Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høns med 'fluffede' fjer og haner - hvordan?  (Læst 4864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
Høns med 'fluffede' fjer og haner - hvordan?
« Dato: 23 April , 2010, 11:55 »
Hej alle,
Jeg har et problem med mine to skønne orpingtonprinsesser; fjerene på ryggen bliver simpelthen slidt af når min hane (en stor Wyandot) træder dem. Det ser trælst ud og de risikere jo at få sår på ryggen fra hans kløer. Hvordan gør i andre med 'fluffede' racer? Har i bare ikke nogen hane sammen med hønsene eller ????
Er en Orpington hane evt. lidt mindre aktiv i sin træden end min Wyandot - der jo altså er rimelig aktiv  *r
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Høns med 'fluffede' fjer og haner - hvordan?
« Svar #1 Dato: 23 April , 2010, 12:11 »
Man kan evt. holde flere høns til hanen, hvis man har pladsen til det. Men ofte har han jo sine yndlinge, og de kan blive mere slidte. Jeg har f.eks. en høne, der tilsyneladende (udfra rygbefjedringen) nærmest ikke bliver trådt, mens de andre er temmeligt slidte.
Jeg tror haner er forskellige i deres iver, også indenfor racerne, men hør hvad de andre har at sige  ::)
Mvh Marianne

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #3 Dato: 26 April , 2010, 11:26 »
Ai altså de der 'hen saver aprons' er det liiiige postgangen for komiske. Ja, OK i lyserøde med lidt bling-bling så ville de nok stå meget godt til orpingtonprinsesserne  ;D
Det er helt klart somom de to forøvrigt er hanens yndlinger; jeg ser ham næsten aldrig træde wyandotdamerne (men OK de er så også betydeligt sværere for ham at indhente end orperne.....  ::).
Min løsning bliver jo altså nok at at dekapitere min flotte hane.
mvh
Mette
mvh
Mette

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 April , 2010, 12:23 »
Tænk, at man skal dø, fordi man er en lystig hane ;D
Kan han ikke få nogle flere orpedamer at sprede lystigheden på?

Offline Micher

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 April , 2010, 12:41 »
Jah, min brahma hane er også ganske aktiv... Jeg ville da også foretrække at smide et par damer mere ind til ham, det kunne jo være det hjalp.. Mine orper er også en smule slidte på ryggen, men det er sådan lidt i perioder hvem han foretrækker at hoppe på..
Mvh

Michael

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #6 Dato: 27 April , 2010, 10:43 »
hmmmm tjaaa man kunne jo prøve at finde nogle flere damer til ham. Han har pt 4 - 2 Wyandotter og 2 orper.
mvh
Mette
mvh
Mette

Offline Micher

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 April , 2010, 10:45 »
Det var jo en start.

Det ville jo være dumt at straffe den stakkels hane fordi han er produktiv. Det lyder til at være en god avls hane.

Så i stedet for at ty til øksen, kunne man måske prøve at bytte med en anden herinde fra.
Mvh

Michael

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 April , 2010, 12:16 »
Ai altså de der 'hen saver aprons' er det liiiige postgangen for komiske. Ja, OK i lyserøde med lidt bling-bling så ville de nok stå meget godt til orpingtonprinsesserne  ;D

mvh
Mette

Det forstår jeg så slet ikke!!!! Man beskytter da rask væk så mange andre dyr imod skader.

Min erfaring er at ligemegt hvor mange høns du har til en hane , kan man komme ud for at nogle ikke kan tåle "mosten". Jeg har 13 staldhøns til min hane og det til trods er een af dem skadet på ryggen af kurmageriet, jeg synes det er synd og jeg har fundet et par gamle cowboybukser der skal laves om til forklæde.

Alternativet er øksen for hun har det bestemt ikke optimalt med at være den foretrukne og kønt er de bestemt ikke.

VH Gunni.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 27 April , 2010, 12:21 »
Altså, Gunni, det må vi have billeder af når du er færdig med at være kreativ :D. Bli'r de sådan med nitter og det hele?
I øvrigt synes jeg da at du har ret - vi bruger jo rask væk dækkener til heste og hunde, selvom de har pels......
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 27 April , 2010, 12:24 »
Altså, Gunni, det må vi have billeder af når du er færdig med at være kreativ :D. Bli'r de sådan med nitter og det hele?
I øvrigt synes jeg da at du har ret - vi bruger jo rask væk dækkener til heste og hunde, selvom de har pels......

Nixen bixen det bliver i den mest simple model, det skulle jo nødigt ende op med at de allesammen smider tøjet for at få en smart model ;D ;D.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 27 April , 2010, 12:27 »
Det kan der selvfølgelig være noget om - der kunne også komme krav om særlige farvenuancer i forhold til fjerdragt o.s.v. Nå, øv, men held og lykke med produktionen. Vi har såmænd også nogle, der kunne trænge. Tror nu at vi sætter hanen lidt på græs i stedet.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #12 Dato: 27 April , 2010, 12:44 »
Det er da bestemt også den mest effektive løsning, men det kan jeg bare ikke nænne overfor Kaj. Han har alle dage gået helt frit og passer så fint på hønsene.

Jeg kunne jo også sætte hønen i boks, men så får hun jo nok problemer sidenhen med at blive genoptaget i flokken, så nu prøver jeg altså forklædemetoden.

VH Gunni.