Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)  (Læst 28299 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Erfaringer med rugemaskiner (til leksikon)
« Svar #15 Dato: 07 Juni , 2010, 20:53 »
Ja jeg er også blevet forelsket efter Louises lovprisning /o men den til 50 æg er for dyr og den til 20 er for lille tror jeg :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 07 Juni , 2010, 20:59 »
Her kan man faktisk få 2 x 24 ægs maskiner for 294 £ - det er jo en ok pris og mere fleksibelt! Det overvejer jeg faktisk at gøre, når jeg har 'tid'...  :D

http://www.pandtpoultry.co.uk/product/categoryid/4/productid/1434
Mvh Marianne

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #17 Dato: 07 Juni , 2010, 21:00 »
Men er den ligeså nem at bruge? :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #18 Dato: 08 Juni , 2010, 08:58 »
@ Louise   Du "glemte" at oplyse prisen  ;D   men den lader til at være alle pengene værd. Det er rent blær!!! /o
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #19 Dato: 08 Juni , 2010, 09:09 »
Jeg har haft en Octagon til 24 æg

http://dyreriget.dk/hoens-5/tilbehoer-101/rugemaskiner-105/

og den var stabil og simpel.

Kan ikke huske klækkeprocenten, men det er aldrig lykkedes mig at nå vanvittig høj klækkeprocent, hverken med en orange fladruger, den blå fra Harald Nyborg, Orpington-høne eller Sussex-ditto. Det må være hanerne, det er galt med eller også er de bare for undertrykte  :D  Min allerskønneste Sussex-høne med stor personlighed var så klog/dum ikke at lade sig parre, så hende fik jeg aldrig afkom efter.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #20 Dato: 08 Juni , 2010, 09:32 »
Jamen, der er jo flere oplysninger jeg har glemt i min anmeldelse - sorry!

For det første - jeg havde jo regnet med at skulle cutte stikket på den som det første (købt i England=engelsk stik). Men til min store overraskelse var der to slags stik med i papkassen, så den var lige til at smutte i kontakten  /o

For det andet - prisen, det er jo en væsentlig oplysning  ::) Med fragt fra England til mit dørtrin blev prisen £347,62 eller i gode danske kroner 3.033,51 (hurra for den lave kurs på pundet!)

For det tredje - pga. usb-stikket kan maskinens programmer opgraderes via nettet, hvis der skulle komme nye versioner af styremekanismerne.

For det fjerde - øv, jeg glemte at købe aktier i firmaet inden jeg skrev min anmeldelse  ;D Men prøv at google maskinen - der dukker et par anmeldelser op, som er (næsten) ligeså begejstrede som min.

I øvrigt vil jeg tro, at digital styring vil være standard på de fleste hobby-rugemaskiner inden for få år. Det er skisme en smart feature, som minder lidt om at skifte Krak-kortet ud med en GPS.

PPS
Min familie er københavnere - at se deres ansigtsudtryk, når jeg fortæller om min nye rugemaskine - priceless  *g *g *g
« Senest Redigeret: 08 Juni , 2010, 09:36 Fra Louise S. »
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline JacobDK

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 09 Juni , 2011, 20:16 »
Jeg skal købe en god rugemaskine til ca 30-60æg. Er der nogle der har nogle gode tilbud på en.
Jeg har kigget på en R.COM pro 50.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 09 Juni , 2011, 22:37 »
Velkommen på forum, Jacob :D
Der er mange her på forum, der er rigtig glade for deres R-Com, jeg bruger selv en trærugemaskine.
Nå, ja, så bruger jeg også professionelle: dværg wyandotter /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #23 Dato: 10 Juni , 2011, 18:26 »
Jacob:
Prøv at kikke på min hjemmeside, jeg har links til nogle af de kendte mærker.
Mvh

Claus

Offline zykowski

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 12 Juni , 2011, 09:01 »
Hej.
Jeg ruger i en Funki motorruger til 10000 æg, men har lige bygget den om således at den rummer 5000æg.
Det ene skab har jeg lavet om til klækker med egen termostat fra America.I denne klækker der der plads til 700 hønseæg  eller 1000 fasan som jeg hovedsageligt ruger ud.
Jeg ruger tørt(en enkelt balje med vand) og ligger på 30% fugt i hele ruge perioden.Maskiner vender automatisk en gang i timen.
Hønseæg er forruger til 19-20 dag,indtil ca halvdelen er begyndt at bryden skallen, herefter flyttes de til klækker  med fugt på 80% og temp på 37,2.
Fasanæg ruger jeg indtil 23 dag og flyttes så til klækker med samme temp og fugt.
På denne måde har jeg iår haft gode resultater.
Hønseæg klækker jeg 95% og fasanæg ligger på 85-95% af alle ilagte æg.
Mit råd er køb ikke for billig maskine,men noget som er godt gennemprøvet.

Offline sette

• Bruger
« Svar #25 Dato: 12 Juni , 2011, 09:16 »
jeg ruger i den lille blå fra america ,og har i år fået 14 kyller ud af 24 æg ,hele to gange og første gang fik jeg 9  af 15 ægså jeg er godt tilfreds,da der jo bliver en del haner imellem hver gang så er der også lidt til fryseren. /o
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Thomas Dalgaard

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 12 Juni , 2011, 11:39 »
Ind i mellem skal man ikke gøre det sværere end det er!

Ang. rugemaskiner har jeg haft lejlighed til at prøve et par forskellige og er endt med at købe en Octagon-20 som er nævnt tidligere i tråden.

Devisen er simpel. Indstil temperaturen, fyld den ene af renderne i bunden med vand, læg æg i. Hold øje med at der er vand i maskinen under rugningen. Vendingen af æggene i mit tilfælde foregår ved at man vender hele maskinen, da den har tre kanter den kan stå på. De to skrå bruges under rugningen. Når man når de sidste to dage fyldes begge render med vand maskinen stilles på den vandrette kant og så kommer der kyllinger ud af æggene!

Klækkeprocenten på mine æg har altid været fin. Seneste forsøg gav 21 kyllinger ud af 24 æg (New Hampshire) De sidste tre æg var ikke befrugtede. Generelt har klækkeprocenten været god og aldrig under 75%. Jeg vel prøvet fem forskellige mere eller mindre besværlige racer, så det må siges at være ok.

England er i øvrigt et godt sted at købe ind i øjeblikket.

Jeg valgte denne forretning, fordi??? Det kan jeg ikke helt huske, men prisen for den billige model med forsendelse endte omkring 1000 kr.

http://www.homefarmfowls.co.uk/epages/BT2808.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/BT2808/Categories/Incubation/Incubators

I forhold til danske priser kan der inkl. forsendelse hurtigt spares 800 kr. på modellen et nummer mere avanceret, men så må man også leve med at den har automatisk vending modsat den dansk solgte.

Ang. stik fulgte der kun et engelsk stik med. I "den anden ende" er der tale om et standardstik til tranformatorer, radioer, tv o.s.v. så hvis man leder lidt i gemmerne kunne det være at man havde et liggende, ellers kan det købes til omkring 20 kr. Selvfølgelig kan man også bare sætte et nyt stik på den medfølgende ledning.

Generelt kan det ang. den slags her betale sig at bruge 10 min. på at søge lidt på engelske og tyske sider, da priserne ofte et væsentlig bedre end her i Danmark.

/Thomas

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 14 Januar , 2012, 06:51 »
efter t have læst dette.... må jeg til at spare op til sådan en rugemaskine :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 27 Januar , 2012, 13:03 »
Louise, din skønne begejstring giver historien så meget liv, at man bare er nødt til at eje sådan en ruger  *o .
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk