Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne eller Rugemaskine?  (Læst 13851 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
Sv: Høne eller Rugemaskine?
« Svar #15 Dato: 28 April , 2010, 12:49 »
Hov Hov!

Bare fordi de lystrer når man ber dem om hjælp til at passe kyllinger. Det hedder samarbejde imellem høne og ejer!

;D
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Susanne

• Gæst
« Svar #16 Dato: 28 April , 2010, 13:30 »
 :D Nemlig!

Tror osse mere og mere på at høns' begavelse er langt bedre end rygtet!

(og endelig en fornuftig brug af golfbolde   *g )

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 28 April , 2010, 14:51 »
De har en alternativ intelligens, det er jeg overbevist om *p
Høns viser på mange (andre) måder, at der er liv på øverste etage.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #18 Dato: 28 April , 2010, 15:45 »
I som ved om gode linker hvor man kan købe div rugemaskiner, har selv forsøgt at søge på google, men ikke rigtig fundet nogen...kom igen med linker folkens.....jeg er Skruk  <H
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

sussie

• Gæst
« Svar #19 Dato: 28 April , 2010, 15:57 »
America linket nede til venstre på siden...

Harald nyborg har også en halvautomatisk.

Offline Oddbjørn

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 28 April , 2010, 16:08 »
Jeg lægger otte golfbolde i en af redekasserne, så har jeg som regel en skruk indenfor nogle få dage, sommetider allerede dagen efter.*p
Meeen nu er mine høns jo også helt fantastiske, hvis du spørger mig  ;)
Jeg har også forsøkt med golfballer, men de norske hønene er nok så intelegente at de ikke biter på det.  ;D

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 28 April , 2010, 22:34 »
Jeg siger mange tak for alle de fine svar :).. det bliver nok til jeg må anskaffe mig en silke eller en dværghøne, og nogen golfbolde :D
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #22 Dato: 28 April , 2010, 23:22 »
Jeg drømmer om nogle skruk dværgwyandotter :) bare en 3 stykker som omvandrene rugemaskiner :D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 29 April , 2010, 20:48 »
Jeg har lige et spørgsmål til.

Som sagt så skrukker silkehøns rigtig meget, og det ville da være lækkert med 2 silkehøns, men problemet er bare min sussex hane træder dem jo i stykker han vejer jo en del mere end en lille uskyldig silkehøne, det ville jo nærmest være voldtægt :D...
Men mit spørgsmål er så, Er der andre sådan forholdsvis store racer der skrukker generalt mere ? eller "kan" man godt have dværghøns sammen med store haner? jeg er meget i tvil, håber der er nogen som har svaret :-)
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Susanne

• Gæst
« Svar #24 Dato: 29 April , 2010, 20:51 »
Morten du har ret i din bekymring - en lille silke kan blive helt fladmast under en stor tung hane.

Jeg har hørt, at orpington er gode skrukker, og de er ihvertfald store. Måske nogen orpington-mennesker kan svare på, om det er korrekt ?

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #25 Dato: 29 April , 2010, 21:09 »
Den med golfboldene kan være meget god, men jeg mener at have erfaret (for ganske nylig) at hvis man lader hønsene lægge æg sammen med noget alt for hårdt, vil mange af æggene have revner.
Revnede æg er som bekendt ubrugelige som rugeæg, så det er højst utilfredsstillende.  >:(
Jeg har haft købt en masse stenæg til ti kroner stykket på et tidspunkt, men det ærgrer mig lidt nu...

Så kan jeg bedre lide mine hjemmestøbte gipsæg med skal.  :D
De vejer heller ikke så meget...

Desuden ville jeg under ingen omstændigheder udruge kyllinger til mig selv uden at have en mor til dem. De har godt af at have en mor. :)
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #26 Dato: 29 April , 2010, 21:11 »
Mine erfaringer med orpington er at de er gode til at passe kyllinger men dårlige til at ruge :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 29 April , 2010, 21:23 »
Mine erfaringer med orpington er at de er gode til at passe kyllinger men dårlige til at ruge :)

Hmm ja, lidt af et dilemma, så hvis man nu anskaffede sig en orpington som blev skruk og fik fat i en rugemaskine... men så igen ville nu helst have kyller på den helt rigtige måde :s + en rugemaskine er heller ikke billig hvis det ikke skal være en discountvare :)
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline MortenSD

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 30 April , 2010, 00:39 »
Jeg har siddet og læst lidt om de forskellige racer, der står: Er gode skruk og kyllingeførere ved, NewHampshire, Maran og orpington, alle store racer som ville passe fint til min sussex hane, men passer det de er gode skruk? eller er det igen op til de forskellige linjer?
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #29 Dato: 30 April , 2010, 07:24 »
Er du sikker på at New Hampshire skulle være gode skrukker??
Jeg har læst, at de har en dårligt udviklet rugelyst, da de primært er udviklet med henblik på en hurtigtvoksende race med en høj æggeydelse.
Derfor kan man selvfølgelig være heldig at få en NH-høne, der gerne vil ruge, men det ville jeg nok ikke satse på.
Maraner er ganske rigtigt middelgode skrukker, orpington er også gode skrukker, men jeg har hørt her på forum, at de ofte er lidt klodsede, og derfor af og til træder æggene i stykker.
Du kunne måske tage kochin og wyandotter med i dine overvejelser, endelig ville sussex måske også være en god idé.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk