Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Plymoth Rock uge for uge  (Læst 1360 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Plymoth Rock uge for uge
« Dato: 10 April , 2010, 17:52 »
Jeg har jo læst en masse om plymoth rocken til slagtning, og blev da ganske bekymret, da jeg havde bestilt 20 daggamle kyllinger. Men jeg blev forsikret om at det ikke var så slemt.
Det er første gang jeg har haft kyllinger og gør nok en masse forkert, men indtil videre har det fungeret godt. Jeg fik at vide de skulle have varme på i 3 uger og at de skulle holdes inden for varme lampen, vand og foder stod lige uden for varmen, så de havde ca en halv gange en halv meter de første dage...
Dette fungerede slet ikke, jeg måtte udvide til resten af kassen ca 1 m2, for hver dag jeg kom hjem måtte jeg "vaske" (med vatrondeller) de fleste af kyllinger ved gumpen, og på mave for lort og fyntørre dem  :P for de var meget beskidte ! Og det tager tid, så de fik 1 m2 mere at gå på og mere hør i bunden. Fik ellers af vide at sand var nok.Hold da op de kan skide  ;D
Så 3 dage efter fik de mere plads.
Jøsses de æder og drikker   :o Havde købt en vandbeholder til 1 l og så en alm stor beholder til mad ca 4-5 l. Jeg kunne fylde vand op 3 gange dagligt, morgen, eftermiddag og sen aften for at være sikker på der var vand nok.
Mht maden var de meget dovne, de lå ned og spiste og kroen var ved at sprænge. Samt de lå ned og sov på siden, ved ikke om det er normalt, men forkert så det ud ! Så mad og vand blev hævet fra bunden, så de skulle stå op og indtage føden og en gren blev lagt ind som de skulle op over. Maden blev taget fra om natten og lampen slukket (efter en uge) Men nu står de også i vores fyrrum med 22-25 grader. Dette hjalp meget, jeg fik pludselig kyllinger der går rundt i buret, prøver at sidde på pinde, knapt så beskidte på maven. De ligger ikke ned og sover og virker glade  :-* Nu her 2 uger efter, kom de så ud i stalden og ind i en boks ( de lugter ikke rart inde i huset  :-X ) der er jo kun 14 grader, men så har de konstant varme på. Mad og vand bliver hævet, så det passer med de skal strække sig lidt, deres kroer er stadigvæk fyldte, men ikke på bristepunktet som før. De løber og leger og elsker at forsøge at sidde på pinde  ;D og vejer gennemsnitlig 450 g efter 14 dage, syntes det er meget, men igen jeg aner ikke hvad normalen er.Jeg glemte desværre at veje dem som daggamle  :-[ Det er meningen de skal ud på friland, så snart vejret tillader det.

Jeg skriver ikke dette er den korrekte måde at have plym. på, men den fungerer her og kyllingerne virker glade. Så er jeg også glad og kan nyde dem om 2-3 måneder med god samvittighed.

frida

• Gæst
Sv: Plymoth Rock uge for uge
« Svar #1 Dato: 10 April , 2010, 18:25 »
Hej. Jeg har ikke forstand på "plymmer" ::), men jeg synes det er nogle fine observationer og løsninger du gør dig ;). Derfor er jeg sikker på du nok skal få nogle dejlige kyllinger /o
Held og lykke med dem!

Offline alfa

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 April , 2010, 20:15 »
Hej.

Ja jeg er også hoppet på Plymoth-vognen og har haft dem godt to uger.
Hold da helt op hvor de æder - mine erfaringer er meget lig dine.
I morgen kommer de ud i et nybygget kyllingehus med en lille gård (der kan udvides) varmelampen følger med derud - Jeg glæder mig til de får udvidet deres horisont og bliver lidt mere aktive ude i hønsegården.
Har du tænkt dig at  slagte selv???

Held og lykke med dem.

Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 April , 2010, 20:17 »
Det lyder til, at du er en god "kyllingefører".  /o ;)
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 10 April , 2010, 21:34 »
Spændene læsning og gode råd, som jeg helt sikkert kan bruge når jeg selv skal have små kyllere indendøre om en uges tid  :D
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 10 April , 2010, 23:57 »
Vi får også 20 slagtekyllinger her den 15. Jeg er rigtig spændt på dem! :)

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #6 Dato: 11 April , 2010, 09:13 »
Ja vi slagter dem selv. Vi snakkede om at slagte dem hen af vejen fra 1500 g af. Hvis det bare er helt vildt godt, invistere vi i 20 mere om et måned eller to, så vi forhåbentlig slipper for at købe i butikken.
Jeg holder øje med regnskabet for at se hvad en kylling koster alt i alt, selvfølgelig uden vores arbejde indberegnet  ::) Det er jo ren hobby  ;D
Ind til videre koster varmelampen alene 13.20 øre i døgnet !
1 sæk foder 125 kr
kylling 12 kr pr stk

Og mange tak for jeres fine tilbagemeldinger  /o

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #7 Dato: 11 April , 2010, 09:18 »
Det var 147 kr for foder !!

