Det der startede min hønsefeber var tanken om, at der fandtes en race der lagde blå/turkis æg.Jeg læste om araucana, som racen med det kendetegn og igennem forum her fik jeg mine første racehøns. Heldigvis lagde de de ønskede lyseblå æg, men jeg tror jeg var blevet lidt skuffet, hvis de havde været olivengrønne.
Nu forstår jeg jo godt at der er udstillingsinteresser bag dette her og i den forbindelse ser man jo ikke på ægfarve.
De fleste æg uanset farve er jo smukke, jeg har set cremefarvede æg med lyserøde pletter, ja sågar billeder af lyserøde æg. Sådan en bakke fuld af alle disse smukke varianter er da en fornøjelse, men hvem lægger hvad??
Jo Maranerne lægger mørkebrune æg, men araucaneren lægger den så blå/turkis æg eller hva?.
Dette her er ikke for at være på tværs, men er man virkelig ligeglad bare dyret er den farve man ønsker sig? Araucanere er ikke en nem race at have med at gøre, hvis man vil udstille, det ved vi, men gør det det mindre vigtigt, at farven på æggene svarer til det som beskrives under racen.
VH Gunni.