Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Første gang med den lille blå  (Læst 10280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jkso93

• Passiv bruger
Første gang med den lille blå
« Dato: 18 April , 2010, 22:19 »
En herlig forårsdag idag!

14 blandede æg blev lagt i den lille blå for 21 dage siden. Imorges kl. 9.00 var der et lille hul i 2 af æggene og her kl 21.45 har de 2 første kyllinger meldt deres ankomst til livet. Der er nu revner i yderligere 6 æg og 2 af dem kæmper en brav kamp for at komme ud.
Det er mit først hold, så man går som katten om den varme grød og tænker om man skal pille lidt i skallen eller lade være. Heldigvis har jeg en hustru, som slår mig over fingrene, hver gang jeg bare tænker på at åbne låget :)

Jeg syntes de har kæmpet mange timer efterhånden, men udfra diverse indlæg i dette forum, kan jeg se at succesraten ved at pille i skallen nok ikke er den bedste og man nok bør lade naturen gå sin gang, hvad enten det er til den gode eller dårlige side.....

Det var bare lige en lille aftenmelding :)

/J.

0,3 Lys Sussex
0,2 Dværg af ubestemmelig herkomst
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
0,0,12 kyllinger - en god blanding
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey
1,1,2 Gråbroget Dansk gås

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Første gang med den lille blå
« Svar #1 Dato: 18 April , 2010, 22:24 »
Ja det er vi mange der kan nikke genkendende til. /o
Godt at "man" kan få afløb iblandt ligesindede her på forum ikk? så er det lidt lettere.
Held og lykke med dem.  <L <L <L

Jeg har ingen kyllinger fået endnu i år, det er for sløjt men pt. er der lige en aske sky i vejen ! ::)

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #2 Dato: 18 April , 2010, 22:25 »
iiih tillykke, det er bare så hyggeligt når man går der og venter sig ;D
glæder mig til at høre om det færdige resultat /o <L <L
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 18 April , 2010, 22:32 »
Ved vores sidste rugning ville min mand smide et æg ud selv om jeg havde hørt det pippe. Det var 2 dage efter de sidste var klækket, så jeg åbnede forsigtigt ægget, og kunne se at kyllingen var levende, så jeg lagde den tilbage i rugemaskinen. Et par timer senere kunne jeg se, at hinden var tørret ud og sad fast i dunene på kyllingen, så den slet ikke kunne bevæge sig. Jeg pillede forsigtigt ægget, lidt ligesom man ville pille et hårdkogt æg, og ud kom en lille forkommen kylling. Da den var blevet tør, satte jeg den ud under skrukken, som havde fået de andre kyllinger. De første par dage måtte vi lige hjælpe den ind og ud af reden, men nu er den i fuldt vigør og ikke til at kende fra de andre kyllinger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 18 April , 2010, 22:39 »

Jeg syntes de har kæmpet mange timer efterhånden, men udfra diverse indlæg i dette forum, kan jeg se at succesraten ved at pille i skallen nok ikke er den bedste og man nok bør lade naturen gå sin gang, hvad enten det er til den gode eller dårlige side.....

Ja, jeg er altså én af dem, der "blander sig". Det gør jeg jo allerede når jeg lægger æggene i rugemaskinen og ikke under en skruk. Jeg hjælper de sidste ud af æggene når de selv har prøvet i 1-2 døgn og er ved at give op. Kun en enkelt eller to er døde alligevel. Det er vigtigt at vente til de ikke bløder længere. Få dage efter kan jeg heller ikke se forskel :). Darwins teorier går over årtusinder. Så lang tid har jeg ikke..... ;)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jkso93

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 April , 2010, 22:45 »
For mig er ½ døgn længe, men kan de godt kæmpe både 1 og 2 døgn med at komme ud, efter skallen er revnet?

0,3 Lys Sussex
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 18 April , 2010, 22:46 »
@ Ankerine

Ingen af os her på Forum har vist såå megen tid. :D

Men det er selvfølgelig bedst hvis kyllingerne selv formår at komme fri af skallen.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 18 April , 2010, 22:48 »
@ Johnny.

