Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1 dag gamle kyllinger hvordan passer jeg dem  (Læst 11567 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mikehansen

• Passiv bruger
1 dag gamle kyllinger hvordan passer jeg dem
« Dato: 27 April , 2010, 18:48 »
Hej alle, jeg er helt ny her inde, og jeg har lige købt 2 små kyllinger, jeg har dem i sådan god flamingo kasse, med en varme lampe over. men hvor højt skal den hænge, og hvor mange timer osv, hvad med mad og vand og sådan ?

bare generelt pasning af dem hvordan fungere det.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: 1 dag gamle kyllinger hvordan passer jeg dem
« Svar #1 Dato: 27 April , 2010, 20:34 »
Hej og velkommen,  :)

Jeg ville helt klart få den ud af flamengo kassen da de kære små kan/vil begynde at spise flamengo'en

Jeg har mine kyllinger i en flyttekasse som bliver udvidet til to kasser når de er mellem 1-2 uger gamle.

Jeg har varmelampe over mine - man starter mellem 30-32 grader og går vist nok 2 grader ned for hver uge de bliver ældre. Du må sætte et termometer ned i kassen og måle dig frem mht temperaturen.

De skal have startfoder og vand ad libitum.

Der var i hvert fald lidt info du kan starte med  :)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline mikehansen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 April , 2010, 20:43 »
hvor langt oppe vil du sætte lampen. og skal lampen være tændt døgnet rundt

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #3 Dato: 27 April , 2010, 20:55 »
Lampen skal sættes i den højde hvor det kommer til at passe med graderne på termometret.. Men prøv at sætte den et stykke over kassen og så sænk den til den rette temp. nåes.
Lampen skal være tændt hele døgnet..

På de varme dage kan du lave en lille indhegning inkl bur/kasse og lade dem være ude lidt tid.
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline mikehansen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 April , 2010, 21:08 »
tak for svaret :D

Offline mikehansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 April , 2010, 21:30 »
så de rykket i en kasse, og har sat lampen lidt over, og sat et termometer ned til dem :). har givet dem lidt fuglefrø der er knust til ukenligheder ind til i morgen hvor jeg henter noget baby foder til de små stakler :). plus de har fået en lille skål vand :)

smilla25

• Gæst
« Svar #6 Dato: 27 April , 2010, 21:33 »
Hvor er de bare super søde! Og tillykke med dem ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 27 April , 2010, 21:36 »
Hej Mike

Tillykke med kyllingerne!

Simpelthen af ren nysgerrighed (jeg er også nybegynder): Er kyllingernes næb klippet?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

smilla25

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 April , 2010, 21:40 »
Har lige et andet spørgsmål ang så små kyllinger :) Skal de have sand i papkassen de bor i lige nu?
Har avispapir i bunden også strør jeg lidt mad i det ene hjørne og lige nu også lidt sand udover det hele... også har de selvfølgelig vand i en lille skål... Er det ok? Er det andet de skal have?
På forhånd tak for svar ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 27 April , 2010, 21:42 »
UUhh. Det løber mig koldt ned ad ryggen når jeg ser billeder af næbtrimmede kyllinger.

Tag det ikke ilde op Mike. Jeg er sikker på det ikke er dig der har trimmet deres næb.

Men hvis kyllinger har været tænkt for videresalg forstår jeg ikke rigtigt hvorfor de er blevet næbtrimmede.

Må man være så fri at spørge hvor du har købt sådan nogle størrelser?

Er iøvrigt enig med de andre svar du har fået. Lampen er til for varmens skyld og skal derfor være tændt døgnet rundt. Afstanden fra pæren til kyllinger må du afstemme så temperaturen omkring kyllingerne passer. Det er umuligt for os andre at give præcise data omkring passende afstand, da dette afhænger dels af pærens varmeafgivelse (type/styrke på pære), dels af afgivelse af varme til omgivelserne (hvor varmt er rummet de opbevares i, er der træk som kan flytte varmen væk etc).

Men held og lykke med projektet og velkommen på Forum.
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 April , 2010, 21:43 »
Sand, vand, mad og varme ...og ingen træk..det er hvad de skal ha´. Klumper kyllingerne sammen under lampen er den for højt oppe .... undgår de at være under den er den for langt nede.
Med venlig hilsen Søs

Offline mikehansen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 April , 2010, 22:01 »
mange tak til jer alle. men ja det syntes jeg også er vildt synd, at de er blevet :s. men syntes de var nogen kære små nogen så måtte altså lige have sådan 2 styk til at starte med

Offline mikehansen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 April , 2010, 22:08 »
lige et til hurtig spørgsmål, termometeret, skal det sidde lige under lampen i kassen ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 27 April , 2010, 22:09 »
Mike.

Det er OK med mig og jeg er sikker på at de får det bedre hos dig (du viser jo netop interesse ved at spørge Forum til råds)  end den skæbne de ellers var forundt.

Jeg undrede mig bare lidt over grunden til at de var næbtrimmede hvis de var tænkt for salg til private.

Og til dit sidste spørgsmål om placering af termometer. Det skal sidde i samme højde som kyllingerne befinder sig. Det er jo deres opholdstemperatur du ønsker at måle. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 27 April , 2010, 22:11 »
Det skal sidde ca. 5 cm fra bunden.

Hvor har du købt dem?