Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er den bedste blanding?  (Læst 4250 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
Hvad er den bedste blanding?
« Dato: 14 April , 2010, 22:35 »
Jeg skal til at begynde at avle på mine landhøns. Ideen er at mine Brune Landhane kommer til at gå sammen med 3 Brune Landhøns og 4 Sølvhalsede i en anden gård. Der vil jeg samle æggene ind, og have dem klar til en af skrukhønerne.
Jeg har haft lidt problemer med at de ikke lægger alt for mange æg, og når de så gør er det så er de i naboens have og bag traktoren. Jeg har så tænkt mig at lave en god æglægningsblanding, så de lægger godt med æg. Så kommer spørgsmålet. Kender I en god blanding og er der noget man kan gøre for at friste hønsene til at lægge æg i kasserne? - Mere naturligt måske?
Mvh.
Clemens
Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Susanne

• Gæst
Sv: Hvad er den bedste blanding?
« Svar #1 Dato: 14 April , 2010, 23:12 »
En god foderblanding til æglæggende høns er 50 % æglægningspiller og 50% korn. Det kan være hvede eller halvt hvede, halvt byg.

Den bruger jeg til mine italienere - og de giver rigtig godt med æg.

Hvis de går frit (og det kan jeg læse, at dine gør) er det lidt mere ude af kontrol, hvad de får.
Ligesom det er lidt mere ude af kontrol, hvor de lægger deres æg.

Har de haft en periode i hønsehus og -gård inden de kom på friland? Ellers ville jeg lukke dem inde i et stykke tid - og så tænker jeg, at de lærer at bruge redekasserne.

Hvis du har prøvet det, ved jeg ikke hvad du skal gøre (andet end at lukke dem inde konstant - og det er nok ikke meningen )

Håber du får løst problemet, så der kan komme kyllinger  /o

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
« Svar #2 Dato: 15 April , 2010, 00:19 »
De er skam i en indhegnet hønsegård. Men vi har indtil for kort tid siden ikke haft et specielt godt hegn, hvor de snildt kunne flyve over og lægge æg hvor de ville. Men dette er ikke muligt nu da vi har fået lavet hønsegården rigtig god og sikker, men vi mangler lige at lave lågerne så er hønsegården næsten helt sikker, og vi slipper for at de lægger æg hos naboen. Det jeg gør er at jeg indhegner et mindre del af hønsegården, hvor det kun er min landhøns der er.  :)
Tak for rådet med fodret, jeg vil lave en blanding med 50% æglægningspiller, 25% hvede og 25% byg. - Måske evt. lidt majs eller andet lækkert.
Mvh.
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 15 April , 2010, 11:30 »
Jamen det lyder som en god plan så  /o

Og med hensyn til at få hønsene til at vælge rederne er der det gamle trick med at lægge en håndfuld snydeæg i en af dem. Det skulle gerne aktivere ders "fordelagtig-placering-af-æg-instinkt"

Nogen bruger golfbolde, andre plasticsnydeæg, som man kan købe over nettet hos America, og andre igen nogle hårdkogte æg. De kan godt ligge der en 14-dages tid inden de bliver skiftet. Bare husk at mærke dem, så de kan skelnes fra de friske, der gerne skulle komme!

Held og lykke med dit projekt  :D

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 15 April , 2010, 14:06 »
Den bedste blanding er, ihvertfald for mit vedkommende, at holde tingene adskilt.
Hvis jeg blander korn og piller, bliver alle piller sorteret fra, og ligger spredt ud på gulvet, medens korn og majs er spist op.

Så jeg har altid piller stående indendørs. og så får de en skvat korn om morgenen, og sommetider om eftermiddagen også

Kornblandingen er fra møllen, med flere slags korn, og majs, kan ikke huske forholdet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
« Svar #5 Dato: 15 April , 2010, 19:33 »
Så må jeg bare ned til den lokale landmand og købe et par tønder hvede og en tønde med byg. Og så købe lidt havre, majs og kraftfoder hos møllen.  /o
Mvh.
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #6 Dato: 15 April , 2010, 20:34 »
Nogen bruger golfbolde, andre plasticsnydeæg, som man kan købe over nettet hos America, og andre igen nogle hårdkogte æg.
Eller rå æg. Et råt æg kan holde sig i ugevis, især hvis man ikke selv skal spise det. Et hårdkogt æg er kedeligt efter 7 dage i køleskab.

Jeg bruger gerne gipsæg. Jeg laver et hul i den buttede ende af ægget, så jeg kan hælde gips i med en teske; så fylder jeg op og laver top på, så det får æggeform igen. Til sidst søber jeg det ind i olie og lader det hærde, så ægget bliver vandtæt. :)

Problemet er, at jeg er kommet til at købe rigeligt narreæg af sten, så mit lille fidus er en smule unødvendigt...
« Senest Redigeret: 15 April , 2010, 20:37 Fra Magnus »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 15 April , 2010, 21:00 »
Et hårdkogt æg er kedeligt efter 7 dage i køleskab.

Vel ikke kedeligere end en golfbold? 8)

Tror faktisk hønsene er ligeglade med indholdet - det er synet, der aktiverer deres instinkt!
-og der bliver ikke slet så meget svineri, hvis et gammelt hårdkogt æg går i stykker som hvis et gammelt råt æg gør. <R

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #8 Dato: 16 April , 2010, 20:00 »
Vel ikke kedeligere end en golfbold? 8)

Tror faktisk hønsene er ligeglade med indholdet - det er synet, der aktiverer deres instinkt!
-og der bliver ikke slet så meget svineri, hvis et gammelt hårdkogt æg går i stykker som hvis et gammelt råt æg gør. <R
Til gengæld giver det en del mere svineri hvis de ikke gør. ;)
Hvad jeg mener er; det er ikke lækkert at have en høne til at ligge på noget, der er råddent indeni. Kogte æg fordærver væsentligt hurtigere end rå.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 16 April , 2010, 20:16 »
Ja, det har du vist egentlig ret i  /o