Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øhh...hvad er det???  (Læst 8881 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Øhh...hvad er det???
« Dato: 26 April , 2010, 20:20 »

I dag lå der en meget underlig tingest i redekassen sammen med de 4 æg, hønsene lægger dagligt.

Den havde en fast, tør og gummiagtig overflade, og så var der en fast masse af forskellig art indeni.
Den lugtede af...ingenting.

Er der nogen, som har et bud på, hvad det er???

Jeg har jo denne høne, som havde kirtelmavebetændelse i midten af marts og fik penicillin derfor. Hun har ikke lagt æg siden...kunne det være et lidt mislykket forsøg på at begynde igen??
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jake

• Passiv bruger
Sv: Øhh...hvad er det???
« Svar #1 Dato: 26 April , 2010, 20:33 »
Helle, prøv at se svar #10 i tråden her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7087.0 Jeg tror, som du selv siger, at det er et mislykket æg (måske flere små æg, der bare ikke er blevet til noget rigtigt?), men når det ikke lugter grimt, så er det nok ikke et, der har været længere tid undervejs, og nok heller ikke betændelse. Måske lidt startvanskeligheder?
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 26 April , 2010, 20:50 »
Tak Jake..jeg vidste, at jeg havde set et eller andet i retningen af "gummiægget" her på forum, men kunne ikke finde ud af hvor.

Nu ser jeg lige, hvordan tingene udvikler sig, Hvide behøver ikke lægge flere æg for min skyld, men hvis hun får problemer, så ved jeg jo, at du og Mor har nogle erfaringer i det her.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 April , 2010, 21:25 »
Det ligner så det min ene høne var fuld af forneden da jeg slagtede hende. Hun var en alm barnewelder der havde denne form for masse i hele sit underliv. Klumpen var større end min knytnæve  :-\

Jeg vidste ikke hun havde haft læggenød ....ellers havde jeg da gjort en ende på hendes lidelser noget før.

Så hold øje med om nogle af dine høns går på reden gentagne gange i lang tid uden der kommer noget ud af det.

Min høne viste absolut ingen tegn på sygdom bortset fra hun gik på reden uden resultat.
Med venlig hilsen Søs

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 26 April , 2010, 21:43 »
Det ligner så det min ene høne var fuld af forneden da jeg slagtede hende. Hun var en alm barnewelder der havde denne form for masse i hele sit underliv. Klumpen var større end min knytnæve  :-\

Jeg vidste ikke hun havde haft læggenød ....ellers havde jeg da gjort en ende på hendes lidelser noget før.

Så hold øje med om nogle af dine høns går på reden gentagne gange i lang tid uden der kommer noget ud af det.

Min høne viste absolut ingen tegn på sygdom bortset fra hun gik på reden uden resultat.

Hjææælp :o...nu bliver jeg altså bange!!!! For hun GÅR på reden hver dag, men lægger ikke æg. Jeg har holdt øje med om der kom æg ud af redebesøget siden jeg opdagede, at hun lagde sig ind hver dag. Jeg regnede jo med, at det var hende som ikke lagde, men ville lige bekræftes i formodningen.

Jeg håber altså stadig på, at det er "begynder vanskeligheder"
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 April , 2010, 21:48 »
Puttemor lægger også sådan et hver dag.

Tror dog ikke det er læggenød.. Hun ligger den tid det tager at lægge et æg, og kommer ud og er som hun plejer.

Tror desværre bare det er det der er tale om med hybriderne..  at de bare ikke kan mere en dag.  :'( Men derfor kan de da stadig godt nyde deres otium.  :)

Det sluttede med hele æg uden skal, så kom fældningen og nu er hun startet op med de "fine" æg.
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 26 April , 2010, 22:03 »

Jeg læste lige indlægget igen, og Hvides gummiæg var jo ikke særlig stort. Søs beskriver klumpen som på størrelse med en knytnæve..såhh..Jeg håber stadig på begynder vanskeligheder...eller som hos din Pernelle..tidlig udbrændthed ( hun er godt et år). Bare hun har det godt, og bliver ved med at være den lille pivskid, som altid kommer og hopper op på mit skød og i lange hyl klager over, at det ikke liiige var hende, som fik fat i den sidste godbid :-*
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 April , 2010, 22:21 »
Lyder som en rigtig dejlig høne Helle  ;D

Godt med lidt personlighed.

