Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så blev min silke skruk  (Læst 1300 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
Så blev min silke skruk
« Dato: 06 Maj , 2010, 22:53 »
Jeg er helt elektrisk. Jeg har min første skruk nogensinde og med den tusind spørgsmål om hvordan og hvorledes.
Jeg har netop søgt rugeæg. Når jeg har fået dem vil jeg forsøge at løfte hende af reden og lægge de nye ind. Jeg har bare et problem og det er at mine to silker plejer at sove i reden sammen og den anden silke har ikke tænkt sig at lave om på det. Hun kravler bare ovenpå den anden. Det ku måske godt gå for en enkelt nattesøvn men jeg tror også hun er ved at blive skruk. Hun lå ovenpå den anden hele dagen i går. Var ude idag men sidder ligesom bare på jorden og sover. Uanset hvilken ny fin redekasse jeg har tilbudt er der aldrig nogen som kan bruges.
Skal jeg stille vand og mad ind til skrukken eller er i sikre på at hun selv spurter ud forsyner sig. Jeg har bare ikke set det.
Hun har gjort sig helt flad og bred. Det tolker jeg som skruk for hun er vel ikke syg?
Ja der er mange tanker, prøver at tage et skridt af gangen og ikke tænke for meget frem. ....
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Så blev min silke skruk
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2010, 23:01 »
Er reden stor nok til at de kan ligge sammen, eller kan du lave den stor nok. Tandemrugning er set før.

Du skal ikke bekymre dig om hvorvidt hun får mad, bare der er mad tilgængeligt for hende. Hun går af reden én gang i døgnet for at indtage føde og vand og for at besørge. Du vil bemærke nogle ekstra store hønseklatter, de er fra skrukken.

Min skruk-test går på at stryge hende blidt over nakken og videre ned over ryggen. Er hun skruk vil hun normalt puste sig lidt op, stikke halen lidt i vejret og evt komme med nogle pludrelyde som du ikke er vant til at høre fra din høne.
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2010, 23:33 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2010, 23:32 »
Ajjj hvor er du heldig Tina... bare det var mig... men min tur kommer vel... eller rettere mine høns  ;)
Lad mig endelige høre hvad resultaterne bliver... Pøj pøj... /o
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2010, 23:55 »
Ajjj hvor er du heldig Tina... bare det var mig... men min tur kommer vel... eller rettere mine høns  ;)
Lad mig endelige høre hvad resultaterne bliver... Pøj pøj... /o
Berit
ved du hvad, jeg skiftede underlag hos dem søndag eftermiddag. I vinter har de gået på spåner men nu syntes jeg de skulle gå på sand som er nemmere for mig at holde rent. Pling, mandag morgen var de begge helt skøre og ville ikke ud og senere havde den ene  lagt sig på reden.

Jeg er ikke i tvivl om at det var forandringen i deres omgivelser som udløste skrukkeriet.

Med hensyn til muligheden for evt tandemudrugning, Erik, så er der desværre ikke plads. Øv.

Jeg havde også bestilt 2 nye silker men jeg tror måske det bliver for meget med sammenføring mens en er skruk. Er der nogen kommentarer til det?

Er reden stor nok til at de kan ligge sammen, eller kan du lave den stor nok. Tandemrugning er set før.

Du skal ikke bekymre dig om hvorvidt hun får mad, bare der er mad tilgængeligt for hende. Hun går af reden én gang i døgnet for at indtage føde og vand og for at besørge. Du vil bemærke nogle ekstra store hønseklatter, de er fra skrukken.

Min skruk-test går på at stryge hende blidt over nakken og videre ned over ryggen. Er hun skruk vil hun normalt puste sig lidt op, stikke halen lidt i vejret og evt komme med nogle pludrelyde som du ikke er vant til at høre fra din høne.
[/quote]

[/quote][/quote]
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2010, 00:19 »
Jeg ved ikke helt hvorfor min seneste indlæg er blevet blandet med eriks svar. Lidt forvirrende.
Mit spøgsmål til panelet er altså: går det an at føre 2 nye silker ind i min silkegruppe på i forvejen kun 2 silker hvoraf den ene er skruk og den anden er halvskruk?
Hvis vi får kyllinger hvornår er det så bedst at gøre flokken større med de 2 nye?
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2010, 08:16 »
Nej, hvor lyder det bare hyggeligt!  :D

Jeg ville ikke betænke mig spor ved at sætte to nye silker ind på nuværemde tidspunkt. Netop fordi det er silkehøns. De er så ukomplicerede og omstillingsparate, at det kun kan gå godt.

Held og lykke  /o

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2010, 08:56 »
Da min silke havde lagt en uge, flyttede jeg hende til et skrukkebur, det accepterede hun fint, det er også godt mørkt og jeg havde lagt en ordentlig røvfuld halm i og øggene ind først så de var der da hun ankom.
De er vildt sjove sådanne skrukker, jeg har 3 ligenu!!! og de reagerer vildt forskelligt. Silken knurrer lidt og ryster på hovedet men er ikke arrig, den lille dværg kochin er ved at tippe forover fordi hun løfter rumpen så højt samtidig siger hun en hel masse på skruksk :) Så er der lige nøgenhalsen.... hun er dælme blevet godt gal i skralden..... hakker, spytter og sprutter bare man tænker på at nærme sig ;)

Når jeg har givet hønerne æg så har jeg bare lagt dem lige foran hende ved hendes hoved, så sørger hun selv for at rule dem ind på plads, og man kan ligefrem se den glæde og omsorg de før når de ser æggene :)

Og når du så har givet dem æggene, kan du læne dig tilbage de næste 7-9 dage og gøre ingenting... der lyser du så lige æggene og sorterer de ubefrugtede fra, derefter læner du dig tilbage i ca 14 dage og wupti, så er der kyllinger..... ingen bøvl med at vende, tjekke tempereaturer, fugtighed eller noget... det er sq da snildt :)

Jeg ligger ca hver anden dag en lille håndfuld kyllingestart ind til skrukken, som lidt tilskud til kornet så de ikke bliver helt udhungret :) selvom jeg godt ved de er ude at spise, men de ser altid ud som om de har sååååååååååå travlt med at løbe lidt luft ind i fjerene og få bevæget musklerne, så at de lige får lidt mad på sengen sker der vist ikke noget ved :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2010, 09:20 »
..... ingen bøvl med at vende, tjekke tempereaturer, fugtighed eller noget... det er sq da snildt :)
Ja det er skønt med en professionel "rugemaskine", især da også, når kyllingerne kommer - ingen problemer med at tænke på temperaturer og på at få dem til at spise, når de har deres egen "Nanny" *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline randi nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2010, 15:48 »
 ;D det går jeg også ind for, jeg har 2 der er skruk.
dejligt randi

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #9 Dato: 09 Maj , 2010, 09:47 »
Det er fint med flere skruk på en gang, men tandemrugning???

Ja, jeg ved jo godt hvad det er, og ved da også, at nogle gange lykkes det, men hvorfor lege med ilden, for mange gange går det ikke...
En skruk ligger skruk, for sig selv, og har sine kyllinger for sig selv lige i starten.

Ellers risikerer man det bliver kamp om kyllingerne, eller at der er nogen af de andre høns, der ikke kan lide kyllingerne, med ofte fatale følger.

Hvis man følger disse ganske enkle regler ryger man ikke ud og står med døde eller lemlæstede kyllinger, i det mindste ikke på grund af dette.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.