Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning i maskine  (Læst 5039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #30 Dato: 03 April , 2008, 09:53 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #31 Dato: 03 April , 2008, 10:16 »
Så er det lige før jeg næsten ryger ud af døren nu for at komme hjem og fodre de små pus  ::). For helt dårlig samvittighed over at jeg ikke gave dem noget i morges.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #32 Dato: 03 April , 2008, 10:23 »
De kan godt klare sig uden mad det første døgn eller 2, har jeg læst ;)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #33 Dato: 04 April , 2008, 22:32 »
NÅ METTE
Er din udrugning i maskinen gået godt. Hvor mange små  <L er det blevet til af wyandotterne <A <A Jeg er så nysgerrig (indrømmet) ØV!!
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #34 Dato: 07 April , 2008, 10:09 »
Hejsa
Ja, det blev desværre ikke til mere end de 5 (1 blå og 4 sølvrandede). Det var et lidt skuffende resultat, så jeg må have fat i nogle flere (evt. kyllinger). Vi slog de resterende ud fredag aften. Der var 2 færdige men døde. Resten må gået i stå kort efter 2.den lysning  :'(. Vi er jo nok selv skyld i det fordi vi jo forsøgte at klække nogle lidt ældre kyllere på det tidspunkt. Og så har jeg en mistanke om at vi måske haft for lidt ventilation i maskinen. Nå, men jeg kommer til at vente til min mands projekt med at udruge 9 gåseæg er afsluttet med at skaffe flere rugeæg. I mellemtiden nyder jeg mine 5 små dunkugler  <L, der allerede så småt begynder at få fjer på vingerne. Jeg skal nok prøve at få taget nogle billeder i løbet af forløbet og så poste dem her (men bær over mied mig hvis jeg ikke får det gjort for jeg er så dårlig til det med billeder...)
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

MartinJ

  • Gæst
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #35 Dato: 16 April , 2008, 21:03 »
kyllinger kan godt klare sig 1-2 eller flere dage uden foder, men de har helt sikkert bedst af at få foder dag 0.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #36 Dato: 17 April , 2008, 11:26 »
hvad for noget foder starter man så med at give. Har hørt om undulatfoder..er det godt at starte på?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #37 Dato: 17 April , 2008, 12:11 »
Det bruger jeg det første døgn, for undolatperlerne er nemme for kyllerne at finde - og de kan rigtig godt li' dem. Dagen efter tilføjer jeg lidt startfoder.

Efterhånden er startfoderet frit tilgængeligt, og undolatblandningen et middel til at lære dem at jeg er den der kommer med godbidder ;).

Efter nogle dage får de en smule hårdkogt æg, endnu nogle dage efter finklippet græs som de også elsker...

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #38 Dato: 17 April , 2008, 13:47 »
Hejsa - en lille opdatering
Mine 5 små kyllere er nu 14 dage gamle og de stortrives. Ja, de er faktisk slet ikke så små mere og begynder at få mange fjer. Så er det jo så bare spændende hvad der er haner og hvad der er høner.....
De fik foder da de var 1 døgn gamle. Jeg brugte tricket med undulatfrøene til at lære dem spisekonceptet. Jeg dryssede undulatfrø op i deres startfoder, så kom det li'som helt af sig selv.... (de er temmelig madglade ;D). Da de var ca en uge gamle begyndte de at få græstotter og mælkebøtter. Jeg regner med at de her i week-enden, hvor der er lovet supergodt vejr, får lov at komme lidt ud i det fri i en lille 'børnehave' på græsset. 
Igår fik jeg ringene fra Dffr, meeeen de små skal vokse noget endnu for at komme til at passe dem. Ja, det er faktisk næsten en skræmmende tanke at de om 4 uger skulle være i stand til at holde de ringe på fusserne  :o. ....æææh skal vist lige vænne mig til tanken om store høns istedet for dværghøns.
Min nymfeparakit er forøvrigt helt pjattet med de små; lige så snart den bliver lukket ud så skynder den sig ned og sidde på kanten af deres 'kyllingmoder' og pipper med dem. Jeg tror næsten at den kommer til at flytte med ud i hønsehuset når den tid kommer  ;).
Og aprospos hønsehus, så skal vi her i week-enden grave ud til og støbe fundament til vores nye hønsehus/udhus ;D ;D ;D. Uuuuhhh det bliver bare så godt at få et godt muret hus, men gode indendørs forhold til hønsene og isoleret så ikke vores sarte nabo kan brokke sig over hanegal fra morgenstunden.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

MartinJ

  • Gæst
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #39 Dato: 17 April , 2008, 20:13 »
Hvis kyllingerne er lidt langsomme med at finde foderet og komme igang med at æde, kan man drysse foder på papir, helst tyndt glittet papir. Den skraslen foderet gir når det drysses på foderet, og den skraslen der bliver når de første kyllinger går på papiret og pikker efter foderet --- tiltrækker de andre kyllinger.


Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #40 Dato: 17 April , 2008, 23:13 »
Kan man bruge det "sandpapir" som man bruger i bunden af fuglebure til kyllingerne til at gå på?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #41 Dato: 18 April , 2008, 19:23 »
Børnehave på græsset, det er godt :D
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #42 Dato: 18 April , 2008, 19:27 »
Kan man bruge det "sandpapir" som man bruger i bunden af fuglebure til kyllingerne til at gå på?

Det sandpapir bruger man da ikke til fugle :o ???
Og heller ikke hos kyllinger.

En avis med sand og grit drysset ovenpå, savsmuld med sand og grit (bruger jeg) eller bare ren sand. Der er mange muligheder. Så prøv lidt forskelligt og find det der passer bedst til dig.
Hilsen Susanne

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #43 Dato: 18 April , 2008, 19:29 »
Børnehave på græsset, det er godt :D

De ser ud til at nyde det Finn.
Mine kyllinger er noget mindre i år, men skrukken hiver dem også med alle steder. Til naboen, ned i marken og om bagved. Aldrig før har vi haft en skruk der fik lov til at rende frit med børnene, men sikke de nyder det. Men slagteklare bliver de nu ikke foreløbig  ;D
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #44 Dato: 18 April , 2008, 22:53 »
Kan man bruge det "sandpapir" som man bruger i bunden af fuglebure til kyllingerne til at gå på?

Det sandpapir bruger man da ikke til fugle :o ???
Og heller ikke hos kyllinger.

En avis med sand og grit drysset ovenpå, savsmuld med sand og grit (bruger jeg) eller bare ren sand. Der er mange muligheder. Så prøv lidt forskelligt og find det der passer bedst til dig.

Jo det er der da nogen der gør i bunden af fuglebure. Havde nu ikke tænkt mig at bruge det, medmindre nogen ville sige at det var super godt ;)  Havde forestillet mig at avispapir var godt nok, og det kan jeg så forstå det er. Det var bare en tanke om det kunne bruges... :)
Venlig Hilsen
Lisbeth