Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er min kylling syg??  (Læst 7637 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

• Gæst
Er min kylling syg??
« Dato: 05 Maj , 2010, 21:02 »
Er ret bekymret for min ene lille dværg wyandot kylling... Tidligere i dag har det ikke været noget, men nu ligger den og trækker vejret rigtig hurtigt og rigtig dybt... :( (de andre ligger også og sover). Er hun syg?? ???

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Er min kylling syg??
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2010, 21:55 »
Kan du se om der er andre tegn på sygdom?? Dårlig mave, søger varmelampen mere end de andre, hiver efter vejret???
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

smilla25

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2010, 08:42 »
Den hiver meget efter vejret og står/ligger for det meste og sover. Har holdt øje med når jeg fodrer om den så farer hen til maden som de andre, men det har den ikke gjort i dag... :(
Er rigtig bekymret for den.... Hvad kan jeg gøre for at hjælpe den?
Jeg passer hele tiden på hvis de har klumper af afføring at fjerne det hele tiden, så den burde jo ikke være forstoppet... ???

sussie

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2010, 08:45 »
Prøv at lægge mærke til om den ligner en hanekylling der prøver at gale når den trækker vejret. Se under gabesyge.

smilla25

• Gæst
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2010, 08:49 »
Kan det være lungebetændelse?? Det er ingen af de andre der viser tegn til at de kan være syge... Skal jeg tage den væk fra de andre?
Synes ikke umiddelbart den ligner en hane... Nogle af mine andre kyllinger er begyndt at få kam, men det har denne slet ikke...

smilla25

• Gæst
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2010, 11:38 »
Har nu lige set at den ihvertfald drikker lidt... Men den hiver stadig efter vejret og står mest under varmelampen og sover...

sussie

• Gæst
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2010, 15:07 »
Jeg fik nok beskrevet det forkert ????

Gabesyge ses ved at hønsene gaber efter vejret (det ligner de prøver at gale), det kan kureres med en ormekur.

Jeg ville fjerne den ene fra de andre, hvis det er gabesyge er det smitsomt og rimelig dødeligt hvis man ikke giver ormekur.

Jeg ville nok hvis jeg ikke havde mere end den ene tage den væk og evt. aflive den, men ihvertfald sørge for at den ikke smitter de andre.

Prøv at se linket gabesyge i leksikon

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2010, 15:32 »
Prøv at få liv i den med hårtørren, det reddede min kylling i går. Og tving den til at drikke vand ved at dyppe næbbet i det. Masser af varme til at få gang i den igen, det går meget hurtigt. Den har nok ikke gabesyge men hiver efter vejret. Skynd dig /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

smilla25

• Gæst
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2010, 16:47 »
Har nu læst det der står om gabesyge, og det lyder ikke til at det er det.... Har fjernet den fra de andre ved at sætte en lille kasse i den store papkassen, så den lille også får varme.
Kan man tvinge den til at spise? Synes den ser ret tynd ud i forhold til de andre nu...=( Den vil kun ligge at sove... :'(

smilla25

• Gæst
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2010, 16:49 »
Læste man kunne give dem hvidløg sammen med maden... Gælder det også disse helt små kyllinger? (1 1/2 uge gamle)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2010, 17:24 »
Du kan sagtens presse et fed hvidløg eller to i deres blødfoder. Det gør jeg tit. Jeg laver en blanding af brød, agurk, tomat, youghurt og hvidløg som kommer en tur i en hurtighakker/blender. Kyllingerne elsker det.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

smilla25

• Gæst
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2010, 18:50 »
Nu har jg prøvet med hårtørreren, dyppet dens næb i vand og har den lige nu liggende i min kavalergang... den trækker vejret rigtig hurtigt og med åbent næb og lægger sig bare til at sove hele tiden... :'(
kan jg gøre mere for den?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2010, 19:01 »
Jeg tror desværre ikke¨at der er så meget at gøre :(. Det ses ofte at kyllinger ikke klarer det igennem den første uge. Om det er en konstruktionsfejl, kulde, for sent mad og drikke eller andre ting skal jeg ikke gøre mig klog på. Men jeg tror at vi alle har prøvet det. Jeg ville nok vælge at aflive den nu. Beklager, véd at det *t gør ondt på dig.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

smilla25

• Gæst
« Svar #13 Dato: 08 Maj , 2010, 17:12 »
Gav den en chance mere, og nu virker det til den begynder at kvikne lidt op igen /o
Den er stadig mere sløv end de andre, men har tro på at det nok skal komme  :)
En utrolig dejlig følelse når man føler at man har gjort en forskel ;)