Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns blive angrebet af flåter ?  (Læst 4345 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Kan høns blive angrebet af flåter ?
« Dato: 06 Maj , 2010, 14:45 »
Jeg har etableret min hønsegård i kanten af skoven - og nu kan jeg mærke at det bliver et vildt flåt -år.... har bare i formiddag pillet 5 stk af vores hund - og hun bliver chekket 2 gange dagligt... hun er behandlet nu...
Men hvad med mine silker... går flåter på dem - og hvis de gør - hvad gør jeg så ?

solskinshilsen
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
Sv: Kan høns blive angrebet af flåter ?
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2010, 14:57 »
Det KUNNE ske - men det er oftest den anden vej rundt, fjerkræet elsker den slags små godbidder !

I USA er det populært at holde perlehøns for at holde tægerne borte fra børn og hunde !

Man antager iøvrigt at væksten i flåtbestanden skyldes den voldsomme vækst i råvildtbestanden, samtidig med den ligeså voldsomme nedgang i agerhønsene - altså flere værter og færre fjender !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2010, 17:59 »
Jeg har etableret min hønsegård i kanten af skoven - og nu kan jeg mærke at det bliver et vildt flåt -år.... har bare i formiddag pillet 5 stk af vores hund - og hun bliver chekket 2 gange dagligt... hun er behandlet nu...
Men hvad med mine silker... går flåter på dem - og hvis de gør - hvad gør jeg så ?

solskinshilsen
Berit

Godt spørgsmål Berit...jeg sad og tænkte på det samme i dag, da jeg også fjernede flåter fra min hund.

...og tak for svar Bent.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2010, 18:13 »
Jamen, høns bliver angrebet af flåter. Fasaner, som jo er en hønsefugl er et reservoir for flåter og indgår i livscyklus for denne.
http://www.life.ku.dk/forskning/online_artikler/artikler/skovflaaten.aspx

Og høns kan også blive syge af det, hvis flåten har bakterier
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19630219
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi