Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fugt i rugereden  (Læst 3918 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid

• Passiv bruger
Fugt i rugereden
« Dato: 08 April , 2010, 11:50 »
Håber nogen kan hjælpe, for nu skal der ruges! *o *o *o *o

I morgen ankommer min svigerindes skruk-orpington med æg og skal bo her (og forhåbentlig ruge sine æg ud) *k
Det har jeg ikke prøvet før, så lige et par spørgsmål:

Jeg læser så meget om at der skal være en vis fugtighed ved æggene. "Hønsebiblen" foreslå græstørv eller jord i bunden af reden, hvis hun ruger inde i hønsehus.
Er det nødvendigt? Flere af jer skriver om sand og kattebakker. Hvad med fugtigheden der? <A

Vil hun helst ruge i sit eget lille skrukhus udenfor hønsehuset?
Lige nu er hønsehuset tomt, men det er meget lyst - og bliver forhåbentlig ikke ved med at være tomt.....

Sidste spørgsmål:
Jeg har så'n et fint ekstrahus på ben med trappe ned, men gider en rugende høne gå ned af en trappe, hver gang hun skal strække benene og have lidt mad?
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Fugt i rugereden
« Svar #1 Dato: 08 April , 2010, 12:18 »
Hej Ingrid

Skrukhønen skal nok selv styre fugtigheden, det har de jo gjort i århundreder, med succes.
Hvad angår det ene eller det andet sted at ruge, så tror jeg det er hip som hap.
Men det er ikke sikkert hun kan lide at ligge i alt for megen lys, og samtidigt skal du lige tænke over, om trappen op til det lille hus kan klares af daggamle kyllinger? Hønen skal nok klare det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #2 Dato: 08 April , 2010, 12:39 »
Tillykke med "leasing-skrukken"!

Jeg tror det vigtigste er at holde den i mørke/halvmørke en dags tid eller to efter flytningen, så den ikke stresser over de nye omgivelser inden den når at vænne sig til at ruge et nyt sted. Personligt ville jeg flytte den om aftenen efter solnedgang, så den har natten til at falde til ro - og så holde det dunkelt omkring den som minimum den første dag. Og så selvfølgelig holde den afskåret fra de andre, så de ikke mosler ind til skrukken og lægger friske æg sammen med dem, der er blevet ruget på et stykke tid (et problem her hos os, og træls når man har glemt at sætte krydser på rugeæggene!)...

Her på matriklen har vi altid fulgt rådet omkring en græstørv vendt på hovedet, formet en lille skål i jorden og så lagt halm omkring - men det er også fordi mine orpingtoner er ret klodsede rugere (som så mange andre af denne race), så de har brug for en god rede til at holde styr på æggene. Til at begynde med tog vi også æggene ud et par dage inden klækning og lagde dem et minut i lunkent vand, for det skulle hjælpe kyllingen med at komme ud af skallen (og samtidig kan man se indikation på liv, hvilket er vældig spændende især når man er helt ny på området!), men den slags luksus spa-behandling må vores høner og kyller altså klare sig uden nu!  ;)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 08 April , 2010, 13:40 »
Hvor bliver det sjovt og spændende for dig *y
Jeg har altid spåner i mine redekasser, og altså også når der ruges, det er altid gået fint.
I øvrigt kan jeg tilslutte mig de gode råd fra Børge og Christian.
Jeg har haft sådan et skrukkehus, som jeg dog kun benyttede en enkelt gang, men det gik fint med kyllingerne og trappen op, jeg formoder det er sådan et bræt med lister på tværs?
Jeg går også og håber og venter på at mine lægger sig skruk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk