Ok Vini, jeg kan følge dig nu. Det kunne godt tyde på hun er skruk.
Et sikkert tegn på skruk er i øvrigt at hvis man stryger hønen over nakken og ned over ryggen, så 'puster' hun sig op, løfter halepartiet og evt siger lyde man ellers ikke hører fra hønsene.
Jeg har iøvrigt en orpington der netop er gået skruk og hun insisterer på at hun skal ligge på gulvet lige inden for hønselemmen, hvilket mildest talt ikke er særlig praktisk. Der har over de sidste 3-4 dage ligget enkelte æg på gulvet lige inden for lemmen så det er jo sikkert hende der har forberedt sig.
Jeg har så brugt en del tid i dag på at overbevise hende om at hun skulle ligge andetsteds i hønsehuset. Jeg fyldte en gammel opvaskebalje op med frisk halm, lagde et par æg i den og placerede hende nænsomt ovenpå. 10 minuttter efter da jeg tilså havde hun præsteret at tippe opvaskebaljen rundt så halm og æg lå på gulvet og hun havde igen indtaget sin rugeplads ved lemmen, men uden æg.

Efter flere mislykkedes forsøg har vi nu indgået et kompromis

. Hun bruger opvaskebaljen som rugeplads, men den er til gengæld placeret lige til venstre for hønselemmen, så hun kan kigge ud i hønsegården, når lemmen er åben.