Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: min ene høne er skruk, hjælp  (Læst 7253 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline G. Larsen

• Passiv bruger
min ene høne er skruk, hjælp
« Dato: 09 Maj , 2010, 21:01 »
Hønen ligger på reden næsten hele tiden. Hun startede i fredags, hvor hun ikke var ude af hønsehuset. Kan man købe befrugtede æg, eller vil hun også være tilfreds med at få kyllinger.  Kan man bare lægge nogle kylllinger ind under hende, og så er det ok, eller ? Skal hun så have eget hus sammen med sine kyllinger? hjælp
G. larsen

Offline vini

• Bruger
  • hønsefødder gulerødder...
Sv: min ene høne er skruk, hjælp
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2010, 21:14 »
Hej
Jeg har også en høne som ligger skruk. Har ingen hane, men har købt befrugtede æg.
Kig ind på sælges siden her på forum´et. Eller under rugeæg på dba.dk eller guloggratis.dk.
Så kan du finde den slags ruge æg du gerne vil have og nogen som måske ikke er så langt fra hvor du bor.

Min høne ligger i hønsehusets ene redekasse. Sidste år flyttede jeg en skruk op i børnenes legehus for at den skulle få ro. Men det var ikke nogen god oplevelse, at flytte den tilbage i hønsegården igen. De andre høns havde fuldstændig glemt den og der blev en vældig ballade i hønsegården. Måtte kappe hovedet af lederhønen til sidst.

held og lykke med projektet!
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2010, 21:19 »
Du kan lade hende ligge på et par kunstige æg/golfbolde/alm æg med et mærke så du kan kende dem og ikke putter dem i køleskabet bagefter, et par dage og så kan du fint finde nogle daggamle eller meget nye små kyllinger at putte under hende. :)
Held og lykke med det... der er ikke noget bedre end skukhøner med kyllinger :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2010, 21:22 »
med hensyn til om rugehøne skal have sin egen plads.. så oplevede jeg det samme, første gang jeg satte hønen tilbage, efter rugning.. anden gang, lod jeg hende blive i huset med de andre.. og hver gang hun gik ud for at spise og drikke osv.. så blev hun jaget af de andre.. så jeg syntes det hjælper lige lidt om hun er sammen  med de andre hele tiden eller har sit eget.. jeg vælger nu at sætte hende for sig selv,. så for hun ro, og kan bedst passe sine kyller de første dage..

Offline vini

• Bruger
  • hønsefødder gulerødder...
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2010, 21:30 »
Ej, nu blive jeg helt stresset. Troede faktisk problemet var at de ikke kunne se hende, når hun lå i legehuset.   Venter forhåbentlig små kyllebasser om 10 dage. Men har kun 2 høns ud over hende der ligger skruk og hvis de ikke opfører sig ordentlig, kan de blive smidt ud af hønsegården. >:(

Wanda, jeg vidste ikke man kunne snyde dem på den måde. Men super smart, så slipper man jo for den langeeeee ventetid. Er det noget du har prøvet mange gange. Altså en sikker metode??
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2010, 21:37 »
Jeg er jo så helt klart til at putte skrukken i egen bolig og have  ;)
Jeg synes der er for meget kamp ved redekassen hvis skrukken ligger hos de andre.
Jeg lader skruk og kyllinger gå så de kan se resten af flokken - når kyllingerne er næsten varmefri bliver de alle sat sammen og det forløber fint..
Jeg tror grunden til det er den bedste løsning her hos os er at mine madammer er nogle stride tanter når der er kyllinger i nærheden - skrukken beskytter med 'næb og klør'  ;)

MHT at snyde dem til at blive skrukke - jeg har altid nogle marmor snyde æg liggende i reden  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #6 Dato: 09 Maj , 2010, 23:40 »
Ja, man kan sagtens snyde skrukken, og lægge nogle daggamle kyllinger under hende.
Jeg ville nok for en sikkerheds skyld lade hende skrukke en 10 dage, inden kyllingerne kommer under hende.
Til gengæld vil jeg da varmt anbefale dig at anskaffe nogle rugeæg istedet, der er da megen fornøjelse i selv at klække æggene.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline G. Larsen

• Passiv bruger
utøj hos høns med kyllinger
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2010, 12:13 »
Der blev udklækket 3 kyllinger ud af 5 æg, hos os sidste mandags. Det er første gang vi har kyllinger.
Hønen har utøj, (hun blev ellers behandlet, da hun lagde sig på æggene) men jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre.
kan jeg sprøjte hende med "shock" - jeg tænker på de små kyllinger, der jo stadig ligger under hende.
Kan kyllingerne tåle det.
Der er mange gode råd og vejledninger fra alle her i forum, jeg får svar på rigtig mange spørgsmål.
1000 tak :D /o
G. larsen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2010, 15:48 »
Jeg ville behandle skrukken og ikke kyllingerne. Utøj er en stor belastning for kyllingerne, men de vil blive behandlet via skrukken, når de ligger under hende. Husk at behandle hende af flere omgange, for der vil jo være æg, der klækker. Husk også at skifte redemateriale og give redekassen et pift og gerne lidt Stalosan under redematerialet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk