Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vores hane og høns æder helt vildt meget  (Læst 2695 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mads og Ingeborg

• Passiv bruger
Vores hane og høns æder helt vildt meget
« Dato: 19 April , 2010, 23:14 »
Vi fik vores høns i går , det skal lige siges at vi aldrig har haft høns før.
Vi har ladet os fortælle at ved flytning af høns kunne de måske holde op med at spise og gøre æg-
Vores høns er gul orpington.  Da hanen kom ud af kassen kiggede han rundt i sin nye hønsegård og så straks at der var
masser af korn og hønsepiller i foderautomaterne, og gik straks igang med at æde og gale højlydt.
Vores yngste søn på 7 år gik straks i morges på jagt efter æg, men der var ingen.  Men kunne senere på dagen stolt ringe til sin far for at fortælle at nu var der kommet ET stort æg, som han selv siger størrelse M ;D.

KAN MAN FODRE DENNE RACE FOR MEGET?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Vores hane og høns æder helt vildt meget
« Svar #1 Dato: 19 April , 2010, 23:36 »
Ja det kan man. Både denne og mange andre racer kan fodres så de bliver (for) fede, hvilket går ud over ægproduktionen.

Men årstiden er til at gøre noget effektivt ved det. Høns elsker grønt. Og de, for hønsene, skønneste mælkebøtter, vælter frem overalt. Så fat en spand og en kniv eller et andet egnet redskab og stik lidt mælkebøtter til hønsene.

De har godt af lidt 'salat' (mælkebøtter  :D) og iøvrigt alt andet vegetabilsk, heriblandt overskud/rester fra køkkenet. Jo mere grønt de kører indenbords des mindre plads bliver der til korn og fuldfoder. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 20 April , 2010, 06:47 »
Velkommen på forum, Susanne :D
Netop orpington er en race, der er kendt for at være madglad.
Mht. æggene kan det godt være, er de går ned i æglægning, det æg, der kom i går, var jo allerede på vej i æggelederen, men det kan godt være at at der efterfølgende kommer en pause i æglægningen.
Glæd dig over du har fået høns, det er nok noget af det mest hyggelige og afstressende husdyrhold, man kan have *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 20 April , 2010, 13:04 »
Da jeg havde orpington, fik jeg at vide af formanden for orpingtonklubben, at jeg skulle fodre med halv æglægningsTILSKUDSfoder (ikke fuldfoder), og halv havre :) Havre mætter nemlig, men feder ikke, var forklaringen :)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 April , 2010, 13:51 »
Jeg har fået anbefalet en måde at fodre på, som jeg har fundet ud af virker super til mine orpington (og de øvrige høns).
Om morgenen får de husholdningsaffaldet sammen med en portion havre i automaten og om eftermiddagen får de den fedende foder (i dette tilfælde naturæg 95KP tilskudsfoder fra DLG) i automaten.

Efter jeg er begyndt at fodre på denne måde bruger jeg kun halv så meget af den dyre foder som før, men får lige så mange æg. Hønsene dyrker i øvrigt også væsentlig mere motion (de går frit om dagen), da de går langt omkring for at finde godter ;)

De får den mængde de spiser op. Hvis der er noget til overs får de mindre næste dag.

Held og lykke med dem, jeg synes orpington er en super skøn race *p
Mvh. Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 20 April , 2010, 16:32 »
Mine orpington(i vinters) kom, så og sejrede! De har lagt æg siden første dag, i modsætning til de brune italienere jeg fik samme dag i januar, de har holdt pause på flere måneder og er først nu kommet i gang /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 April , 2010, 19:09 »
He,he,he mine høns har kæmpet en del med overvægt i år  ;D Vinteren har gjort dem dovne( meget forsinket æglægning ) og meget mad glade.

mvh Jesper
mvh Jesper