Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Priser på maran kyllinger  (Læst 2339 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Priser på maran kyllinger
« Svar #15 Dato: 05 Maj , 2010, 10:35 »
@ Lugovets: Ved du om der er nogen i DK, der har araucana i den blå-guldhalset? (som den du satte billede ind af). Den er bare helt utrolig smuk synes jeg...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #16 Dato: 05 Maj , 2010, 10:48 »
Tanja- Ankerine har lige hentet nogle rugeæg i Tyskland :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #17 Dato: 05 Maj , 2010, 10:49 »
Tanja- Ankerine har lige hentet nogle rugeæg i Tyskland :)
Jeg må se at gøre mig veninde med ankerine ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #18 Dato: 05 Maj , 2010, 11:30 »
Det der startede min hønsefeber var tanken om, at der fandtes en race der lagde blå/turkis æg.Jeg læste om araucana, som racen med det kendetegn og igennem forum her fik jeg mine første racehøns. Heldigvis lagde de de ønskede lyseblå æg, men jeg tror jeg var blevet lidt skuffet, hvis de havde været olivengrønne.

Nu forstår jeg jo godt at der er udstillingsinteresser bag dette her og i den forbindelse ser man jo ikke på ægfarve.

De fleste æg uanset farve er jo smukke, jeg har set cremefarvede æg med lyserøde pletter, ja sågar billeder af lyserøde æg. Sådan en bakke fuld af alle disse smukke varianter er da en fornøjelse, men hvem lægger hvad??

Jo Maranerne lægger mørkebrune æg, men araucaneren lægger den så blå/turkis æg eller hva?.

Dette her er ikke for at være på tværs, men er man virkelig ligeglad bare dyret er den farve man ønsker sig? Araucanere er ikke en nem race at have med at gøre, hvis man vil udstille, det ved vi, men gør det det mindre vigtigt, at farven på æggene svarer til det som beskrives under racen.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #19 Dato: 05 Maj , 2010, 12:10 »
Det er et svært spørgsmål Gunni- jeg er nok lidt af den holdning at man må starte med form og holdning- derefter æg og farvetegning. Derefter skal man jo finde ud af om man vil prøve at avle rugelyst, høj æglægning osv. ind.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
« Svar #20 Dato: 05 Maj , 2010, 12:58 »
Ja, helt sikkert og et spørgsmål om temperament og interesse. Nu var det jo oprindeligt en tråd om prisen på marankyllinger og her synes jeg bestemt, at sådan noget som en sikker ægfarve må spille ind på den. Som nu Marianne der kan få en præmie på sine æg samt også har gode dyr.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 05 Maj , 2010, 15:25 »
Jeg oplever ikke at du er på tværs Gunni, jeg synes også det er "snyd" at man skal udstille præmiehøns, der lægger elendige æg og udstille præmieæg, der kommer fra elendige høns. For mig hænger det først rigtigt sammen når smukke høns lægger smukke æg.
Her har jeg været utrolig heldig med mine gråstribede dværgmaraner, hvor det hele går op i en højere enhed, om end fjer på løbene er ønskeligt; de kobberfarvede dværgmaraner har det helt mht. udseendet, men æggene kunne lige så godt være lagt af en wyandotte, for de er sart lysebrune, og slet ikke noget man forbinder med maran.
Pt. er jeg igang med nogle forsøg, som forhåbentlig kan give mine gråstribede strømper på OG give mine kobberfarvede den rigtige farve på æggene.
Mht. olivengrønne æg er det faktisk min plan at krydse araucanahøns med den gråstribede hane og så håbe på, at der kommer nogle hønekyllinger, der vil give mig olivengrønne æg. Det er bare noget pjat og kun for sjov.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk