Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Humpende høne  (Læst 12299 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sille

• Passiv bruger
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Humpende høne
« Dato: 12 April , 2010, 10:45 »
I weekenden kom en af hønerne flaksende ud, da jeg kom med foder, og landede på maven midt i foderet. Hun kunne ikke støtte på det ene ben og bagpartiet, som jo normalt stritter lige op, hang - jeg havde nær sagt - mellem benene!!. Jeg tænkte hun måtte have slået sig på en eller anden måde og har afventet udviklingen. Lørdag aften kom hun på en eller anden måde op i nathuset, men i går aftes måtte hun bæres op. Jeg checkede hende og kunne ikke se noget unormalt. I dag sidder hun bare og hænger oppe i nathuset. Hun har lagt normale æg - indtil i dag, hvor der lå et lille-bitte æg på 17 g(som jeg går ud fra er fra hende).

Har nogen i dette forum en idé om, hvad hun kan fejle.
Hilsen Sille

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
Sv: Humpende høne
« Svar #1 Dato: 12 April , 2010, 11:31 »
det kunne godt lyde som læggenød......hold nøje øje med hendes bagparti om det hæver voldsomt op!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 April , 2010, 11:47 »
Da jeg læste det, tænkte jeg, at der var sket noget med hendes ryg. Er hun øm over 'lænden'?
Mvh Marianne

Offline Sille

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 April , 2010, 11:59 »
Det er svært at sige. Hun hakkede grundigt efter mig i går, da jeg løftede hende op.
Hilsen Sille

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 12 April , 2010, 22:51 »
Det kan også være Marek`s sygdom.
Det er en form for Herpes virus, der gør at dyret får lammelser, som ikke forsvinder igen.
Men det vil du se i løbet af kort tid, for det går kun en vej....

(Tidligere kaldt hønselammelse, rammer oftest fodbefjerede, er jeg blevet fortalt)

Nå, jeg skulle nok ha' læst lidt grundigere, tror også mere på læggenød.
Jeg får af og til også sådan et lille æg, og det er ligesom at de har meget besvær, når der kommer et sådant.
« Senest Redigeret: 12 April , 2010, 22:54 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Sille

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 April , 2010, 12:45 »
Det håber jeg så det "bare" er - men læggenød gør vel ikke at hun ikke kan støtte på det ene ben?
Jeg er spændt på at komme hjem fra arbejde i dag og se om det går bedre.
Hilsen Sille

Offline Micher

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 April , 2010, 14:17 »
Jeg har en brahma med nøjagtig de samme symptomer... Lige været ude ved hende nu, hun humper en kort distance og så lægger hun sig.. har hat hende oppe og kigge, hun hakker ikke efter mig eller anden reaktion når jeg trykker og piller ved hende..

Ingen sår, eller lign.
Kun havde dog en sten siddende fast mellem hendes tæer, som jeg fjernede men der var ingen rifter eller noget. Kan det være årsagen eller?
Mvh

Michael

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #7 Dato: 13 April , 2010, 16:39 »
Jeg havde en høne i efteråret med lignende symptomer. Efter nogle dage uden bedring måtte hun møde hr Økse. Da vi havde plukket fjer af hende kunne vi se at det ene lår var misfarvet. Inden i var senerne ligesom porrøse og blodige. Så jeg tror ikke der havde været noget håb for hende, Uanset behandling.
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

Offline Micher

• Bruger
« Svar #8 Dato: 15 April , 2010, 08:34 »
@ sille

Hvordan står det til med din humpehøne??

Min humper endnu... men kan virkelig ikke se hvad der skulle være galt..
Kan det være hanen som har trådt hende for voldsomt??

Har det skidt over hun har det sådan, nogen må på banen med erfaringer og gode råd..
Mvh

Michael

Offline Sille

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 April , 2010, 08:51 »
Hun humper stadig og ligger helst ned, men ser ud til at have det bedre. Jeg hælder lidt til det med hanen. Han har nogle gevaldige sporer, men jeg kan ikke se noget på hende. Det kan jo også være hun har brækket benet. Men hun æder og drikker igen - hun får speciel servering for at være sikker på hun får noget, så jeg ser tiden lidt an.
Hilsen Sille

Offline Micher

• Bruger
« Svar #10 Dato: 15 April , 2010, 08:57 »
Hæhæ.. hvor lang tid har det stået på nu??

Min begyndte søndag eller mandag (var ikke hjemme så ved det ikke helt)

men hun er isoleret i en papkasse med foder og vand. prøvede igår at håndfodre hende, men det ville hun ikke være med til..
Ville være så ked hvis hun blev nødt til at hilse på Hr. Økse.  <W <+

Altså jeg ved bare at min hane er ret så voldsom, så det kunne jo sagtens være.
Håber bare på at hun også snart kommer i bedring
Mvh

Michael

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #11 Dato: 15 April , 2010, 09:40 »
Har i prøvet at slå Mareks sygdom op, og læst hvordan det arter sig i sygdomsforløbet?

Her er den på engelsk, den indeholder en del mere end de danske sider med denne sygdom, bla. også noget om diagnoser.   Mareks Disease / Wikipedia

En kort beskrivelse fra en af de dansksprogede sider, Landbrug og Fødevarer:
Mareks sygdom (hønselammelse)
Denne sygdom skyldes et herpesvirus, der angriber nogle racer frem for andre, specielt er fuldt befjerede dværghøns og danske landhøns udsatte. Dyr under 6 uger får ikke symptomer på sygdommen, der ofte ses fra 12 ugers alderen.
Der kan ses svulster i organer og hud, men lammelser af ét eller begge ben er det mest karakteristiske. Virus findes i høj koncentration i fjerfollikler og i støv. Der kan vaccineres mod sygdommen. Dette foretages ved injektion af daggamle kyllinger. Samtlige æglæggende høns i Dansk Erhvervsfjerkæ er vaccineret mod hønselammelse.

Læg mærke til at der skrives fuldtbefjerede høns, her menes formodentligt at fodbefjerede høns rammes oftere af sygdommen, det er i hvertfald det jeg er blevet fortalt.
« Senest Redigeret: 15 April , 2010, 09:45 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #12 Dato: 15 April , 2010, 11:34 »
 :-\ ved ikke om det kunne være Mareks. Mine er jo Wyandotter og dem er der jo ikke mange benfjer på. Den har også været noget ældre end 12 uger da lidelsen forekom  ??? ??? Men jeg er ikke så garvet i hønse sygdomme.
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #13 Dato: 15 April , 2010, 12:27 »
Helle, jeg skal heller ikke kunne sige, om det er det..

Men jeg har haft Orpington og Silker, der har haft det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

Offline Micher

• Bruger
« Svar #14 Dato: 15 April , 2010, 16:10 »
Så stod hun sku af..... :(

fik noget foder i hende, og hun begyndte at pludre lidt. (for nogle timer siden) og her nu da jeg kom ud til hende var hun død..
Mvh

Michael