Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flytte skruk med rede  (Læst 7357 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
Flytte skruk med rede
« Dato: 01 Maj , 2010, 13:06 »
Jeg er ved at rode mig ud i et forsøg med at låne en skruk ud  :) Jeg har p.t. ikke mulighed for selv at have en skruk på æg, så derfor har jeg aftalt med en anden hønseholder, at vi forsøger at flytte en af mine (tre  ::)) skrukker hjem til hende. Hendes høns vil nemlig ikke skrukke og hun vil mægtig gerne at lave kyllinger selv.

Jeg tænker, at jeg som en start vil isolere skrukken i min lille skrukhytte og når hun har vænnet sig til at være alene og ligger fast på reden i hytten, køre hende og hytten ud til sit "midlertidige" hjem.

Men kan det mon lykkes? Har nogle af jer erfaringer med at flytte en skruk med rede til en helt anden adresse?
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Flytte skruk med rede
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2010, 13:13 »
Har aldrig flyttet en længere væk end til naboen, og der er det gået fint, men der skal være mørkt når i gør det :)!..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2010, 14:27 »
Jeg ville også turde forsøge, hvis det sker efter mørkets frembrud. Hvor lang tids transport taler vi om?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2010, 19:07 »
Når mine skrukker har ligget i 14 dage eller næsten tiden ud, så flytter jeg dem og de æg de nu ligger på ind i et andet rum, hvor de så har fået mine maskinkyllinger stukket under vingerne dagen efter i nattens mulm og mørke, det har aldrig slået fejl, men jeg har også flyttet på en skruk i år til mit andet hønsehus, og det fik hende omgående fra tanken om at skrukke, det var nu også mit håb at hun ville stoppe, men jo ikke det fedeste hvis man ønsker at flytte sin høne med rede.

Nogle høns holder mere fast end andre, så det må vel komme an på en prøve, og denne får jo sit hus med  /o

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2010, 19:40 »
For mange år siden fik jeg en skruk på æg, hun blev kørt 50km i bil.

Hun lå i en mørklagt kasse på de æg, hun havde ligget fast på flere dage.
Er hun rigtig skruk, er der ingenting der kan få hende bort fra æggene.
mvh
Vibeke

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Katja

• Passiv bruger
  • med grøn ægge kullllller
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2010, 20:40 »
det er også gået når jeg har prøvet, og nu skal vi snart flytte en fra jylland til Sjælland det bliver spændende
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2010, 21:24 »
Jeg skal køre 10-15 minutter med hende.

Jeg går sådan og funderer lidt over, om jeg mon ikke kan have hende liggende her på de "rigtige" æg i 14 dages tid, inden hun bliver flyttet og så, som I foreslår, flytte hende efter mørkets frembrud.

Det skal prøves  :D Tak for input  /o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2010, 20:43 »
Så ... nu ligger de tre skrukker og deler 14 rugeæg  :) I æggene er en blanding af orpington og sussex - UHA, det bliver spændende, selvom det jo ikke er mine kyller :D Vi er blevet enige om, at kyllingerne alligevel skal klækkes her hos mig, så får jeg da også lidt ud af det  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #8 Dato: 05 Maj , 2010, 21:17 »
Hun lå i en mørklagt kasse på de æg, hun havde ligget fast på flere dage.
Er hun rigtig skruk, er der ingenting der kan få hende bort fra æggene.

med mindre ræven spiser hende. *f
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #9 Dato: 05 Maj , 2010, 21:20 »
hvordan får I kopieret fra tråden og det kommer i en sådan blå boks???

det var det jeg forsøgte med svaret til Vibeke *f
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #10 Dato: 05 Maj , 2010, 21:38 »
Jeg har lige lånt en skruk igår og hun havde ligget på nogle æg i en uges tid..
hun var i kassen i bilen i en ½ times tid (uden æg) og kom så hjem og fik en ny kasse med ny halm og nye æg..
Hun tog æggene til sig med det samme og har ligget lige siden - jeg kan se hun ikke har rejst sig og spist eller drukket idag så det må jeg vist hjælpe hende lidt med i morgen  ;)
« Senest Redigeret: 05 Maj , 2010, 21:45 Fra Randi Krak »
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #11 Dato: 05 Maj , 2010, 21:43 »
hvordan får I kopieret fra tråden og det kommer i en sådan blå boks???

det var det jeg forsøgte med svaret til Vibeke *f
Når du ser en anden persons indlæg, er det indkapslet af en særlig boks. Grænserne mellem de forskellige indlæg er markeret ved, at én boks slutter og en ny begynder.
Oppe i højre hjørne af hver boks kan du se en knap: "Citat". Tryk på den.

Med hensyn til at flytte en skrukhøne er det her en ekstra fordel med "spand-i-kasse"-reden. Så er hønens rede den samme hele vejen, i hvert fald indvendigt.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline singewl

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 Maj , 2010, 21:55 »
Jeg vil lige spørge, har nogen æg som har ligget i reden i 14 dage uden hønen har ligget på dem, men nu har hun lagt sig, er der så nogen chance for kyllinger eller er de æg gået helt til ????  Kan jeg så snige nogen nye ind under hende såfremt ??

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 05 Maj , 2010, 21:57 »
Velkommen på forum, Signe  :D
14 dage er nok lige på vippen til at de kan give kyllinger, så hvis du har andre rugeæg, ville jeg fjerne de gamle og lægge de nye under skrukken.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Maj , 2010, 21:31 »
Så er nedtællingen igang... Det ser ud til, at der er liv i 11 af de 14 æg og de skulle gerne klække onsdag/torsdag  <L

Forøvrigt har jeg fået lavet mig en genial "take-away-skrukhytte" (syn's jeg selv  <G) Min yngste er i lære som gartner og hjembragte nogle "urtepotter", som hun mente, jeg kunne bruge til chili'erne i drivhuset. "Potterne" er bare sådan nogle i størrelse "murerbalje" ..... med huller i bunden. Så store er hverken mit drivhus eller mine chili'er, så dem kunne jeg ikke lige se, hvad jeg skulle bruge til  <A Men .... så var det, at jeg fandt på at lave én af dem om til skrukhytte - har skåret et indgangshul 5-7 cm. oppe fra nederste kant og lagt en træplade over som tag og hældt spåner, lidt halm, skrukker og rugeæg ind i hytten. Når nu æggene er klækket, kan jeg nemt hanke op i baljen og køre afsted med kyller, skruk og hytte.... man kan jo nærmest sige, at de bliver "pottet om"  :D Baljen er måske ikke den kønneste skrukhytte, der er set, men den er saftsusemig praktisk  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard