Jeg skal ikke kunne sige, om håndtamme oftere bliver aggressive? Alle mine høns spiser af hånden, og jeg har jo Jensen (dværgwyandotte), som er tam, smuk og venlig. Der er også Rip, min gråstribede dværgmaran som er et år nu, han er elskelig ud over alle grænser, lader sig tage op, og putter så helt ind til mig, så er der lille Hanse den kobberfarvede dværgmaran, han er en rigtig lille bisse, der gang på gang puster sig op i forhold til mig, så han får adskillige skideballer på de dage, hvor han og hans damer er på "udgang", nu er han bare en bette dværg pjort, så han kan komme an, kan han, men havde han nu været en stor størrelse, så ville han nok have virket noget skræmmende. Han har spist af hånd og været en rigtig lille kælehane, men hvis jeg går på hug foran ham nu og tilbyder mad, farer han lige på mig med benene først. Måske er det fordi, han er underlegen i forhold til de to andre, måske er det hans natur? Jeg ved, at de andre haner fra samme kuld har samme opførsel, og man siger jo også, at aggressiv adfærd er arveligt. Der er jo ikke så mange kobberfarvede dværgmaraner i DK, så jeg bruger ham alligevel til avl, jeg har jo ikke rigtig noget valg, men hans liv hænger i en tynd tråd, hvis han fortsætter med den adfærd. Indtil videre indser han dog hver gang, at han er den lille, og så kan det gå; hvis det skulle komme der til, at han ikke lader sig afskrække, er det "ut a' min butik". Her og nu betyder det også, at jeg ikke lader Sif gå alene ud de dage, hvor han er på tur i haven.
Jeg ville aldrig være nervøs for at gøre en hane håndtam igen, men måske er der andre meninger/viden om det?
Held og lykke med din beslutning, det er jo ikke nemt at skulle slagte sin hane, selvom han er en bisse.