Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan skal æg vende under udrugning?  (Læst 15896 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jk84

• Passiv bruger
Hvordan skal æg vende under udrugning?
« Dato: 07 Maj , 2010, 17:56 »
Hej

Jeg er i gang med at lave en hjemmebygget rugemaskine. I første omgang bliver den med manuel vending, men hvis den er effektiv vil jeg senere bygge automatisk vending på.

I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide om det er bedst at æggene ligger ned og vendes en halv omgang, eller om det er bedre de står op og bare vippes en kvart omgang? Eller måske noget helt tredje...

Jeg har efter lidt søgning på nettet set begge løsninger i forskellige rugemaskiner.

Og hvorfor skal æggene i det hele taget vendes?
1.1.7 dværghøns
1.3 dværg faverolles
0.0.5 faverolles
1.0 "Blanding"
1.1.9 Moskus

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan skal æg vende under udrugning?
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2010, 18:42 »
Velkommen på forum, Jens  :D
Så vidt jeg ved ligger æggene på siden i rugemaskinen, det gør de jo også hos hønen  /o
Held og lykke med dit projekt. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2010, 19:12 »
Jeg har "lært" af en gammel opdrætter, at æggene skal stå op, med spidsen nedad. Hvad det skulle være godt for, har jeg stadig ikke forstået. For som Marianne siger, hos hønene ligger de da på siden!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2010, 19:17 »
Jeg har aldrig set æg stå op i en rugemaskine  :o
Tror du ikke han har ment, at de skulle stå med den spidse ende ned, mens man samler sammen til rugning?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2010, 19:23 »
Jeg synes jo også det mest normale vore at de ligger ned.
Har dog set rugemaskiner, der de står op, og så vippes 45 gr. hver vej, ligesom når vi vender de æg vi samler.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Maj , 2010, 19:23 »
Nix, hun var meget specifik omkring, atdet var sådan, de skulle stå i rugemaskinen.
Det er vi så ved at prøve. Det ser ikke ud til at genere æggene. De virker helt, som rugeæg på niveau med dem, der tidligere har ligget på siden.

Jeg kan også se på billederne af rugemaskinen, at der er æggene anbragt "stående".

Tror måske, at æggene bliver til kyllinger i alle tilfælde.. men som før sagt, jeg kan heller ikke se nogen særlig logik omkring at stille dem op...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2010, 19:29 »
Der kan man bare se  ;D Det aner mine skrukker ikke det mindste om, ku' du ikke spørge opdrætteren, hvordan hun har lært sine høns det *f
Jeg har på et tidspunkt sidst år lånt en "madam blå", og jeg gad da nok vide, hvordan man får æggene til at stå op i sådan en?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jk84

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2010, 20:12 »
Tak for svarene indtil videre. Min intuition siger mig også at det må virke at ligge dem ned siden det virker for en skrukhøne  ;)

Men efter hvad Storm-Olsen siger virker det tilsyneladende også at stille dem op, og hvis det er rigtigt vil det måske være lettere at lave en ægvender efter det princip.

Mit bud på hvorfor de skal vendes er at det er for at undgå at kyllingen kommer til at ligge ved skallen i den ene side af ægget, er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?
1.1.7 dværghøns
1.3 dværg faverolles
0.0.5 faverolles
1.0 "Blanding"
1.1.9 Moskus

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2010, 21:41 »
Tak for svarene indtil videre. Min intuition siger mig også at det må virke at ligge dem ned siden det virker for en skrukhøne  ;)

Men efter hvad Storm-Olsen siger virker det tilsyneladende også at stille dem op, og hvis det er rigtigt vil det måske være lettere at lave en ægvender efter det princip.

Mit bud på hvorfor de skal vendes er at det er for at undgå at kyllingen kommer til at ligge ved skallen i den ene side af ægget, er der nogen der kan be- eller afkræfte dette?

Ja, det er for at kyllingen ikke skal klæbe fast på den ene side af ægget. Det findes dog spændende læsning på en engelsk hjemmeside, der man mener at resultatet af klækningen bliver bedre hvis de ikke vendes. Vil afprøve dette en gang i sommer.

Thomas

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2010, 21:48 »
Jeg tror ikke det betyder spor, bare ægget bliver flyttet lidt rundt, så indholdet ikke klistrer til den ene side. Ægget har sin form for at gøre det optimalt for hønen at lægge det... Luftlommen kommer (mig bekendt) i den tykke ende uanset. Måske mere eller mindre skævt, men i den tykke ende, hvor der er mest rum at give af for kyllingen.
Man kan jo sige, at maskinen kan laves mere kompakt (mindre), hvis æggene stilles op i stedet for at lægges ned.
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 Maj , 2010, 21:56 »
Jeg har aldrig set æg stå op i en rugemaskine  :o
Tror du ikke han har ment, at de skulle stå med den spidse ende ned, mens man samler sammen til rugning?

På alle rugerier står æggene op på den spidse ende under rugning, nok mest for at spare plads i maskinerne, de eneste æg der ligger ned under rugning er gåseæg, de tåler ikke at stå op pga. vægten i ægget. Hobbymaskiner fås også hvor æggene står op, dette kaldes kip-vending, en måde man kan lave vending i en hjemmebygget rugemaskine er ved hjælp af denne kipvender :

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1257

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2010, 23:53 »
Når æggene står op, sparer man plads, og der kan være en hel del flere æg i maskinen.
Det betyder jo ikke noget, når vi snakker om vores små rugemaskiner, men når vi snakker om de store industrimaskiner, gør det en del forskel, om der kan være 4500 eller 5000 æg i samme maskine.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 Maj , 2010, 00:07 »
ja der er jeg kun enig men når man snakker vendesystem så synes jeg det hvor de læger ned er nemmest at lave og er så enkelt at det ikke kan gå i stykker 8)

Offline jk84

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2010, 09:54 »
Psycho -> Det lyder da interessant, du har vel ikke et link til denne hjemmeside?

Bjørn -> Ja, det var faktisk den der jeg så og tænkte det så smart ud. Den er godt nok lidt for stor til min maskine, men princippet kan om ikke andet kopieres.

Brauer -> Hvordan laver du ægvendere?
1.1.7 dværghøns
1.3 dværg faverolles
0.0.5 faverolles
1.0 "Blanding"
1.1.9 Moskus

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2010, 17:54 »
Jeg skal se hvis jeg kan finde den igen. Fandt linket i en tråd herinde.

Thomas