Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal man give op?  (Læst 3363 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Skal man give op?
« Dato: 24 April , 2010, 11:59 »
NEJ! Ikke med høns eller kyllinge avl, men bør jeg give op med de trefarvede sussex og forsøge mig med en anden race?
Jeg kørte 19 æg ned til Søs og hendes fantastiske rugemaskine, med rimelige forventninger selvom det jo var i marts. Men fik desværre rimeligt hurtigt svar tilbage at de kun var liv i 5 æg. Ud af de 5 klækkede der 2 kyllinger, en stærk og en meget svag kylling. Her ikke engang 14 dage efter er begge kyllinger døde.

Det er med rimeligt stor sandsynlighed indavl, der er jo ikke mange opdrættere af denne ellers smukke race i DK.

Er det værd at gøre forsøget og ruge mine egne æg igen nu hvor vejret er blevet bedre? Eller skal jeg kaste min kærlighed på en anden, mere talrig eller hårdfør race?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

• Gæst
Sv: Skal man give op?
« Svar #1 Dato: 24 April , 2010, 12:47 »
Jeg ville give det en chance mere nu, hvor det er et mere naturligt tidspunkt for at ruge kyllinger ud. Mere dagslys, grønt græs, lune i luften, altsammen noget der bestemt må styrke æggene og fertiliteten.

Jeg havde ikke mindre end to gange tom maskine med de haleløse og havde nær opgivet. Den sidste maskine der klækkede forleden dag med englændere indeholdt dog fire haleløse og vupti, fire kyllinger.Tre blå og en splash med tuffer ;D ;D

Det skal siges at de haleløse er endnu mere bare bagi, idet jeg har plukket dem i numsen, ja det er lige før de ligner en skydeskive, de mangler blot at få malet et par ringe omkring centrum!

VH Gunni.

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 April , 2010, 12:51 »
Jeg synes du skal ruge på dinee egne æg - og så beholde de gamle høner - sæt en af dine egne ungehaner på dem til næste år, hvis de bliver ordentlige i farven. Hvis gamle høner kan holde grundfarven er de gode avlsdyr.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 24 April , 2010, 19:46 »
Hvis man skal give op så hurtigt, så tror jeg ikke at nogen af os havde høns  ;)

Jeg har det sådan med mine Orpington, der er heller ikke så meget i æggene. Ud af de første 14 var der kun 2 der var befrugtet og andet hold var lige så dårligt.

Sååååå-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #4 Dato: 24 April , 2010, 23:31 »
Hej

Jeg har lige ruget et hold 3 farvet sussex ud, jeg fik 22 æg og der var 12 befrugtet og der kom kun 3 kyllinger og så en som jeg hjalp lidt ud, så 4 ud af 12 syntes jeg ikke er meget, dyrene skulle ikke være i famlien med hinanden da han havde fået dyr to steder fra, men det er jo igen garanti, de klække også første på 22 dagen, mine egne silke begyndet at klække på 20 dagen og her kom alle ud 10 æg og 10 kyllinger, så det var ikek rugningen der var noget galt med.

Der kommer et hold mere om 8 dage og her vil jeg så ligge 8 stk under en skruk for at se om det bliver bedre.

Tommy

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 24 April , 2010, 23:41 »
Tommy hvor har du fået æg fra? Vil du til at have store høns også eller er det en bestillings opgave :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #6 Dato: 24 April , 2010, 23:53 »
Hej

Det er lidt en venne tjeneste, men jeg ruger somme tider for andre, har 50 Brahma æg i for Jesper.

Nej jeg skal ikke have andre  store høns , jeg har vist rodet mig ind i så meget for tiden, så jeg ved ike hvor jeg skal gøre af de forskellige ting, har fået en høne i hvid med sorte fjer og har så fået lovning på en hane sidste i Maj, har så fået de første vildtfavet dværg med skæg, er oppe på 5 stk nu og for det ikke skal være løgn, så er der kommet 10 vildtfarvet med skæg efter de hvide store, så........
Ja også har jeg fået en masse sølvgrå kyllinger ud af en hvid hane og to vildtfarvet høner.
Tommy 

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 April , 2010, 00:21 »
synes da ikke du skal give op må jo bare akende at der er nogle ting der giver mere udfordring ind ander johsnne  ;)