Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke for sarte sjæle - Underlig ting i hønse afføring  (Læst 13138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MortenSD

• Passiv bruger
Hej....

WARNING Ikke for sarte sjæle, lad være med og spis når du ser på billedet...

Til morgen da jeg lukkede hønsene ud, opdagede jeg en MEGET underlig ting på møgbrættet, håber nogen kan komme med et svar.
Og om jeg skal være bekymret, jeg aner ikke hvilken af damerne der lang lagt "klatten" da de var hoppet ned og klar til og gå ud, de andres hønse møj ser fint ud.

Ps. det der under "tingen" ligner blod,  det er bare farven på møjbrættet
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline P. Jakobsen

• Bruger
Sv: Ikke for sarte sjæle - Underlig ting i hønse afføring
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2010, 12:40 »
det ligner en ordentlig omgang spolorm.  :o
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2010, 12:44 »
det ligner en ordentlig omgang spolorm.  :o

Det vil jeg også mene /3, hvis du ikke er i gang, så skal du vist give en gang ormekur eller saltsyrekur
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2010, 12:47 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2010, 12:46 »
Fascinerende  <R

Det ligner en omgang indvoldsorm af en eller anden art. Man plejer dog først at se dem i afføringen EFTER man er begyndt at behandle. Så med mindre dine høns har fået spaghetti til aftensmad er ormene mit bud  ;)

Prøv at give dem en saltsyrekur (søg på Forum) - det er ikke halvt så mystisk/farligt som det lyder.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2010, 13:02 »
hvis ormene kommer i de mængder vi ser dem her, så er det enten fordi hønen er sat i behandling eller fordi der er umanerligt mange, så en ormekur er ret akut, tag bunken med til dyrlægen..... så er du sikker på at få din ormekur, altså til hønsene  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2010, 14:08 »
YAK -god tur til dyrlægen ;D
Heldigvis er det jo nemt at behandle ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2010, 16:19 »
Jeg har snakket med dyrlægen, han har bestilt en ormekur til mig som jeg kan hente på apoteket her på onsdag, det er godt nok noget til hund/kat/kvæg/heste osv. men det skulle virke til det hele, problemet er hvis jeg skulle have noget specielt til fjerkræ så kan man ikke få andet end så man har til 1000 dyr, af hvad han sagde.. så der er bestilt ormekur til "katten" :)
Det er noget jeg skal give med en engangs sprøjte i næbet i 3 dage.. så må jeg se om det kan lade sig gøre.
Men syns ikke man kan se nogen ændret adfærd hos dem.. såå ja håber det går med det...
Ellers må jeg ty til den der saltsyre kur :D
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2010, 16:25 »
Jeg synes jeg har læst et sted herinde at man ikke kan være sikker på at ormekuren tager det hele ??? -så hvis jeg var dig, så tror jeg, jeg ville give saltsyre indtil onsdag, det kan da ikke skade... /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2010, 16:43 »
@MortenSD

Fik du spurgt dyrlægen om evt. tilbageholdelsestid for æg når nu hønsene får ormekur til katte ?

Det bliver da hulens til arbejde, at skulle have fat i alle høns tre dage i træk, alt efter hvor mange man har selvfølgelig.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2010, 16:52 »
Jeg ville opgive på forhånd hvis jeg skulle åbne næb på alle mine høns hver dag i 3 dage.

Morten jeg kan se du bor på sydsjælland, i Hårlev bor den fjerkrækloge  dyrlæge Bjarne Rasmussen, Prøv at henvende dig til ham, jeg er sikker på han har en bedre løsning til dit hønsehold, til brug i drikkevandet....
send ham evt billedet af de ækle gæster.

tlf.56 28 61 68
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2010, 16:57 »
Men med indgivelse i næbbet er man sikker på at ALLE høns får den dosering de skal have i ALLE tre dage - hvis man doserer i vand eller mad så kan man ikke være sikker på at ALLE hønsene bliver doseret rigtigt. Og underdoserer man med ormekur, så kan ormene blive resistente.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

pylle pylle

• Gæst
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2010, 17:02 »
Jeg har lige brugt den omtalte ormkur fra dyrlægen.. Og jeg blandede det først i en smule hønseguf, for at få dem til at spise det selv.. men det virkede ikke så godt.. og jeg var ikke sikker på de fik det de skulle have.. så jeg gav dem direkte næb.. det var slet ikke så svært.. det var faktisk ret snildt..men hvis man har en 30 høns, så ville jeg nok også undersøge andre muligheder.. jeg havde på det tidspunkt 12. Fik manden til at suge op i sprøjten, mens jeg fangede en høne, holdt den under den ene arm, med fast op omkring hovedet, og så kan man lige mase sprøjten langt nok ind til at hønen selv åbner næbbet lidt, og vupti.. sprøjt.. overstået..

Om det medicinen virker, ja.. det ved jeg så ikke.. havde regnet med at der lå en masse klamt nede på brættet dagene efter.. men der var dog ikke noget.. der har heller ikke været noget siden..
Jeg fik afvide at jeg skulle give dem 3 dage.. vente 2 og så give dem 3 dage igen..

håber snart i bliver ormefri på matriklen! /o

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Maj , 2010, 17:23 »
Jeg har 1 hane og 4 høns, såå tror godt jeg kan overkomme og fange dem... men give både saltsyre OG ormekur er det ikke for farligt eller?

Pylle >> som dyrlægen sagde "du ser nok ikke nogen orm i klatterne da det der ormemiddel går ind og slår dem ihjel og derved bliver de opløst i maven/tarmen

Bjørn >> ja vi skulle ikke spise æg fra dem 3 dage efter behandlingen var slut

Ina >> Tak for Nummer til ham, jeg ringer til ham hvis det ikke virker.. skriver det ned ihvertfald :)

En anden ting, går saltsyren i æggene? eller hvordan med det?
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2010, 17:34 Fra MortenSD »
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Maj , 2010, 17:55 »
Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at spise æggene efter/under en saltsyrekur, det er så mild en opløsning der bruges. Det saltsyren gør er at den ændre/sænker pH-værdien i hønsenes fordøjelsessystem, systemet bliver mere surt så ormene ikke trives der og glider med ud den naturlige vej, så der er såment ikke meget hokus pokus i det.

Se evt. her :

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/TipsFraBrugere/GamleR%c3%a5dModParasitter
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2010, 18:02 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Maj , 2010, 18:10 »
Ja okay.. har blandet en omgang saltsyre vand til dem, hvor hurtigt går det?
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte