Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tørre øjne /blinkhinder  (Læst 2387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Tørre øjne /blinkhinder
« Dato: 07 April , 2010, 09:03 »
Jeg har en høne, som har problemer med at blinke, det ser ud som om blinkhinden er lidt tør, og nogle gange sidder den ligesom lidt 'fast', så hun ikke åbner øjet i et stykke tid. Der er ikke tegn på sygdomme, og hun spiser og er i øvrigt helt frisk. Hønsene får vitaminer, grønt, korn, tilskudsfoder, hønseguf med mere, så jeg tror ikke de mangler noget. Hønen er 1 år gammel.

Er der andre der kender det problem, og er der mon noget man kan gøre?
Mvh Marianne

Susanne

• Gæst
Sv: Tørre øjne /blinkhinder
« Svar #1 Dato: 07 April , 2010, 12:40 »
Jeg er ikke sikker på hvad det er, men jeg kan genkende det med det lukkede øje i et stykke tid. Og næste gang man kigger, er det åbnet igen.

Det er ikke sikkert, det behøver at ende galt, men det gjorde det hos mig.

Jeg havde i sidste måned en maranhøne, der startede på præcis den måde. Det udviklede sig til en tydelig betændelse (tror jeg).  Den havde også vejrtrækningsproblemer.

De andre begyndte at hakke hende i øjet, som nåede at blive meget medtaget før hun blev isoleret.

Til sidst var det en stor abnorm kugle på den ene side af hovedet, og trods medicin fra dyrlægen endte jeg med at bede min mand om at aflive hende.

En trist historie herfra - men jeg fik faktisk mange gode råd her på forum - som måske kan løse problemet inden det går så galt.

Skylning med saltvand ( 1 spiseske til 1 liter kogende vand - afkøl ) eller kamillethe (som skal være siet gennem et godt papirs-the-filter, så der ikke er spor af "grums" tilbage)

Begge dele kan kurere en mild øjenbetændelse. Og det skader ikke spor at prøve.

Den nemmeste måde er en pipette med gummedut - og hvis man ikke har sådan en - så en lille plasicflaske fra badeværelset (som man lige tømmer for det indhold, der alligevel er gået hen og blevet for gammelt) og som kan dosere dråbevis. Og det er nemmest hvis man er to - en holder og en drypper.

Håber du kan bruge mit råd - eller at det går over af sig selv (det er der nemlig heldigvis meget, der gør)

Held og lykke med hende, Marianne!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 April , 2010, 12:54 »
Hej Susanne,
og tak for dine råd! Jeg havde også tænkt at begynde at skylle øjnene med noget - og jeg tror jeg vil vælge saltvandet til en start i hvert fald. Hønen er en maran - og hun HAR været forkølet, men det er væk nu. Der er ikke noget slim eller pus eller andet i øjnene.
Jeg vælger i første omgang lige at læse let hen over det der kom til din høne (stakkels), og håber at saltvandet kan kurere hende. Går ud og koger vand med det samme!
Tak igen !

Mange hilsener - Marianne

Mvh Marianne

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 07 April , 2010, 19:12 »
Hej.
Da jeg var ansat indenfor plejen, blev det brugt at vaske "små-betændte" øjne med kamillete. Vi stoppede dog med det, da flere læger frarådte denne behandling.
Kamilleteen kunne måske teoretisk måske godt hæmme en mild betændelse, men det kunne også hæmme den normale bakterieflora, der skal være i øjet, for naturligt at kunne hæmme udvikling af betændelser, som man ofte har risikoen for ved forskellige "angreb" af støv, snavs osv.
Istedet blev vi rådet til at bruge saltvand til at rense omkring øjnene.
Ved ikke om de pågældende læger har videnskabelig belæg for deres udtalelser, men det kunne måske være godt at have i tankerne, om/hvis dette ikke også gælder dyrs øjne.