Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min Danske Brune Landhane er blevet hakket i øjet?  (Læst 6905 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
Min Danske Brune Landhane er blevet hakket i øjet?
« Dato: 13 April , 2010, 10:46 »
Jeg har haft en meget flot dansk brun landhane gående i hønsegården i omkring et år nu. Jeg har været meget glad for ham, da han passer på hønerne og parre dem tit. Han skulle være min avlshane, men nu er han måske blevet blind på det ene øje, efter en slåskamp med min sølvhalsede landhane. Det var meget uheldigt da den sølvhalsede skulle flyttes samme dag, men de kom op og slås inden. Jeg er så lidt i tvivl om jeg skal tage den sørgeligt beslutning at slagte ham, eller om han stadig kan parre og passe på mine høner selvom han kun har et øje. - Hvis det er muligt vil jeg selvfølgelig beholde ham, men det skal heller ikke være sådan at han går hænger og der er ingen grund er til at han lever.  /d
Mine forældre er dyrlæger og de mener måske at øjet kan hele, men det ved I nok mere om. Det er ikke smadret, men han går bare rundt med det lukket hele tiden!  :-[
Håber I kan hjælpe mig...
Mvh.
Clemens
« Senest Redigeret: 17 April , 2010, 00:23 Fra Clemens »
Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Mit Danske Brune Landhane er blevet hakket i øjet?
« Svar #1 Dato: 13 April , 2010, 10:51 »
Jeg ville lige vente og se tiden lidt an. Hold øjet rent, og når dine forældre nu er dyrlæger, så kan de evt. bedømme om han skal have et skud pencillin hvis der kommer betændelse. Han kan sikkert godt passe sine pligter selv med et dårligt øje, men lige nu hvor han har det skidt, kan det godt være han bare passer på sig selv og venter lidt med at træde damerne. Held og lykke med ham.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
« Svar #2 Dato: 13 April , 2010, 16:08 »
Han er heldigvis i bedring. Men øjet er meget hævet så tager en kigger i aften, om det er betændt eller om det bare er sådan. Vi har også tænkt at rense ham og måske give ham noget penicillin.
Mvh.
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #3 Dato: 13 April , 2010, 21:16 »
Hvor er du bare heldig at have fri adgang til dyrlæger, suk... :)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 April , 2010, 21:35 »
Jeg havde en skånsk blomsterhøne der på samme måde havde mistet synet på det ene øje. Hun var en af de øverste i herakiet og en glimrende skruk og kyllingefører alligevel. Så fat mod.

Senere tog ræven så lige lidt mere end øjet  /d
Med venlig hilsen Søs

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
« Svar #5 Dato: 14 April , 2010, 22:22 »
Christina, ja det er en rigtig stor fordel med sådan et bare dyrlægere. Men de store ting som kastering på en af vores hunde, kan de godt, men de har ikke udstyret til at gøre det.
Det går bedre med hanen håber bare han bliver så tæt på den gamle hane han engang var. Men efter hvad I skriver så skal han nok klare det. Men hvis I skulle være interesseret i en Sølvhalset Landhane, så siger I bare til. Ham kan jeg ikke have mere, men altså han er ikke specielt pæn for tiden.. For han fik også en ordenlig tur da du sloges.
Mvh.
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 April , 2010, 23:45 »
hej clemmens hvor er din sølvhalset hane fra ? mvh jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
« Svar #7 Dato: 15 April , 2010, 00:10 »
Han er købt af Magnus Fundal sammen med 4 høner. Der er også lidt lutte i ham.  :)
Mvh.
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #8 Dato: 15 April , 2010, 20:33 »
Han er købt af Magnus Fundal sammen med 4 høner. Der er også lidt lutte i ham.  :)
Hej Clemens. Hyggeligt at se dig herinde.
De sølvhalsede, du fik fra mig, kom jo oprindeligt fra Kaj Østergaard, som fortrinsvis avler Lutter, så der skal nok være noget Lutte i ham dérfra, men ikke hvis du tænker på min ene brune Luttehøne.
Så fik vi lige sat det på plads...

Lever han endnu, din brune?
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 15 April , 2010, 21:19 »
@ Clemens

Som man siger om enøjede heste, det de ikke ser på udturen, det ser de på hjemturen  ;) Så jeg tror godt at din hane klarer den.

Og her et andet ordsprog : blind høne finder også korn

Noget helt andet er at hvis du vil avle seriøst, så vil jeg ikke anbefale dig at krydse de brune med de sølvhalset, for så skal du kæmpe meget for at få rene sølvhalsede igen.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Clemens

• Passiv bruger
  • .
« Svar #10 Dato: 15 April , 2010, 21:40 »
@Magnus
Han lever stadig, og har fået det meget bedre. Jeg har set han træder hønsene og han kan sagtens skræmme de to andre unghaner væk. Men unghanerne skal slagtes i weekenden så kommer han til at gå sammen med 22 høner og der tror jeg bliver lidt for meget. Så jeg er stadig på udkig efter et par brune landhaner han kan gå sammen med, hvis de ikke skaber problemer. Du snakkede jo om det var næsten umuligt at have to landhaner gående sammen, uden der opstod problemer og at det var bedre med tre eller mere. Jeg har faktisk også valgt at beholde den sølvhalsede så han nyder livet sammen med 4 andre sølvhalsede høner i et andet bur.

Hej Lestat
Tak for rådet den sølvhalsede landhane er hermed fredet.  :)
Mvh.
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #11 Dato: 16 April , 2010, 19:57 »
Citér
Noget helt andet er at hvis du vil avle seriøst, så vil jeg ikke anbefale dig at krydse de brune med de sølvhalset, for så skal du kæmpe meget for at få rene sølvhalsede igen.
Nu vil jeg nødig modsige dig, Lene, men...

Hønen midt i billedet er fra en brun hønes æg.

Okay, jeg indrømmer, hun er en smule brun omkring ansigtet, og hendes gråtegnede ryg har et skær af brunt, ligesom hendes brystfarve er krøbet helt ud på vingerne. Men bortset fra det er hun min bedste sølvhalsede dværghøne.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.