Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min høne kan ikke stå oprejst?  (Læst 13402 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
Min høne kan ikke stå oprejst?
« Dato: 10 April , 2010, 18:08 »
Vi har 5 lys sussex som er fra november 09. De er alle rigtig fine og og så småt begyndt på æglægningen. De har absolut ikke vist tegn på nogen skavanker af nogen art.
Så her i eftermiddag da vi kommer hjem, ser vi den ene høne ikke kan stå oprejst på hendes ben? Hun spiser og drikker fint og er klar og til stede, men går på hele det nederste af benet i stedet for på fødderne?
Jeg har prøvet at søge lidt men synes ikke at kunne finde et svar på hvad der kan være årsagen til det?
Er der nogen der har prøvet noget lign.? Nogen der kan give et godt råd til hvad jeg skal gøre?
Vi har lavet en lille midlertidig indhegning i hønsegården hvor hun er kommet ind fordi de andre var lidt hårde ved hende og hun jo ikke kunne rende væk fra dem hurtigt nok. Der er ingen af de andre der viser nogen tegn på svaghed af nogen art, de ser alle friske sunde ud (det gør hun forøvrigt også, lige bortset fra at hun ikke kan gå oprejst)
Håber på hjælp og håber virkelig hun klare den...ville blive rigtig ked af at måtte finde øksen frem.
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Min høne kan ikke stå oprejst?
« Svar #1 Dato: 10 April , 2010, 18:18 »

Hm...det lyder meget mystisk.

Har du kigget hendes fødder efter for rifter, splinter eller sår??

Jeg ved ikke hvad det kan være ellers, og selv ved skader på fødderne
ville jeg tror, at hun "bare" haltede - men man kan jo altid håbe, at du
kan finde noget.

Rigtig god bedring med hende...det er skrækkeligt at have en syg høne,
jeg kender det godt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #2 Dato: 10 April , 2010, 18:22 »
Hun har ingen rifter. Hun halter heller ikke, det er begge ben der er "knækket sammen" så hun går på hele det nederste af benet.
Jeg håber der er en løsning, hun er en dejligt tillidsfuld høne som jeg vil være rigtig ked af at miste.
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 April , 2010, 18:23 »
Desværre har jeg set denne reaktion som opstart på Hønselammelse! /d
Jeg håber da ikke at det er det!!!
God bedring med hende!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #4 Dato: 10 April , 2010, 18:40 »
Øv øv Trine, det var faktisk lige det svar jeg frygtede.
Jeg kiggede ellers i leksikon for at se om jeg kunne finde noget om hønselammelse men fandt ikke noget? Kaldes det også noget andet?
Er det rigtigt forstået at hvis det er hønselammelse så er der ikke noget at gøre ved det?Og det kan smitte vores andre høns/kyllinger?
Hvor kan hønselammelse komme fra?

Det er mange spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan hjælpe med...og håber rigtig meget der er nogen som kender til at det måske kan være noget andet ikke slemt...

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 April , 2010, 18:46 »
Det hedder også Mareks syge...men jeg kan nu heller ikke finde noget i leksikonnet, men hvis du søger på ordet er der mange tråde der omhandler dette!!
Vi har ind i mellem en høne der får lammelse, den bliver slagtet hurtigt, da det siges at det smitter, men vi har nu kun haft enkeltstående tilfælde af sygdommen!!
Jeg håber at jeg tager fejl!! :-\
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #6 Dato: 10 April , 2010, 18:54 »
Jeg har nu prøvet at søge ldit på det men synes ikke hendes symptomer passer helt til det andre beskriver?
Hun holder hendes hoved på plads og spiser også ganske fint. Hun er helt klar og tilstede og det eneste der er ikke er normalt er at hun går nærmest som på hug.
Hvis det er hønselammelse må der være en smitte i hele hønsegården for alle de store høns går jo sammen, så der hvor hun er smittet, der går de andre jo også.
men hvor kan hun så være blevet smittet? Kan det være de vilde fugle? Er det hønselammelse, hvor mange skal vi så forvente at miste? Vi har lige fået nye kyllinger hjem (som går for sig selv endnu, men meningen er jo de skal gå sammen med de store her snart)
Øv jeg synes det er noget ærgeligt noget og håber stadig det kan være noget andet..tankerne myldre rundt lige nu...