Krydser fingre for det bare er lidt begyndervanskeligheder..  *k
0,1 puttemor i minderne.
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 April , 2010, 22:47 »
Efter Mors mange besværligheder med æglægning, blev det besluttet (på forsøgsbasis) at give hende P-sprøjter hver 5. måned. Det har resulteret i, at der ingen æg kommer og dermed ingen pinefulde forsøg på, at lægge vindæg, gummiæg etc. Det er absolut at anbefale, hvis man vil give sin høne et godt otium, og er ligeglad med, at æggeproduktionen er stoppet  /o Den eneste bivirkning, som er relevant for en høne, er, at hun ikke kan tillade sig at æde alt for mange lækkerier uden at det sætter sig på sidebenene  ;)

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 26 April , 2010, 22:50 »
Ja kan nok lyde som jeg lige må et smut forbi dr. dyr med Puttemor også. Tror dog bare de vil kigge noget mærkeligt.  :)

0,1 puttemor i minderne.
1,1 huskatte

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 April , 2010, 22:59 »
Tror dog bare de vil kigge noget mærkeligt. 

En høne er vel også et dyr...  :) Hvis du nu kom med en ara til 20000,-, eller "bare" en nymfeparakit, så ville de nok ikke undres, men jeg kan altså ikke se forskellen  ;)
Så tag du bare Puttemor under armen og få checket op på det  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 27 April , 2010, 06:42 »
Enig  /o
Det er vel ikke dyrets pris, der skal være afgørende.
Jeg oplevede det samme, da jeg i sin tid satte himmel og jord i bevægelse for at få en halvstor, halvvild killing med hjem fra Kreta; han adopterede mig fra dag et, så jeg var nødt til det. Hotelværten sagde at det bare var en strejfer, der holdt til, og han ville gerne af med den, men med diverse papirer, vaccinationer, helbredsattester osv osv kom det da til at koste - jeg kunne nemt have fået mange katte i DK (og helt gratis).
Ingen dyrlæger (eller andre) skal gøre sig til dommere over, hvordan vi prioriterer at bruge vores penge i forhold til vores dyr, så længe det ikke strider i mod dyrets tarv!
Omvendt skal der heller ikke lyde nogen fordømmende ord til dem, der vælger at aflive.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 27 April , 2010, 07:28 »
Enig  /o

Ingen dyrlæger (eller andre) skal gøre sig til dommere over, hvordan vi prioriterer at bruge vores penge i forhold til vores dyr, så længe det ikke strider i mod dyrets tarv!
Omvendt skal der heller ikke lyde nogen fordømmende ord til dem, der vælger at aflive.

Nemlig!!!!

Mine dyr har krav på den behandling, som er til rådighed i dag, hvis de fejler noget. Mine dyr har første prioritet, når det er nødvendigt. En dyrlæge stiller sin viden til rådighed for sine kunder, men gider han ikke fjerkræ, fortæller det mere om ham/hende end mig..så finder jeg blot en anden, som får mine penge for respektfuld behandling af dyret.
Der er en anskaffelsespris for dyret, men den fortæller intet om dyrets værdi for mig.
Jeg har fuld respekt for andre, som prioriterer anderledes, hvis de ellers behandler deres dyr ordentlig, men mit hjerte bløder for dem, som af økonomiske årsager bliver nødt til at aflive, hvis behandling var mulig. Det må være frygteligt.

Hvis Hvide fortsætter med gummiæggene, må jeg forbi dyrlægen mht. P-sprøjte. Jeg kan desuden tydelig se på hende, at hun ikke bruger energi på at producere æg allerede nu. Hun er ved at blive ...tyk..det lille skind  ;)
« Senest Redigeret: 27 April , 2010, 07:34 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 27 April , 2010, 20:17 »
Nu ved du jo heller ikke om der er mere inde i hende der ikke kommer ud ?

Min hønes indre organer var skubbet helt op i brystet af den der gummimasse.

Kan ikke forstille mig det går helt smertefrit til ...på trods af at man intet ændret kunne se på hendes adfærd
Med venlig hilsen Søs

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 27 April , 2010, 21:12 »
Nu ved du jo heller ikke om der er mere inde i hende der ikke kommer ud

Jeg vil holde øje med hende, men som udgangspunkt er det nok ikke sansynligt, at det sidst producerede gummiæg kommer ud (det var helt friskt og lugtfrit) og de ældre så skulle sidde længere oppe, så er det jo ikke læggenød, hvor ægget sidder fast, men fejlprogrammering af ægge-GPSèn, så de rejser den forkerte vej ???
Med venlig hilsen
Helle Kjelst