Ja nogle af dem vil typisk være over et døgn om at komme ud regnet fra det første lille brud på skallen.
Mvh
Erik Andersen

Offline jkso93

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 April , 2010, 06:03 »
Kl 5.45 var der kommet ialt 5 kyllinger. Gaaaabb..... ;)
0,3 Lys Sussex
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 19 April , 2010, 06:50 »
Det går jo den rigtige vej - tillykke med dem  <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 19 April , 2010, 07:14 »
Spændene læsning. Jeg kan godt forstå hvis du bider et par negle  ;). Tillykke med kyllerne og held og lykke med de sidste  <I
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 19 April , 2010, 07:19 »
Lyder hyggeligt, håber det går godt med endnu flere ;) Tillykke :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 19 April , 2010, 09:39 »
Du er en beskrivelse af mig for en måned siden ;D ;D ;D
Nu har jeg anden maskine sat over og jeg håber jeg er lidt mere hårdkogt når denne maskine skal klække, for jeg brugte godt nok lang tid på kyllingefjernsyn ::)

Jeg hjalp ikke nogen fra den første rugning og to af mine døde i forsøget, men de var aldrig rigtig på vej. De havde kun fået prikket et hul og så blev det ikke til mere. Yderligere to døde efter klækning, det var de to første og de klækkede allerede på 20.-dagen, så de var måske "for tidligt fødte"? De var aldrig livskraftige som de senere...

Jeg har ikke besluttet mig endnu om jeg vil hjælpe næste gang... Jeg tror det egentlig ikke, men det er måske noget andet når man står der... og hvis det nu er en der virkelig er kommet langt, men det ser ud til at være gået i stå, så kan jeg nok ikke nære mig 8)

Held og lykke med dem!

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline jkso93

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 April , 2010, 18:22 »
Så blev klokken alligevel mange.... kl 18.00 sagde det puf og så var der 10 kyllinger. Der er stadig et par stykker undervejs, men der er vist to der har ombestemt. 10 eller 12 ud af 14, kan jeg vist kun være tilfreds med :)

Og for at gøre det hele tip top, har jeg 2 skrukke tøser klar til at tage imod kyllinger. Det bliver ligeligt fordelt med 5 til hver, så ingen bliver forfordelt.....

Vedhæftet: Et lille kig ind i kyllingeTV.

/J.

PS. Det er 3 gåseæg i kan se nederst i billedet. Der går et par uger inden der sker noget med dem.
0,3 Lys Sussex
0,6 Isa Warren
1,0 Sølvrandet Wyandott
6,7 Dorking - teenagere
0,0,4 Kæmpe Jersey

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #14 Dato: 19 April , 2010, 18:48 »
Citér
Jeg har ingen kyllinger fået endnu i år, det er for sløjt men pt. er der lige en aske sky i vejen ! ::)
Hvordan kan askeskyen have noget med kyllinger at gøre? Jeg troede kun det var flytrafikken.
Høns flyver da ganske vist, men de behøver da ikke flyve til Island og tilbage (høhø) for at kunne ruge kyllinger ud...  ???
Citér
Darwins teorier går over årtusinder. Så lang tid har jeg ikke..... ;)
Det gik aldrig op for Darwin, at man sagtens kan konstatere den naturlige selektion ved at betragte et par enkelte generationer. Hvis du er interesseret, er bogen "Darwins Næb" spændende læsning, også for de knapt så hårdkogte nørder.
Hvis du ikke er interesseret, så vil jeg bare sige: Tålmodighed er en dyd.
Jeg har selv været i fælden indimellem, og resultatet er aldrig ligeså godt (eller ligeså tilfredsstillende i hvert fald) som når man bare lader det hele passe sig selv og det alligevel går godt.

Jeg har selv oplevet den usigelige glæde det er at lægge 12 æg under en skrukhøne og få 12 kyllinger ud af det, som voksede op og blev til 12 unghøns (jeg måtte slagte fire af dem. :(), og ovenikøbet allesammen hønemoderens egne.
Et mesterværk, som aldrig kan sammenlignes med et skvattet kuld, som ikke kan komme ud selv.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.