at gå ud fra volieren. Der bliver også sat elhegn op med to tråde.

Er det et "must" at grave selve hegnet ned, hvis vi vælger ovenstående løsning(er)?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Diana

• Passiv bruger
Sv: Rævesikring i bunden af hønsegården
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2010, 10:06 »
vi har ikke gravet hegnet ned, eller det vil sige at det har vi men ikke mere en et spadestik dybt og bredt og så har vi lagt hegnet ned i en bue ud af sådan så hvis der er nogen/noget der prøver på noget vil de grave ned i det og så give op... (tænkte og håber vi)
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2010, 11:48 »
Hvis du sætter en række fliser lodret ind mod volieren - halvt nedgravet og lægger en række fliser almindeligt så de støder op til, så får du ikke problemer med ræven - han kan nemlig ikke finde ud af at bakke når han støder snuden mod den lodrette flise.

Se på billedet hvordan jeg har gjort det (det kan naturligvis udføres noget flottere...   ;))
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2010, 13:45 »
Vi har brugt modellen med lodrette fliser, og det stoppede Mikkel. Han forsøgte ellers mange steder.
Jeg tror, man bliver ked af at have noget i bunden, for hvis man vil skifte det øverste lag jord/grus ud i hønsegården, er det træls med noget i bunden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2010, 16:12 »
Ok, tak for jeres input. Vi tænkte kun på at slippe for skulle grave ned hele vejen rundt - vi planlægger en voliere på ca. 40 kvm., så der er jo en hel del der skal graves ::). Derfor tænkte vi på at lægge noget hegn, enten 1 m ind i hønsegården og lægge kampesten ovenpå, eller også dække hele arealet med net.

Hvis vi gerne vil slippe for at lægge fliserne i jorden, kunne det så være en idé at lægge volierenet ud i en meter, og så fliser udenfor hønsegården? Der kommer også strøm op der hvor fliserne stopper.

Jeg kan godt følge problematikken i, at dække hele bunden med net.
Venlig hilsen Tanja

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2010, 17:07 »
Med min model behøver i ikke grave ret langt ned - kun et enkelt spadestik, da det jo kun er halvdelen af den lodrette flise, der skal nedgraves - og egentlig kun for at den står lidt bedre fast. Hos mig er den lodrette flise gravet halvt ned så den mødes med den almindeligt lagte flise i et "T der ligger ned". For mig at se er det noget lettere (og billigere) end at "armere" bunden af volieren med net.

Med tiden bliver nedgravet net vel også en "falsk tryghed" - det ruster vel efter et par år i jorden og så graver Mikkel jo bare igennem det...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2010, 07:09 »
Med min model behøver i ikke grave ret langt ned - kun et enkelt spadestik, da det jo kun er halvdelen af den lodrette flise, der skal nedgraves - og egentlig kun for at den står lidt bedre fast. Hos mig er den lodrette flise gravet halvt ned så den mødes med den almindeligt lagte flise i et "T der ligger ned". For mig at se er det noget lettere (og billigere) end at "armere" bunden af volieren med net.

Med tiden bliver nedgravet net vel også en "falsk tryghed" - det ruster vel efter et par år i jorden og så graver Mikkel jo bare igennem det...
Det bliver nok den model vi forsøger os med. Min bedre halvdel kalder mig også paranoid, når jeg vil sikre hønsegården med både armeringsnet, volieretråd, fliser, elhegn...  :o ::) :o

Men Mikkel skal jo holdes ude ikke ;).
Venlig hilsen Tanja

Offline Micher

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 Maj , 2010, 11:58 »
Det jeg prøver i min nye hønsegård. Er at det nederste stykke af hegnet er kyllingetråd, som jeg bukker vandret ud hælder flise sand på og så en 40 x 40 flise ovenpå.. for som tidligere sagt er mikkel dog så smart indrettet at han ikke forstår han skal gå bagud for at grave sig frem. han vil stå helt oppe af hegnet og prøve at bide og grave sig ind, men da der er en tung flise og net han ikke kan bide i giver han op.. (er min teori)

Af naturen er de programmeret til at grave så lidt som muligt (for at det går hurtigere og for at spare på deres kræfter)

Se evt. det sidste billede i mit album ' hønsegård '
I det nederste hjørne kan du se sandet, og under det er der bukket ca. 20cm kyllingetråd ned og så kommer flisen ovenpå.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2010, 12:03 Fra Micher »
Mvh

Michael

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 12 Maj , 2010, 12:41 »
Tanja, Armeringsnet eller volierenet i bunden af selve gården er ikke nødvendigt og det vil bare være i vejen når du skal vende jorden i hønsegården.
Hønsene finde også pludselig steder der er specielt gode at karte på lige netop den dag. Så vil det være synd hvis de ikke kan forfølge trangen til at karte et kæmpe hul fordi der er armeringsnet.
Kanterne og især under lågen er de udsatte steder.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 25 Maj , 2010, 17:13 »
Hov, jeg har ikke fået svaret på de sidste to beskeder kan jeg se, nu jeg graver min gamle tråd frem :o. Tak for input. Jeg har startet en anden tråd om nogenlunde det samme - rævesikring af min hønsegård. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg vil og hvad der bliver nemmest. Jeg må lige hjem og se på alle mulighederne igen, igen, igen ;).
Venlig hilsen Tanja