Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?  (Læst 29282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

  • Gæst
Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Dato: 17 April , 2010, 22:09 »
Hej
To af mine høns er næsten stoppet med at lægge æg. Jeg fik dem som kyllinger sidste år og de har ellers lagt godt med æg, men nu er de faktisk stoppet helt. De er begge to en smule sløve men de både spiser og drikker og de kommer løbende når jeg  nærmer min hønsegården. Hvad kan der være galt.
Håber at der er nogen der kan svare.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #1 Dato: 17 April , 2010, 22:36 »
Hej Johan,

Måske er dine høns blevet lidt for fede? Hvis de får for mange lækkerier fra køkkenet og meget korn (især hvede), så kan det gå ud over æglægningen. Du kan mærke på hønens brystben om den virker fed.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

johan10

  • Gæst
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #2 Dato: 17 April , 2010, 22:55 »
Måske er det bare det. Det er små fodbefjerede dværge jeg har og egentlig synes jeg ikke at de ser for fede ud, men jeg har heller ikke så meget erfaring så jeg undersøger det i morgen.

johan10

  • Gæst
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #3 Dato: 17 April , 2010, 22:58 »
Lige et spørgsmål som ikke har noget med hønsene at gøre. Hvad betyder de tal som folk skriver foran den race de har. Du skriver fx at du har 1.9.9 skånske blomsterhøns. Hvad betyder tallene?

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #4 Dato: 17 April , 2010, 23:00 »
De 3 tal betyder 1 hane 9 høns og 9 kyllinger angivet i den nævnte rækkefølge
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #5 Dato: 17 April , 2010, 23:02 »
Det forreste tal er: hane, Derefter: høne, og til sidst :kyllinger
Har dine høns lagt æg hele vinteren ? måske trænger de til en pause ?

johan10

  • Gæst
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #6 Dato: 17 April , 2010, 23:12 »
Nej i vinter har de ikke lagt nogle æg. De begyndte først i foråret. Nogle gange sidder den ene og hænger med halen og puster sig en smule op. Den anden gjorde på samme måde for noget tid siden, men nu har den fået det godt. Jeg håber også at den anden får det godt igen. Jeg er i tvivl om det er fordi de er for fede eller om der er noget andet galt.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #7 Dato: 18 April , 2010, 07:48 »

Johan...jeg tror, årsagen har noget at gøre med at de har været ..eller stadig er syge.

D. 4. april beskriver du i en anden tråd, hvordan din ene høne hang og virkede syg. I tråden kan man ikke se, om du fandt ud af, hvad der var galt.

Jeg har en høne, som blev meget syg d. 16 marts. Det varede sammenlagt 9 dage. Hun fik penicillin til sidst og er nu helt frisk, men hun er ikke begyndt at lægge æg endnu efter sin sygdom.

Har jeg ret, bliver du nødt til at finde ud af, hvad den første høne fejlede...og som nu har smittet
den anden....er du HELT sikker på, at de ikke har nogen form for utøj???. Jeg ville nok under alle omstændigheder give dem Drop-lop.

Jeg har ikke rigtig et andet bud på, hvad der kan være galt med dem, når de både spiser, drikker, kommer farende når du er i nærheden osv.

Hvor mange høns har du ..og hvordan har de det sammen?

Vi må prøve at finde ud af, hvad der er galt med dem...og jeg tror ikke i det her tilfælde, at de er stoppet med at lægge æg, fordi de er for fede.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #8 Dato: 18 April , 2010, 08:27 »
De er vel ikke gået i fældning? Eller hvad med en hønsetyv i form af f.eks. en skade?

johan10

  • Gæst
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #9 Dato: 18 April , 2010, 09:35 »
Den høne som jeg skrev om tidligere der var syg er nu blevet meget mere frisk men så kort tid efter at den blev frisk begyndte den anden at hænge med hovedet. Den første har så nok smittet den. Jeg har seks høns og her to som jeg snakker om har altid haft det godt i flokken.
Jeg tror  heller ikke at de er gået i fældning da der næsten ikke lægger fjer i hønsegården eller i huset. Jeg  tror heller ikke at det er skader der tager dem for der er altid kun to æg og hvis skaden kom ville den nok også tage resten. Det kan godt være at de har utøj. Det der Drop-lop, hvor kan man købe det? Bare hos dyrlægen? Jeg vil prøve at se dem efter i dag for utøj.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #10 Dato: 18 April , 2010, 10:13 »

Drop-lop kan du købe hos America. Der er et link til America i venstre kolonne her på Forum. Bestiller du det i dag, vil du have det med posten på tirsdag. Det er ikke så dyrt så vidt jeg husker.

Hvis dine høns er angrebet af utøj, så skal du hav kravlet væk. Hvad du skal brug til et, må du få andre til at fortælle, da jeg aldrig selv har haft utøj i mine høns, hvilket jeg tror, er fordi jeg bruger Drop-lop.

Jeg kommer til at tænke på, at dine høns også kunne have orm. Din beskrivelse af, hvordan de har det kunne godt tyde på orm. Det er ikke altid, at du kan se ormene i hønsenes klatter.

Der er mange herinde, som bruger saltsyre eller Rodalon til behandling mod orm og med rigtig gode resultater også i meget grelle tilfælde. Prøv at søg lidt på saltsyre her på Forum - du må ikke dosere for meget...men heller ikke for lidt. Jeg har tidligere været stor modstander af at bruge kradse kemikalier til mine høns, men er efterhånden blevet overbevist om den gode virkning...og ingen bivirkninger ved saltsyren el. Rodalon - og vil nok selv bruge det, hvis mine skulle få orm igen. Da mine høns havde orm fik de en "rigtig" ormekur. Den skal man have hos dyrlægen...MEN Johan - jeg vil anbefale dig at behandle for orm. Har de så orm, vil du altid kunne se de døde orm i deres klatter når behandlingen begynder at virke.

Altså kig efter utøj og giv dem en behandling mod orm. Sørg for at de får vitaminer og masser af hvidløg. Hvidløg er hamrende godt for immunforsvaret.

Dine høns skal nok komme på banen igen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

johan10

  • Gæst
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #11 Dato: 18 April , 2010, 20:09 »
Som jeg har skrevet tidligere så åbner den ene høne næbbet hver gang jeg løfter den op og vender hovedet en smule nedad. Kan det have noget med utøj at gøre. Jeg har undersøgt dem i dag men jeg har ikke fundet noget utøj eller tegn på at det er der, men jeg tror alligevel at jeg vil prøve drop-lop. Det der med saltsyre, er det ikke lidt farligt. 2 centiliter i 10 liter vand. Er det ikke lidt meget. Saltsyre er jo meget farligt.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #12 Dato: 18 April , 2010, 20:13 »
Rodalon har jeg aldrig hørt om at man skulle kunne anvende til høns ? <A
Er det et fif herinde fra ?

johan10

  • Gæst
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #13 Dato: 18 April , 2010, 20:17 »
Hvad er rodalon?

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvorfor lægger mine høns ingen æg?
« Svar #14 Dato: 18 April , 2010, 20:29 »
Mht. utøj, så havde mine det, da jeg overtog dem... Både mine orper, og også nogle silker, og du kan se det typisk under vingerne eller lige omkring gumpen, hvis dine har nogle. Ellers er det bare en unødvendig udgift for dig, hvis de ikke har det. Men det er nemt at behandle :)

Mht. saltsyre, kan du prøve at læse denne tråd, Johan: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7432.0 Det er ikke farligt for dem, når det er så lidt :)