Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Matador rugemaskine fra America  (Læst 7354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Matador rugemaskine fra America
« Dato: 03 Maj , 2010, 08:20 »
Jeg har en blå Matador motorruger fra America. Jeg satte igår tape for alle lufthuller (undt. det hul lige ved drejeknappen) sprayede æggene med en blomsterforstøver og fyldte vand på. Lige da jeg havde gjort det var fugtigheden 70%, men den faldt til 66-68% efterfølgende og selvom jeg endda prøvede at tape det sidste hul også, gjorde det ikke nogen forskel >:(
Jeg har endda også en stor våd badesvamp liggende i maskinen...

Hvad kan jeg gøre  ??? ??? Hvis fugtigheden kan hæves til 70% når jeg sprayer æggene, så må jeg vel gøre det 3 gange dagligt eller hvad?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Matador rugemaskine fra America
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2010, 08:30 »
Jeg tror det nok skal gå, når fugtigheden er lige under 70%. Hvis du åbner maskinen hele tiden for at spraye, så lukker du mere fugt ud end du tilføjer.
Held og lykke  *k
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2010, 08:49 »
Ja, lad endelig være med at åbne under klækningen. Jeg havde ikke en fugtighedsmåler i min fladruger. men alligevel kom der fine velskabte kyllinger ud. 10 ud af 14.. meget godt i min verden (første gangs ruger)
Mvh

Michael

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2010, 09:04 »
lad du være med at tænke og måle mere, så kommer der fint kyller på 60% det er i orden, jeg klækker aldrig højere end 60 og da jeg troede den skulle være 80 så druknede mine kyller, så lad du dem bare være og nyd det store under.. /o når de første kyllinger klækker, så stiger luftfugtigheden helt af sig selv, det er også det der sker under hønemor.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2010, 14:15 »
Tak for svar! Jeg klapper hesten og  *k
Nogle af æggene ligger allerede og "rokker", så forhåbentlig kan mine sønner snart blive indviet i disciplinen "kyllingefjernsyn" ;D
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2010, 17:03 »
Det vand der bliver hældt på maskinen, skal selvfølgelig være vand der er ca. 38° varmt, aldrig koldt vand da det får temperaturen til at falde i maskinen.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2010, 21:39 »
Bjørn, er det ikke noget med at du har samme maskine? Kan du få fugtigheden højere op under klækning?
Rønnest anbefalede mig at spraye vand ind ad hullerne uden at tage låget af. På denne måde kan jeg holde fugtigheden på 68%...
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2010, 09:20 »
Jo ! Jeg har et par maskiner magen til, og med tre huller tapet til over motoren og 38° lunkent vand ryger den op på 85%, man kan sagtens hælde vand direkte i bunden af maskinen, det giver en kæmpe overflade at vandet kan fordampe fra, men pas på det ikke render ud henne ved hullet til trækstangen ved vendemotoren, min dugger så meget at jeg ikke kan se ned i maskinen.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 04 Maj , 2010, 11:43 »
Jo ! Jeg har et par maskiner magen til, og med tre huller tapet til over motoren og 38° lunkent vand ryger den op på 85%, man kan sagtens hælde vand direkte i bunden af maskinen, det giver en kæmpe overflade at vandet kan fordampe fra, men pas på det ikke render ud henne ved hullet til trækstangen ved vendemotoren, min dugger så meget at jeg ikke kan se ned i maskinen.

Jeg tror jeg må forske i maskinen, når denne omgang kyllinger er kommet ud, for sidst jeg rugede havde jeg også vand i bunden og jeg syntes det blev for meget, for kyllingerne var en evighed om at tørre og de soppede nærmest rundt i det... Og alligevel fik jeg kun fugtigheden op på 72% ca.  :-[ Tilgengæld sunes jeg det ser ud som om låget buer lidt nedad og hjørnerne derfor ikke holder tæt. Er din også sådan?
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2010, 18:39 »
Låget på maskinen kan godt bue lidt nedad, det er jo kun plexiglas og alt mekanikken tynger lidt, men det er vigtigt at låget slutter tæt hele vejen rundt, evt. kan du give maskinen en ny liste, der findes tynde selvklæbene gummi-lister lige til at klæbe på hos din lokale trælast/Silvan/jem & fix.