Offline connie1

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 April , 2010, 09:22 »
Hejsa

Vi har også små plym. Men de har slet ikke opført sig som dine. De har helt tiden haft fart på og suser rundt i deres kasser den 1. uge. Vi havde delt dem i 2 kasser for pladsenvar lidt trang, men allerede på 4 dagen begyndte de at hoppe/ flyve over i den modsatte kasse for at besøge naboerne.   Nu har de været i deres fremtidigt hønsehus i 1 uge,  hvor de trives under varmelampen, sammen med 4-5 Isaér.

De er dog ikke så veludviklet som Isaérne, men er stadig meget aktive. De har startfoder i en beholder, men vi strøer havregryn og fintsnittet grønt rundt i bunden . Så har de også noget at foretage sig, og skal rundt for at find maden. Det går rigtigt fint.
De er idag 14 dage, og de prøver deres vinger af hele tiden. Glæder mig til de bliver store nok til at komme ud i den fine hønsegård, og få "rigtig " luft under vingerne   ;D

Idag skal vi have sat en pind op så de kan øve sig i at sidde på den.....Mon ikke der bliver trængsel  ???

Med glade solskins hilsner  Connie1

<L /4

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 April , 2010, 09:33 »
Jeg synes jeres fortællinger lyder godt og det er ok med at man selv vil opfodre sine slagtekyllinger og sørge for at de får et godt liv, hvor kort det end bliver. Man ved også hvad de har stoppet indenbords, når man slagter dem.
MEN jeg må som opdrætter og avler af Plymouth Rock i forskellige farver siden 1958 kraftigt tage afstand fra at man kalder disse kyllinger for Plymouth Rocks.
Det i køber og opdrætter er slagtekyllinger fremavlet til at kunne opfedes på 36-42 dage til en vægt på ca. 1.500 gr levende. De er fremavlet på bl.a. plymouth rock, indiske kamphøns m.fl. og har intet med renracede Plymoyth Rock at gøre.
De er hurtigtvoksende og bla. derfor gider de ikke flytte sig fra truget. De har en naturlig trang til at æde konstant.
De skider meget - og det sætter sig fast i enden på dem. Prøv at starte daggamle kyllinger af alle slags med at give dem noget knækket majs som det første foder og derefter både majs og startfoder - det tror jeg hjælper på lortet.

Offline alfa

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 April , 2010, 10:38 »
Hej. Jeg er helt klar over at de kyllinger jeg har købt ikke har noget med racerene Plymouth Rock at gøre. Mine følelser for deres æderi veksler mellem forundring over deres grådighed blandet med væmmelse.
Jeg har ændret i deres foder så de får startfoder blandet med kanarieblanding og i dag skal de så ud for første gang  :D Det glæder jeg mig til at opleve.
Når nu de tolv uger er gået og jeg kan se hvordan hele forløbet er gået vil jeg tage stilling til om jeg endnu engang vil have de daggamle industri plymmer - eller om jeg skulle prøve mig frem med nogle gode slagte race-kyller som jeg også kan nyde i noget lænere tid.
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline connie1

• Bruger
« Svar #11 Dato: 11 April , 2010, 17:06 »

Jeg glemte vist at skrive at de kyller vi har er tværstribede plymout rock....
Og vores "grovæder" ikke    ;)

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #12 Dato: 11 April , 2010, 18:46 »
Willy, jammen der lærte jeg igen noget nyt  /o tak for det, jeg elsker at blive klogere, håber det hænger fast  ::)
I dag har de drukket 2,5 L vand pt og ædt nogenlunde det samme !! Glæder mig til de kommer ud i den STORE hønsegård 1500 m2.
Willy, hvilke etisk korrekt kylling ville du anbefale til slagt ? Jeg sætter pris på velfærd, ingen klippede næb, men økonomisk,kg og tid skal også hænge samme ?

Havde slet ikke forstillet mig så stor en respons på denne tråd... fedt <P

Offline alfa

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 11 April , 2010, 19:34 »
Det har været en fornøjelse at se de små udforske deres lille gård og nye hus med siddepind.
Jeg skulle lige hjælpe dem lidt og pirkede lidt i jorden med en pegefinger - så gik resten af sig selv  ;D

Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie