Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning i maskine eller under skruk - pro et contra  (Læst 2309 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Rugning i maskine eller under skruk - pro et contra
« Dato: 30 April , 2010, 09:08 »
Jeg har delt emnet, som før var en del af tråden "Leder efter hjemmeside", for nu kom det til at handle om noget andet. /Marianne - moderator

Lyder som en hyggelig klub. :D

Jeg har selv en lille rugemaskine, men kan sagtens se det groteske i, at man med tiden har avlet mange af racernes egen evne til at formere sig pist væk.  Og at racerne derfor ikke længere eksisterer i kraft af sig selv - men kun ved hjælp af en maskines medvirken

Det gav mig stof til eftertanke at opdage, at der er lavet en klub, der har det modsatte formål.

Hmmmm..... det er lidt af et tanke-dilemma - for vi ville vel ikke have den mangfoldighed i racer, hvis ikke det store avlsarbejde var gennemført? På den anden side - ville menneskeheden ikke fremstå som mere respektfuld overfor det enkelte dyre-individ, hvis vi ikke overskred visse grænser? Det er vi ihvertfald ikke i tvivl om på mange andre dyre-etiske områder.

Jeg har ikke svaret, men en klub, der har som formål at fremme rugehønens udbredelse kan ihvertfald kun bygge på et dyrevenligt grundlag  /o

« Senest Redigeret: 01 Maj , 2010, 07:47 Fra Marianne Vedel »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #1 Dato: 30 April , 2010, 11:46 »
Hvordan genindfører man så evnen til at ruge i en bestående race??? Jeg ville enormt gerne have mine barneveldere til at ruge selv, og lader også mine dværge udruge barnevelderæg, men indtil videre har de selv været håbløst uinteresserede i at ruge.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 30 April , 2010, 13:36 »
Jeg tror da, du gør det helt rigtige, Henriette  /o
Jeg ved Bjarne har gjort et stort arbejde med sine vagtler, hvor han også har sat maskinudrugede unger under vagtelhøner, det betød for mit vedkommende, at mine vagtler både ruger og passer kyllingerne.
Man kan jo håbe, at det samme gør sig gældende for høns, når kyllinger bliver passet af en skruk.
« Senest Redigeret: 30 April , 2010, 13:51 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 April , 2010, 13:45 »
Ja, interessant spøtgsmål!

Ligger rugeinstinktet dybt gemt i dna'et - og kan kun findes frem igen ved at "slå til" når et individ en sjælden gang skrukker - og så avle videre derfra (uden maskine selvfølgelig) ot sortere alle ikke-skrukkende fra i det fortsatte avlsarbejde ? Og vil det gå ud over standarden iøvrigt? Og hvis det gør - hvad er så vigtigst?

Eller ligger det nok så meget i den prægning fra skrukken til kyllingerne, som forgår allerede mens kyllingen er i ægget?

Eller er det en kombination?

En gammel hønseven sagde til mig så sent som igår, at jeg da skulle se at anskaffe mig en god skruk til mine italieneræg - "så vi kan få lært italienerne at skrukke igen"

Men om det er baseret på gammel gedigen viden - eller blot er et gæt, ved jeg ikke.

Mon ikke nogen er klogere end os på emnet?  ??? Måske fra rugehøneklubben? Eller andre  :D

PS: Har lige - efter jeg skrev - læst dit indlæg, Marianne, det giver allerede lidt af svaret, tror jeg nok?

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 30 April , 2010, 15:42 »
Jeg havde et lignende spørgsmål oppe at vende, da jeg lige var startet her på Forum. Det var om man ved avl kunne få Faverolles til at skrukke. Svaret var (så vidt jeg husker), at det "skrukke-gen" vist er meget svært at få tilbage i de racer der ikke skrukker. Prøver lige at kopiere tråden, håber det lykkedes *k

Sv: Kan maskinudrugede kyllinger efter generationer skrukke?

Linkhjælp Finn/admin

Okay, kan se det ikke ser ud som jeg ønskede ??? Men der var overskriften på tråden fra dengang ;)
I svarene er der bl.a. sagt at f.eks silker mange gange er maskinudruget, og trods det alligevel skrukker i stor stil ;D Ved ikke om man kan avle det væk, men hvis nogle vil prøve, vil jeg gerne lægge de høns jeg har, der skrukker, til et forsøg i "den gode sags tjeneste" *p Men har dog lidt med plads :-\
« Senest Redigeret: 30 April , 2010, 16:41 Fra Finn Jensen »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 30 April , 2010, 19:53 »
Omvendt kan der da ikke ske noget slemt ved at prøve, og hvis vi er mange nok, der arbejder på sagen, så sker der måske noget?
Jeg kan se, at det er dobbelt, for som Susanne skriver, ville vi måske ikke have den mangfoldighed, hvis maskinerne ikke havde hjulpet, men det er jo også lidt "sært" med racer, der ikke kan reproducere sig selv uden hjælp. (Her skal lige siges, at jeg synes faverolles er aldeles yndige, især de laksefarvede høner *p)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #6 Dato: 30 April , 2010, 20:31 »
Hej

En hvert høne kan bliver skruk, det er kun et spørgsmål om at give den der rigtig forhold, jeg har set høns der har ruget hvor opdrættern påstået at hans stamme ikke rugede og havde aldrig gjort det, de kyllingern vokse til og det blev efterår og hønerne fik lagt 20-25 æg, så var der noget der fortale hønerne at de skulle ruge og de lagde sig så i den store indhegning med en masse brændenælder, det var sussex på 10 måneder der begynde at ruge i November månede og de fik 10 kyllinger hvert og alle overlevde vinteren.

