Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Børn og høns  (Læst 2429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anitta

• Passiv bruger
Sv: Børn og høns
« Svar #15 Dato: 06 Maj , 2010, 20:00 »
Hej igen.
Det lyder da rigtig hyggeligt med Gavnø, tænker bestemt vi kan lære en masse der. Det er klart en mulighed :-)
Det er fedt at så mange gider skrive herinde med "de helt nye" og jeg værdsætter alle de godt ideer og råd som jeg har fået :-)
MVH
Anitta

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 09 Maj , 2010, 20:44 »
Det er meget forskelligt hvordan de forskellige hønseracer opfører sig, synes jeg at have erfaret her på forum..nogle kan have stor glæde af en bestemt race og andre har kun haft problemer med dem..for et par år siden købte jeg 1.5 Barnevelder, flotte høns og de lagde dejlige æg..men efter kort tid begyndte hanen at angribe min dengang 5 årige søn,,så var det slut med Barnevelder (barnevælter) ;)hm..men er nu så småt ved at blive smålun på racen igen..hønsene er så smukke og dejlige mørkebrune æg..
Måske var jeg bare uheldig med den Barnevelderhane dengang..men tvivlen sidder jo stadig i mig..men i princippet kan det jo gå galt med enkelte haner,,i alle forskellige racer..

Men en ting jeg vil anbefale er at få sine høns som kyllinger,,måske ikke lige daggamle,,men op til en ca. 3-4 mdr..så er det nemmest at få dem præget som man ønsker..og det er også dejligt at følge deres opvækst og forvandling..

vh. Rikke

vh
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 09 Maj , 2010, 20:48 »
Men til børnefamilier vil jeg klart anbefale Brahma i stor race..og de noget mindre Dværgkochin..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #18 Dato: 09 Maj , 2010, 20:51 »
Min barnevelderhane gør nu ingen fortræd. Den spiser af hånden og er en utrolig pryd for haven. Damerne har den smukkeste glans i fjerdragten. Håber det var et enkeltstående tilfælde med den dumme hane.
@ Rixen. Du er velkommen til at bestille æg eller kyllinger, hvis du skal have barneveldere igen ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 09 Maj , 2010, 20:56 »
Mange tak for tilbuddet, Henriette..måske det bliver aktuelt engang..ca. hvor mange gram vejer et Barnevelderæg..

Har set der er en fra Randers der sælger både daggamle og ældre kyllinger..men jeg MÅ bare ikke falde for flere racer lige nu..pladsmangel du ved.. ::)

vh. Rikke
Mvh. Rikke

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #20 Dato: 09 Maj , 2010, 21:14 »
Mine æg ligger på mellem 55 og 70 gram, men standarden siger 60. Jeg ruger kun på æg der vejer mindst 60 gram.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 09 Maj , 2010, 21:25 »
Pæne store æg, må man sige..
Mvh. Rikke

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #22 Dato: 09 Maj , 2010, 21:27 »
Hvorfor kun ruge på æg over 60 g?? er det fordi små æg betyder små kyllinger/høns??
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #23 Dato: 09 Maj , 2010, 22:06 »
Det blev jeg anbefalet af den avler jeg oprindeligt købte kyllinger af. Desuden har jeg en ide om at evnen til at lægge store æg jo må være større hos de høner der selv er ruget ud af store æg. Avleren anbefalede faktisk 62 gram som mindsterugevægt, men standarden siger 60. De fleste af mine rugeæg er på 63-65 gram, men med udfald ned til 60 og op til 70.
1 Dansk Landhøne. Stor.