Jeg er startet på et eksperiment af de helt store på det personlige plan...
Jeg har hele mit liv haft en voldsom fobi mod fjer - og til dels fugle, flagrende fugle og lyden af store vingefjer der gnider mod hinanden kan give GÅSEhud og opkastningsfornemmelser - og panikken griber mig på et splitsekund... "skal bare væk" !!!!
I år bliver jeg 50 år og har været igennem en voldsom periode af mit liv de sidste 6 år - men er kommet hel igennem det, man siger jo også at hvis du ikke dør af det - så bliver du stærk.
Jeg døde ikke af det.... så jeg er blevet stærkere. Og vil gøre op mod min fobi....
Der skal siges at jeg altid har været facineret af fuglene.. men desværre også skrækslagen (underligt tjaa,...)
Vi har i familien snakket mange gange om at ville have høns - men den er altid blevet parkeret der, for INGEN i familien kan stå for slagtningen. Men for en uge siden, faldt talen igen på ønsket om hønsehold og en god ven sagde med det samme, at jobbet som "hovedafbryder" den skulle han da selvfølgelig nok ta' sig af. Og efter en nats søvn besluttede vi at nu skulle det være.
Min mand var selvfølgelig nødt til at være min back-up og hjælpe mig i min proces og i værste fald være den der tager det daglige arbejde med dyrene. Tirsdag kunne jeg så meddele at 1 hane og 3 høns i dværg silke var bestilt. Silken er for mig en gammel facination der ligger 25 år tilbage i tiden hvor jeg så, en høne kaldet "kinesisk silkehøne" og den har altid været det jeg gerne ville have.
og en race der jo ikke har de store lange fjer der kan sende mig skrigende bort. så 4 små silker skulle flytte til os.
Min søde og MEGET medgørlige mand kastede sig på knæ - ikke for mig, men med munden fyldt med søm, skruer og andet godt - målte og regerede og projekt hønsehus blev sat igang. I går kørte vi så 220 km, for at hente de små fjerbolde ( ikke kyllinger - men fra 09.09) hønse huset var godt nok knap færdigt - men de ventede pænt 1½ time i flyttekassen og kunne så flytte ind i Villa Hønsehus.
Tidligt op i morges og så skulle hønsegården gøres klar - alle mand ( læs venner) var kaldt til matriklen - og kl. 15.00 var der officiel indvielse med masser af kaffe og ostemadder...
15.08 indtog den lille flok den kæmpestore hønsegård - sikke en glæde....
Jeg har pt. ikke rørt mine små silker endnu - men at de er så rolige og imødekommende - smukke og tillidsfulde gør så meget.... at se deres små runde bolde af bagdele der på række stikker i vejret - i kampen om den fedeste regnorm - det er ski' da dejligt. Den kære hane som er døbt Gokke var så tæt på at spise af min hånd... og jeg havde ikke trangen til at kaste mig panisk baglæns.
Mange små skridt ligger forude - det ved jeg - men jeg har klaret alt omkring deres pasning - gået inde hos dem.
Undskyld det lange lange indlæg - men jeg er saftsuseme bare så glad så glad... og tror på det !!!!
Der kommer nogle billeder af pragteksemplarerne om et par dage... altså både høns, hus og gården

Venlige og glade hilsener fra
Berit
Ps: fik at vide at jeg allerede havde tillagt mig manere som en høne... gik og sparkede i jorden, for at finde orm til min høns - når jeg fandt dem - drønede jeg hen til gården og kaldte på de 4 - ... var der nogen der sagde "Hønemor" ?