At maskinudruget høns ikke ruger passer bestem ikke, jeg har ruge alle mine kyllinger ud i de sidste 30 år og jeg har altid skurk høns i hønsehuset, sommer som vinter, om det er fordi det er silkehøns ved jeg ikke, men det er ikke blevet avlet ud af dem endnu.

Vi havde for nogle år siden et hønseri i nabolaget som solgte æg og når disse høns ikke lave tilstrækligt med blev de solgt til havehøns, jeg har flere gange hentet disse æglægning maskiner når de var skruk uden hos vedkommende og de var meget skruk selv om de var fremavlet til kun at lægge æg, så jeg tror alle høns vil ruge hvis man giver dem de rigtige forhold.

Tommy   

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 30 April , 2010, 21:29 »
Tak for hjælpen med linket Finn /o
Mht. til skrukker har jeg forskellige racer, der er købt parvis. De skrukker ca. halvdelen. Forstået på den måde at mine 2 Mille Fleurs er købt samme sted (maskinudruget), og kun den ene skrukker. Mine dværg-Silker er købt samme sted (maskinudruget), og kun den ene skrukker. To store Silker er fra samme sted, og den ældste har skrukket i forrige hjem, den anden er vist ikke i de tanker endnu (mener de er udruget naturligt?). Mine 2 blandinger skrukker begge (udruget naturligt). Og min gamle Ib, dværg-Faverolle, på 8 år, har aldrig skrukket (er maskinudruget). Min erfaring er, at nogle bare har det gen der gør, at de skrukker. Andre har bare andre interesser ;)
Jeg synes ikke man skal lade være med at bruge maskine til at udruge kyllinger. Så havde jeg jo aldrig selv fået den mangfoldighed jeg har i hønsegården *p
Men jeg selv har hønsene som hobby, så skal mine høns reproducere sig her på matriklen, er de sørme nødt til at gøre arbejdet selv *f
Når de bliver passet og plejet af mig, så skylder de mig simpelthen også den fantastiske og vanedannende oplevelse at få et kuld kyllinger i ny og næ *h *p *p *p *h

Offline snejker

• Passiv bruger
    • Johs´s Chabos
« Svar #8 Dato: 30 April , 2010, 21:58 »
Lige en kommentar til Faverolles som skruk/rugemødre. Jeg har en hvid dværgwyandotte, der går med kyllinger og klarer det fint. Jeg tror heller ikke det har betydning om hønen er udruget i maskine eller under høne. Det ligger i generne, og når de rette omstændigheder er til stede, skrukker de. Min bedste oplevelse med en skruk, var da jeg var dreng. jeg havde en tværstribet dvg.plymouth rock. Første solskinsdag i februar startede hun med at lægge æg, når hun så havde lagt 12 blev hun skruk. Hun gik med kyllingerne 4 uger. startede så igen med at lægge 12 æg skrukke osv.. sådan fortatte hun sommeren igennem. Se det var en rugehøne med genet i behold. Hilsen Johs.
Johs. O. Hansen - Jeg er sekretær og kasserer i Skive og Omegns Fjerkræklub og sekretær i Specialklubben for Chabos og Skæghøns. Medlem af den tyske Chabos klub. Mit hønsehold består af: Chabos glatfjerede: Sorte  - Hvid - Sort sølv,   - Gul sorthalet  - Sort guld - Sort Hvidplettet - Perlegrå hvidplettet - gråstribet - laksefarvet. Chabos krølfjeret: sølv sort hvedefarvet, sort hvidplettet, sort guld, sort, gråstribet .
Derforuden er jeg den lykkelige ejer af 1 korthåret gravhundetæve 2 år. Jeg er også formand i Dansk Gravhundeklubs Vestjyllandsudvalget. Jeg er leder af sportræningen og sporprøveleder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 30 April , 2010, 22:45 »
Et af problemerne med at få høns til at skrukke, uanset race, kunne være, at vi jo alle samler æg dagligt.
Hvad nu hvis rugeinstinktet først udløses hos nogle af hønsene når der er samlet en 'redefuld' æg?
Det kan være der skal 8, 10 eller måske 12 æg i reden før nogle af damerne finder det 'besværet' værd at investere en skrukning.
Bare en tanke.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 30 April , 2010, 22:48 »
Marianne. Kan du iøvrigt ikke ændre emnet/overskriften til feks Skrukning eller noget andet med skrukke høns.
Det passer vist bedre til det der debatteres i tråden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #11 Dato: 30 April , 2010, 22:51 »
Johannes Snejker:  Har du ikke et billede af de der Orange/sorte dv. wyandotter du har? den farve har jeg ikke set, men den lyder volsom flot :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 30 April , 2010, 22:59 »
Wanda, prøv at kikke i Egi's album:

De er afsindigt smukke *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #13 Dato: 01 Maj , 2010, 07:32 »
JA ok :) Den ER jo flot :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline vini

• Bruger
  • hønsefødder gulerødder...
Sv: Rugning i maskine eller under skruk - pro et contra
« Svar #14 Dato: 01 Maj , 2010, 22:00 »
Jeg har dværg kochin, som jeg ikke kan få til at lade være med at være skruk. Hun blev skruk i begyndelsen af marts, og jeg var bange for at det var for koldt til at evt. kyllinger ville overleve. Hvorfor hun ikke fik nogen æg at udruge. Men hun går stadig ind og lægger sig i redekassen, så snart der bliver lukket op. Nogle gode råd/erfaringer med afskrukning?
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand