Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning i maskine eller under skruk - pro et contra  (Læst 2327 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Rugning i maskine eller under skruk - pro et contra
« Svar #15 Dato: 01 Maj , 2010, 22:09 »
Vini. Er du sikker på hun er skruk og ikke bare synes at det er hyggeligt at ligge i redekassen.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mente med 'hun går stadig ind og lægger sig i redekassen, SÅ SNART DER BLIVER LUKKET OP'.

Tager du hende ud af redekassen og lukker redekassen for en del af dagen/natten, eller hvordan skulle det forståes.

Mvh
Erik Andersen

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 01 Maj , 2010, 22:12 »
Jeg har en flok welsumere, som så vidt jeg ved, ikker er kendt for at være de bedste skrukker. På trods af dette har jeg lige nu to welsumer skrukker, som troligt har ligget på reden i en fem dage nu. I vinters skrukkede én af mine andre welsumer høne, og passede de små silkekyllinger perfekt. Så vidt jeg ved blev de maskinudrugede. :)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 02 Maj , 2010, 09:02 »
Vini, prøv at søge under "sort spand" så kommer der et hav af tråde om afskrukning. Jeg mener, det trods alt er mere nænsomt at afskrukke på den måde, end at hønen render og er skruk i ugevis.

Andreas, det er jo bare skønt, så skal du da sørge for at få kyllinger efter dem.

Mine kyllinger, der klækkede torsdag og fredag er på tur med deres "mor" lige fra mor, genstunden i dag. De væltede nærmest ud af hønsehuset da jeg åbnede smuthullet. Deres varmeregulerering kommer ikke til at fejle noget  /o
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2010, 09:04 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vini

• Bruger
  • hønsefødder gulerødder...
« Svar #18 Dato: 02 Maj , 2010, 20:26 »
Jeg løfter hende af redekassen om morgenen og lukker ind til hønsehuset. Men når jeg lukker op til hønsehuset om eftermiddagen (eller når min ikke skukke skal ind og lægge æg) så går hun direkte i redekassen. I hønsegård/have går hun og skrapper, læner sig forover og puster sig op. Virker skruk og ikke hygge agtig. Der kommer heller ingen æg. Prøver at se linket, som Marianne anbefalede.
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 02 Maj , 2010, 22:32 »
Ok Vini, jeg kan følge dig nu. Det kunne godt tyde på hun er skruk.
Et sikkert tegn på skruk er i øvrigt at hvis man stryger hønen over nakken og ned over ryggen, så 'puster' hun sig op, løfter halepartiet og evt siger lyde man ellers ikke hører fra hønsene.

Jeg har iøvrigt en orpington der netop er gået skruk og hun insisterer på at hun skal ligge på gulvet lige inden for hønselemmen, hvilket mildest talt ikke er særlig praktisk. Der har over de sidste 3-4 dage ligget enkelte æg på gulvet lige inden for lemmen så det er jo sikkert hende der har forberedt sig.

Jeg har så brugt en del tid i dag på at overbevise hende om at hun skulle ligge andetsteds i hønsehuset. Jeg fyldte en gammel opvaskebalje op med frisk halm, lagde et par æg i den og placerede hende nænsomt ovenpå. 10 minuttter efter da jeg tilså havde hun præsteret at tippe opvaskebaljen rundt så halm og æg lå på gulvet og hun havde igen indtaget sin rugeplads ved lemmen, men uden æg. >:(

Efter flere mislykkedes forsøg har vi nu indgået et kompromis :D. Hun bruger opvaskebaljen som rugeplads, men den er til gengæld placeret lige til venstre for hønselemmen, så hun kan kigge ud i hønsegården, når lemmen er åben. 
Mvh
Erik Andersen

Offline vini

• Bruger
« Svar #20 Dato: 03 Maj , 2010, 21:22 »
Ej, hvor en sjov adfærd. Men også respekt for, at de ikke bare finder sig i det vi for søger at "bestemme". Kan måske godt forstå at din høne vil ligge et sted, hvor hun kan følge med i, hvad der foregår:-)

Min høne er absolut skruk, for hun puster sig op og siger underlige lyde. Tager tilløb til det med spanden, men det er ikke lige mig.
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 03 Maj , 2010, 21:39 »
Hun havde i dag tilsyneladende 'glemt' vores kompromis fra i går. Og lagt sig på gulvet ca 30 cm fra reden med æg. Jeg lagde hende tilbage her til aften, da jeg opdagede det, og hun har ligget pænt de sidste 3 timer. Meen, med den ustabilitet i rugningen skal jeg vist være mere end almindeligt heldig hvis der kommer dunbolde ud af det. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 03 Maj , 2010, 21:40 »
Vini, alternativet til spanden er, at din høne ligger i ugevis, hvor hun kun spiser og drikker ganske lidt og heller ikke får nogen videre motion. Bruger du spanden, får hun mad morgen og aften, og som regel tager det mellem 1-3 døgn. For mig er det trods alt mere nænsomt end flere uger på reden.
Spandemetoden virker bedst jo før man sætter det i gang.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #23 Dato: 03 Maj , 2010, 22:59 »
@Erik: Hvis hun igen har flyttet sig ned på gulvet, hvad så med bare at lade hende ligge der? Evt. med lidt hø?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 03 Maj , 2010, 23:24 »
Jeg har fortalt hende at det også er et kompromis jeg kan leve med. Hvis hun altså lægger sig på reden med æg, og ikke forsat finder sig en plads 20-30 cm fra æggene.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #25 Dato: 03 Maj , 2010, 23:53 »
Uh nej, dér har jeg også været med en høne, som så endte med at opgive da hun var ca. halvvejs :(

Håber din bliver på æggene! :)

Offline vini

• Bruger
« Svar #26 Dato: 04 Maj , 2010, 19:56 »
Jubii, nu sidder hun på pinden igen. Endnu en hel dag i haven også hoppede hun op på sin pind her til aften, i stedet for redekassen.
Men ja, Marianne. Næste gang gør jeg det med spanden, for det har stået på siden midten af marts og det er temmelig trættende til sidst for både Lulu og mig.