Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt nye høns  (Læst 6117 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Martin

• Passiv bruger
Helt nye høns
« Dato: 05 Maj , 2010, 10:24 »
For et par år siden startede jeg et nyt mål for mit hønsehold. Jeg ville skabe en ny hønsetype der passede til de lokale forhold. Definerede mål var:
1. skulle kunne gå frit omkring på landstedet og i høj grad være aktiv og en pryd for øjet.
2. have naturlige strategier til at overleve besøg af ræve og hunde.
3. selv kunne klare enhver form for yngelpleje
4. lægge gode æg

Jeg udvalgte to racer der skulle hjælpe mig på vejen. Den ene var danske landhøns, den anden guldsebright. Sidstnævnte er ikke verdens mest robuste høne eller kyllingefører, men den er smuk og dens skaber kendte Darwin så det var nok for mig. Mente at landhønsene så måtte kompensere.

Første kuld mellem de to hold gav følgende to kyllinger. De var lidt sarte, men netop de to havde en god robusthed, specielt senere hen.

Som det ses er de ret midt imellem de to forældreracer. Dog er det en ekstrem robust lille høne.
De fik kyllinger sammen sidste år og derved kom generne i frit spil. I kuldet klækkede en sort, en nøddebrun, en isabel, og nogle midt i mellem! Billeder senere. Hanen viste gode forældreegenskaber og hjalp kyllingerne med at finde mad på lige fod med hønen, lige som han holdt vores gravhund på 2 meters afstand og kattene væk.
På et tidspunkt kom naboens hund og havde som mål at aflive dem. Jeg var ikke hjemme og da jeg kom hjem og havde sendt hunden af h til... Begyndte jeg at lede efter høns. Hanen havde skræmmer da han var gået på hunden! Og hønen sad 25 meter fra hønsehuset på taget af et drivhus. Da der blev ro fløj hun de 25 meter tilbage og kaldte på kyllingerne. Frem fra blade og græs myldrede nu kyllingerne tilbage til deres mor. De havde spredt sig i en vifte ud.
Og så konkluderede jeg at de havde hvad der skulle til...

Sender flere billeder men afslutter lige med et par tilbagekrydninger jeg også lavede sidste år. Henholdvis en ((landhane x sebrighthøne) x landhøne) og en (landhane x (landhane x sebrighthøne)) ;)

Der er  en hel gruppe af næsten gyldne landhøns i et af kuldene til tilbagekrydsningerne, så der er nok at bygge videre på!

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Helt nye høns
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2010, 11:30 »
Spændende projekt - tak fordi du deler det med os andre.
Jeg synes det er nogle utroligt smukke dyr  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2010, 12:12 »
De er meget smukke! måske lidt små til min smag /o men skønne!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2010, 12:50 »
Jeg synes også de er smukke og jeg kan godt lide de ting du avler efter, skønt når hønsene ikke er helt hjælpeløse.Spændende er det så med de kommende generationer.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2010, 15:04 »
Tak fordi du delte din historie med os, Martin  /o
Smukke er de i hvert fald1
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2010, 15:22 »
Dejlig historie, og smukke høns (siger hende der netop har fået sine første sebright kyllinger  /o)
Mvh Marianne

Offline Martin

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Maj , 2010, 18:36 »
Tak for svarene. Jeg er skam også glade for dem. Jeg poster nogle flere billeder senere hen af nogle af de andre.

Martin