Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad fejler mine høns?  (Læst 11305 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
Sv: Hvad fejler mine høns?
« Svar #15 Dato: 22 April , 2010, 10:57 »
OK - saltsyren findes jo naturligt i maven. Tilsætter man lidt yderligere af det gør det formegentligt ikke anden skade end at hønsene måske for lidt for sur mave i en kort periode. Om det så overhovedet virker; tja, det er så vidt jeg kan se aldrig blevet ordentligt undersøgt. Teorien bag husrådet er at det forskubber syrebalancen i tarmsystemet så der bliver for surt for ormene. Men personligt synes jeg det lyder lidt 'tyndbenet', da ph-værdien formegentligt ikke er anderledes i det maveindhold der sendes videre ud i systemet end det normalt er. At drikke en fortyndet saltsyreopløsning er såmænd ikke så meget anderledes end at drikke et glas cola..... Er opløsningen for stærk kan man se ætsningsskader, hvilket selvfølgelig er meget uheldigt.
Det er faktisk rimeligt almindeligt at tilsætte lidt syre til drikkevandssystemerne i industriproduktionen for at sænke vandets ph-værdi og hæmme væksten af bakterier i vandsystemet.
Rent personligt vil jeg dog ikke bruge saltsyre i vandet til mine høns. Bliver de syge så er det dyrlægen eller øksen. Og er det f.x mistanke om orm så er det da klart dyrlægen jeg ville kontakte og få en ormekur til dem!
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #16 Dato: 22 April , 2010, 11:31 »
Tak Mette Marie

Jeg ringede faktisk til dyrlægen som sagde han syntes jeg skulle hakke hovedet af dem hvis de ikke fik det bedre han ville ikke engeng se dem  >:(

Find en anden dyrlæge >:(

Jeg har været ude for det samme ved henvendelse til flere dyrlæger. Jeg fandt endelig en rigtig god dyrlæge i mit område, som "ikke ser ned på høns". Jeg har endvidere brugt/bruger en dyrlæge på Fyn, så de gode findes også også hos dig.
« Senest Redigeret: 22 April , 2010, 11:39 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 22 April , 2010, 16:45 »
En af vores høner og hanen har haft samme sygdom, men, det varede kun få dage...så ud som øjenbetændelse, og samtidig var de hævet på den ene side af hovedet....
Kamillete til at rense øjnene med så fortog det sig af sig selv....kom dog samtidig hvidløgssaft i drikkevandet, og, fortsætter med det.
Min teori er, at hønsene har det lidt som os mennesker....vi farer ud i solen når det bliver forår, og, så får vi træk.
...HUSK JORDEN ER KOLD.... ::) og det er vinden jo også... ;)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 22 April , 2010, 16:57 »
Tak Mette  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #19 Dato: 22 April , 2010, 17:12 »
Hønseguf er kanon mine høner har det meget bedre.. Ved selvføgelig ikke om det ene og alene er takket være hønseguf men jeg tror det har bidraget til en hurtigere bedring.
Jeg ringede faktisk til dyrlægen som sagde han syntes jeg skulle hakke hovedet af dem hvis de ikke fik det bedre han ville ikke engeng se dem  >:(

Ja jeg har været udsat for at dyrlægen sagde det samme her. (op til flere gange) Men han sagde også jeg ku vælge at få det undersøgt og det ville koste over 2000 kr. Det syntes jeg sgu er for dyrt og som han sagde så var der ingen garanti for at de fandt noget.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #20 Dato: 23 April , 2010, 11:44 »
hmm ... gad vide om 'geografien' spiller ind på om man kan få en dyrlæge til at beskæftige sig med hobbyhøns? Her på østsjælland og åbenbart også i nordsjælland kan man godt finde dyrlæger der vil beskæftige sig med høns (ihvertfald blandt smådyrsdyrlægerne). At sige 2000 kr sådan bare ud i det blå er det samme som at sige 'jeg gider ikke kigge på din høne'.  Det kan det umuligt komme til at koste 2000 at man kommer ind i praksis med hønen og dyrlægen kigger på den og evt udskriver en recept. Synes det er rigtig trælst at nogle dyrlæger støder folk, der henvender sig omkring høns, væk og derved nærmest er medvirkende til at der så foretages mærkelige behandlingseksperimenter, der kan foresage temmelig stor smerte og lidelse hos dyrene - hm......
mvh
Mette

mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Lone D.

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 06 ſeptember , 2011, 13:33 »
Hej Mette

Jeg har desværre en høne, der skranter, og jeg sidder derfor og læser lidt på må og få for evt. at blive klogere... Måske skulle jeg bare gå til dyrlæge med kræet. Vi bor i nærheden af hinanden, og i denne tråd ser det ud som om, du kender en god dyrlæge. Kender du een i området, du vil anbefale?
Mvh Lone

0.1 gul Orpington
0.2 blå Orpington
0.3 lys Sussex
0.1 labradorblanding

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #22 Dato: 06 ſeptember , 2011, 15:12 »
Hårlev dyreklinik v/Bjarne Østergård Rasmussen

www.haarlevdyreklinik.dk

Han har forstand på høns og har selv en masse.

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #23 Dato: 08 ſeptember , 2011, 09:55 »
Hej Mette

Det kan skyldes, at undervisningen i fugle, ikke er særligt dybdegående, samt det, at det ofte er svært at medicinere fugle, for nogle er sarte og let påvirkelige for nogle ting, og med en nærmest unaturlig resistens over for andre ting...

Så ofte ville dyrlæger helst løbe skrigende bort, når de hører, patienten har fjer, i stedet for pels....

Det er bare ikke altid, dyrlæger har modet til at indrømme, at deres viden om fugle, kan være meget sparsom....

Ofte vil du kunne finde langt større ekspertise og hvad der måske nok næsten er vigtigere... Større praktisk erfaring i lokale fjerkræ, eller fugleforeninger... Her skal man nok lægge størst vægt på fugleforeningerne, for det er som regel der, man lægger sig mest i selen, for at redde syge fugle... Da de jo ofte er mange gange dyrere end en høne, og avlsmæssigt set, nærmest uerstattelige...

Jeg har kun en Papegøje tilbage, men for pokker da, jeg gruer for den dag, hun ikke er der mere... Der bliver godt nok tomt... Hun er vel godt 40 år gammel, og har boet hos os, i ca 30 år... Så hun er efterhånden, blevet en del af huset  :)

M.V.H....Benny..

Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

bly viol

• Gæst
« Svar #24 Dato: 12 ſeptember , 2011, 11:15 »
kan sige jer det er dyrt at bruge dyrlæge til høns . mine hævede sidste år . var friske men lidt tynde . 2 timer senere døde . kørte til dyrlæge . de skar en op . det var orm . sagde de . behandlede 200 høns for orm . dødsfaldene fortsatte . 3 styk . så 8 styk . så 12 styk om dagen . slet ik sjovt. dyrlæge igen . så var det tarmbetændelse . så var det det . så var det det . de anede ik en skid om hva det var . skar 3 mere op . nej . jo . måske . det ku være . men tror . TROR . det kan jeg sku ik bruge til en skid . mine høns døde jo . og fortsatte . til jeg havde 90 tilbage og var meget ulykkelig . gav saltsyre . og det stoppede . men det gjorde regningen ik . 5000 kr tak . plus 110 høns jeg har kørt hele landet rundt for at samle og var så glad for . fik aldrig en diagnose. men blev meget fattig og stod tilbage med 1 hane a den race . 1 høne a den race . alt var splittet . så her bliver ik brugt dyrlæge mere . men øksen i stedet . ku ha fået mange fine høns for de 5000 kr . . hedligvis var det sidste år . og bestanden er skiftet ud . til det dobbelte eller mere ;D. håber ik jeg skal opleve den slags igen . elsker mine høns over alt .og vil helst se dem sunde og raske . men vælger hellere nu at aflive dem . så har de det bedre og det spreder sig ik .mvh mark

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 12 ſeptember , 2011, 11:28 »
kan sige jer det er dyrt at bruge dyrlæge til høns . mine hævede sidste år . var friske men lidt tynde . 2 timer senere døde . kørte til dyrlæge . de skar en op . det var orm . sagde de . behandlede 200 høns for orm . dødsfaldene fortsatte . 3 styk . så 8 styk . så 12 styk om dagen . slet ik sjovt. dyrlæge igen . så var det tarmbetændelse . så var det det . så var det det . de anede ik en skid om hva det var . skar 3 mere op . nej . jo . måske . det ku være . men tror . TROR . det kan jeg sku ik bruge til en skid . mine høns døde jo . og fortsatte . til jeg havde 90 tilbage og var meget ulykkelig . gav saltsyre . og det stoppede . men det gjorde regningen ik . 5000 kr tak . plus 110 høns jeg har kørt hele landet rundt for at samle og var så glad for . fik aldrig en diagnose. men blev meget fattig og stod tilbage med 1 hane a den race . 1 høne a den race . alt var splittet . så her bliver ik brugt dyrlæge mere . men øksen i stedet . ku ha fået mange fine høns for de 5000 kr . . hedligvis var det sidste år . og bestanden er skiftet ud . til det dobbelte eller mere ;D. håber ik jeg skal opleve den slags igen . elsker mine høns over alt .og vil helst se dem sunde og raske . men vælger hellere nu at aflive dem . så har de det bedre og det spreder sig ik .mvh mark

Ja jeg giver dig lidt ret...

Engang havde jeg et par orper i pleje for vores nabo og udlejer. De skrantede fælt så jeg gik til dyrlæge, synes jo lidt det var mig det hang på.....1000 kr for at vise en høne frem og få lidt medicin.

Forrige vinter døde næsten alle mine serama høner selvom de gik indedørs, orm fik jeg og vide af dyrlægen og fik ormekur til dem. Men de fortsatte med og dø til jeg kun havde et par høner tilbage....det kostede "kun" små 700 for det, og lige lidt fik jeg ud af det.

Og mine kom endda til en som har fjerkræ som speciale....så jeg har det skam lidt blandet med det og gå til dyrlæge med høns  ;)

Et tredje problem her i landet er altså at meget medicin kun fås til stor produktioner hvor man skal have til 500-1000 dyr af gangen.

Offline Lone D.

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 14 ſeptember , 2011, 09:29 »
Så vil jeg da gerne anbefale

Hårlev dyreklinik v/Bjarne Østergård Rasmussen

www.haarlevdyreklinik.dk

Han var ikke dyr, og jeg fik super behandling.
Mvh Lone

0.1 gul Orpington
0.2 blå Orpington
0.3 lys Sussex
0.1 labradorblanding