Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning i maskine  (Læst 10379 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Udrugning i maskine
« Dato: 26 Marts , 2008, 11:10 »
Kan man ruge ud af flere gange i maskinen??
Altså hvis man nu har æg i maskinen og det  efter første gang`s lysning viser, at der kun er 10 som er ok, kan man så putte flere nye æg i sammen med de 10  som er godt i gang.

Kan de nye klare den fugtighed der skal til for at klække de første 10 hvis man når de første 10 er klækkede, tager vandet af maskinen igen og fortsætter med de sidste indtil de skal klække.

Min maskine kan tage ca 24 æg, så hvis halvdelen går fra ville det jo være rart med det samme at få flere i maskinen <L
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Udrugning i maskine
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2008, 11:16 »
Hej Linda

Jeg ligger æg i hvert uge og jeg har ikke problemer med fugtigheden til de ny æg, jeg har så ikke vand i maskinen resten af ugen.

Tommy

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2008, 12:21 »
Tommy
Vil det sige at du slet ikke bruger vand, eller tager du det væk igen når første hold er klækket  ::)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2008, 14:49 »
... følger lige nysgerrigt med her, da jeg netop nu har gang i sådan et projekt. Dvs. jeg lagde for 22 dage siden nogle æg fra mine dværgwyandotter i maskinen. Ved lysning på dag 7 var der desværre kun 4  :-[ der var befrugtede - æv æv æv. Derfor satsede jeg og købte 20 æg fra store wyandotter (sølvrandede og blå). Ved lysning på dag 7 var der 13 befrugtede.
På 19. dagen tog jeg vendemotoren fra og lagde de 4 der snart skulle klække på et stykke pap, så ikke de blev vendt med når jeg så vender manuelt (der stod jo i vejledeningen at de ikke måtte vendes fra 18 dagen). Og fugtigheden blev hævet til 62-65% (den svinger altså lidt).
Nå, men de 4 æg fra dværgene burde så li'som være klækket igår, men der er intet sket (der var liv i dem ved lysning på dag 14). Så jeg bør vel tage dem ud af maskinen i aften og sige at det var det -???? Og så sænke fugtigheden igen.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2008, 16:15 »
@Mette
Jeg ville lige se tiden an, mit første hold kyller kom først 23.dag.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2008, 17:22 »
Hej

Jeg gør følgende.

Torsdag lægger jeg i klækkebakken og fylder vand i vandbakkerne, fredag lægger jeg de nye æg i, og samtidig lyser jeg æggene og flytter lidt rund på æggen så de ligger i en bestemt rækkefølge alt efter hvornår der er lagt i, ( jeg har to bakker til rugning og en klækkebakke).
Fredag og lørdag klækker så kyllingerne, hvis de fleste kyllinger er kommet og er tørre, så tager jeg vandet ud af maskinen lørdag aften eller søndag, søndag flytter jeg så kyllingerne og renser klækkebakken for de æg som der ikke er kommet og for skaller og så lige børste det værste støv og skallerester væk fra bunde af maskinen, sådan køre det fra januar til juni alt efter hvor mange æg og kyllinger jeg skal bruge.

Dette er den generelle fremgangs måde for mig og det sker at der bliver ændret lidt, men det er min måde at gøre det på.

Tommy   

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Marts , 2008, 22:58 »
Linda:
Jeg har (bla.) samme maskine som dig og har gjort netop det du spørger om flere gange. Hvis bare du kun hæver fugtigheden de par dage de første æg skal klække så er der ingen problemer. Men jeg vil forslå dig at ruge helt uden vand en stor del af tiden hvor der ikke klækker æg så luftblæren bliver stor nok. Eller sagt på en anden måde: så der fordamper nok væske fra æggene.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2008, 23:34 »
Tommy og Danny
Super tak for de gode tilbage meldinger  <E det vil jeg prøve så. Når i kan så kan jeg nemlig også <T <T <T
Mette jeg er lidt bekymret over at du skriver at du har lagt ægene på et stykke pap, ideen er god nok men <A får æggene så nok varme hele vejen rundt. Det skulle jo gerne gå godt når du nu har været så  <R HELDIG  <R ( det har jeg nemlig ikke endnu) at få de der wandotte æg i den rigtige farve.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #8 Dato: 27 Marts , 2008, 09:00 »
Hejsa
Her til morgen tog jeg altså de fire uklækkede æg ud af maskinen. Jeg har dog ikke lige fået undersøgt dem nærmere det må blive i eftermiddag.
Linda; du kan være ganske rolig det var kun de fire dværgæg, der lå på noget pap. De store sølvrandede ligger skam ikke på det. De skal forøvrigt lyses igen i aften. Det bliver spændende - og endnu mere spændende om der kommer små sølvrandede og blå kyllere ud på næste torsdag  <+.
Altså det med fugtigheden: Jeg har lagt en fugtighedsmåler ned i maskinen og hvis ikke jeg kommer vand i så havner den nede på 30-38%. Derfor tør jeg ikke rigtigt ruge uden at putte vand i min maskine, men jer der ruger uden vand hvad er fugtigheden i jeres maskiner. Kan man godt have så lav en fugtighed i rugemaskinen som 30-38% ????
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 27 Marts , 2008, 09:03 »
Der er kun lidt over 40 % fugtighed i min maskine og jeg ruger uden vand til klækning, eller den sidste uge, jeg har prøvet at fugtigheden er for høj og kyllingerne er fedtede og druknede ???
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #10 Dato: 27 Marts , 2008, 12:50 »
jeg ruger uden vand til klækning, eller den sidste uge,

ruger du med eller uden vand den sidste uge? for dem af os, der skal have det ind med skeer ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 27 Marts , 2008, 13:15 »
Jeg gør det sådan : 19 dag stopper jeg med at vende æggene, hælder vand på og så venter jeg bare på at underet sker  <L <L <L <L <L
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
« Svar #12 Dato: 27 Marts , 2008, 16:22 »
Hej

jeg har fra 40-55 % fugt i maskinen alt efter vejret.

@ Linda   Sådan.

Tommy 

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 27 Marts , 2008, 21:30 »
jeg har ingen vand i maskinen indtil sidste uge eller senere, sommetider først når det første æg sprækker, men det er fordi jeg sommetider har glemt det.. ::)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Marts , 2008, 23:01 »
Jeg har heller ingen vand i maskinen de første 14 dage og nogen gange putter jeg også først vand i et par dage inden klækning. Dvs. ingen vand de første 18-19 dage. Under hele forløbet ligger fugtigheden på 20-30 procent. "Jeg" har lige klækket en maskin fuld. Der var 43 befrugtede æg og der kom 36 kyllinger ud. Et par af de resterende kyllinger (inde i æggene) var døde et par dage inden klækning. Men altså ingen døde under selve klækningen.

Danny
Himlen bør altid være blå!