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #7 Dato: 10 April , 2010, 18:56 »
Jammen ér det mareks? Eller kan jeg stadig håbe det er noget andet?
Hvad med vores andre dyr? Skal jeg frygte at miste mange flere?
Øv der er mange spørgsmål og tanker der flyver rundt...

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 10 April , 2010, 19:01 »
Hønselammelse er her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=16

Men det lyder ikke umiddelbart som det, og sussex er ikke en af de racer, som normalt er udsatte for det. Desværre her jeg heller ikke noget bud
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 April , 2010, 19:23 »

Men det lyder ikke umiddelbart som det, og sussex er ikke en af de racer, som normalt er udsatte for det. Desværre her jeg heller ikke noget bud
Desværre må jeg sige, at de høns, der har haft hønselammelse i vores flok er Sussex!! De har været lige før første æglægning, om det er normalt ved jeg ikke!!
Men som før sagt, har det kun været enkeltstående tilfælde, så lad os håbe I bare skal miste den ene!!
mange hilsner
Trine <E

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 10 April , 2010, 19:31 »

Hvad med ledbetændelse??

Det opstår jo nemlig i leddene i benene eller i vingeleddene
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 10 April , 2010, 19:38 »
Kunne det være muligt, at der er "sket noget" i hofterne? Måske efter en lidt for tung hane?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 10 April , 2010, 21:41 »
Lyder umiddelbart som hønselammelse (Mareks) i begyndende stadie. Var det min høne ville jeg ikke betænke mig, men tage hovedafbryderen med det samme.

Hvor smitten er kommet fra? - Pas

Hvorfor det kun er den ene der viser sygdomstegn? - Måske er du heldig at du kun havde en svag og modtagelig høne.

Det er vel lidt som med os mennesker og f.eks influenza epidemier. Det er ikke os alle der bliver ramt. Typisk er det dem, som af den ene eller anden grund har et nedsat immunforsvar der bliver syge.

Så glæd dig over at resten af hønseflokken tilsyneladende er raske og med et godt immunforsvar
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 11 April , 2010, 06:23 »
I mine ører lyder det som Mareks sygdom - desværre. Jeg havde det samme med en ung hønekylling forrige år, hvor den også "gik" på skinnebenene det var en dværg wyandotte. Hun blev aflivet og der var intet på nogle af de andre i hønsegården.
Hun spiste og drak fint, hun kunne bare ikke gå ordentligt. Med en høne er det jo svært at se, om den har ondt, før det er rigtig slemt, men det virkede dog ikke, som om det gjorde ondt på hende.
Det, jeg har undersøgt omkring Mareks, var: at det typisk kommer i udbrud inden æglægning, og at ikke nødvendigvis alle i en hønsegård får det.
Det er nogle avlere, der simpelthen vælger at vaccinere alle deres kyllinger, det første døgn efter de er klækkede. Men det sidste jeg har hørt, er at det er ved at blive mere besværligt at købe vaccinen.
Øv for dig med din lille høne, Helle *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #14 Dato: 11 April , 2010, 07:41 »
I skal alle have rigtig mange tak for svar. Ærgeligt at det ikke var et svar med lysere udsigter, men for hønen er det nok meget godt at det ender idag så hun ikke skal gå sådan rundt mere.
Hun er forøvrigt ikke i bedring.
Vi har så 6 kyllinger der skulle sættes sammen med de store her i løbet af idag, men det er vel ikke det smarteste? Hvor længe skal vi evt vente med sammenføring? Eller følger virus os ind til kyllingerne når vi går ind og fodre dem alligevel?

Øv hvor er jeg ked af hun skal væk  :'(
Nå, men det er vel bedst at få det overstået så hurtigt som muligt.

Tak igen for jeres svar.